[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
تست::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
نمایه پرستاری
AWT IMAGE 
..
روان پرستاری
AWT IMAGE
..
مدیریت ارتقای سلامت
AWT IMAGE
..
پژوهش پرستاری
AWT IMAGE
..
سامانه جامع رسانه ها
..
:: دوره 14، شماره 1 - ( فروردین و اردیبهشت 1404 ) ::
جلد 14 شماره 1 صفحات 35-21 برگشت به فهرست نسخه ها
فرایند معنای زندگی در دانشجویان پرستاری: ارائه نقشه مفهومی
سیما قاسمی ، حسین داودی ، حسن حیدری ، خلیل غفاری
دانشگاه آزاد واحد خمین ، mohammad.410@yahoo.com
چکیده:   (235 مشاهده)
مقدمه: معنای زندگی در حرفه پرستاری، یک ارزش اساسی است که دانشجویان پرستاری در طول دوران تحصیل به جستجو و کشف آن می‌پردازند. این معنا از طریق تجربیات شخصی و حرفه‌ای شکل می‌گیرد و نقش کلیدی در بهزیستی روانی و عملکرد حرفه‌ای آنان دارد. و می‌تواند به‌عنوان یک نقشه مفهومی، راهنمای دانشجویان آینده باشد. این پژوهش با هدف بررسی فرایند معنای زندگی در دانشجویان پرستاری سال آخر دانشگاه آزاد اسلامی واحد زنجان و ارائه یک نقشه مفهومی انجام شده است.
روش کار: پژوهش آمیخته حاضر در سال ۱۴۰۳ با مشارکت ده دانشجوی سال آخر کارشناسی پرستاری (با نمره بالا در مقیاس معنای زندگی Steger) و شش هیئت‌علمی خبره رشته پرستاری از دانشگاه آزاد اسلامی واحد زنجان انجام شد. داده‌های کمی با پرسشنامه Steger جمع‌آوری و با نرم‌افزار SPSS16 تحلیل شدند. داده‌های کیفی از طریق مصاحبه‌های نیمه‌ساختاریافته جمع‌آوری و با استفاده از تحلیل محتوای کیفی (مدل مایرینگ) و نرم‌افزار MAXQDA 2020 مورد تجزیه‌وتحلیل قرار گرفتند.
یافته‌ها: نتایج کمی نشان داد میانگین نمره معنای زندگی دانشجویان ۴۸/۴۳ از ۷۰ با انحراف معیار47/7 بود. یافته‌های کیفی حاکی از تجلی معنای زندگی در سه بعد فردی (مهارت‌های بین‌فردی با بیشترین فراوانی، هدفمندی، ارزش‌های انسانی-معنوی و خودشناسی)، حرفه‌ای (مسئولیت‌پذیری با بیشترین فراوانی، تاب‌آوری و خودکارآمدی) و اجتماعی (تعاملات مثبت با بیشترین فراوانی، همکاری و احساس تعلق)‌ بود.
نتیجه‌گیری: دانشجویان پرستاری سال آخر، علیرغم سطح نسبتاً بالای معنای زندگی، همچنان در فاز جستجوی معنا هستند. معنای زندگی آن‌ها بر رشد شخصی، اجتماعی و حرفه‌ای تأثیرگذار است و از محیط آموزشی، فرهنگ اجتماعی و شرایط اقتصادی تأثیر می‌پذیرد. نقشه مفهومی طراحی‌شده، تعامل کد‌های فردی، حرفه‌ای و اجتماعی را در کنار عوامل موثر در یک سیستم باز و پویا بررسی می‌کند. این یافته‌ها می‌توانند به‌عنوان پایه‌ای برای طراحی برنامه‌های آموزشی و مداخلات هدفمند در راستای افزایش معنای زندگی و بهبود کیفیت مراقبت‌های پرستاری مورد استفاده قرار گیرند.

 
واژه‌های کلیدی: معنای زندگی، فرایند معنای زندگی، دانشجویان پرستاری، نقشه مفهومی.
متن کامل [PDF 715 kb]   (123 دریافت)    
نوع مطالعه: کیفی | موضوع مقاله: عمومى
دریافت: 1403/12/18 | پذیرش: 1404/1/31 | انتشار: 1404/2/10
ارسال پیام به نویسنده مسئول


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

ghasemi S, Davoodi H, Heidari H, Ghaffari K. The Process of Meaning in Life Among Nursing Students: Presenting a Conceptual Map. 3 JNE 2025; 14 (1) :21-35
URL: http://jne.ir/article-1-1676-fa.html

قاسمی سیما، داودی حسین، حیدری حسن، غفاری خلیل. فرایند معنای زندگی در دانشجویان پرستاری: ارائه نقشه مفهومی. آموزش پرستاری. 1404; 14 (1) :21-35

URL: http://jne.ir/article-1-1676-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 14، شماره 1 - ( فروردین و اردیبهشت 1404 ) برگشت به فهرست نسخه ها
نشریه آموزش پرستاری Journal of Nursing Education
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 46 queries by YEKTAWEB 4710