مقدمه: معنای زندگی در حرفه پرستاری، یک ارزش اساسی است که دانشجویان پرستاری در طول دوران تحصیل به جستجو و کشف آن میپردازند. این معنا از طریق تجربیات شخصی و حرفهای شکل میگیرد و نقش کلیدی در بهزیستی روانی و عملکرد حرفهای آنان دارد. و میتواند بهعنوان یک نقشه مفهومی، راهنمای دانشجویان آینده باشد. این پژوهش با هدف بررسی فرایند معنای زندگی در دانشجویان پرستاری سال آخر دانشگاه آزاد اسلامی واحد زنجان و ارائه یک نقشه مفهومی انجام شده است. روش کار: پژوهش آمیخته حاضر در سال ۱۴۰۳ با مشارکت ده دانشجوی سال آخر کارشناسی پرستاری (با نمره بالا در مقیاس معنای زندگی Steger) و شش هیئتعلمی خبره رشته پرستاری از دانشگاه آزاد اسلامی واحد زنجان انجام شد. دادههای کمی با پرسشنامه Steger جمعآوری و با نرمافزار SPSS16 تحلیل شدند. دادههای کیفی از طریق مصاحبههای نیمهساختاریافته جمعآوری و با استفاده از تحلیل محتوای کیفی (مدل مایرینگ) و نرمافزار MAXQDA 2020 مورد تجزیهوتحلیل قرار گرفتند. یافتهها: نتایج کمی نشان داد میانگین نمره معنای زندگی دانشجویان ۴۸/۴۳ از ۷۰ با انحراف معیار47/7 بود. یافتههای کیفی حاکی از تجلی معنای زندگی در سه بعد فردی (مهارتهای بینفردی با بیشترین فراوانی، هدفمندی، ارزشهای انسانی-معنوی و خودشناسی)، حرفهای (مسئولیتپذیری با بیشترین فراوانی، تابآوری و خودکارآمدی) و اجتماعی (تعاملات مثبت با بیشترین فراوانی، همکاری و احساس تعلق) بود. نتیجهگیری: دانشجویان پرستاری سال آخر، علیرغم سطح نسبتاً بالای معنای زندگی، همچنان در فاز جستجوی معنا هستند. معنای زندگی آنها بر رشد شخصی، اجتماعی و حرفهای تأثیرگذار است و از محیط آموزشی، فرهنگ اجتماعی و شرایط اقتصادی تأثیر میپذیرد. نقشه مفهومی طراحیشده، تعامل کدهای فردی، حرفهای و اجتماعی را در کنار عوامل موثر در یک سیستم باز و پویا بررسی میکند. این یافتهها میتوانند بهعنوان پایهای برای طراحی برنامههای آموزشی و مداخلات هدفمند در راستای افزایش معنای زندگی و بهبود کیفیت مراقبتهای پرستاری مورد استفاده قرار گیرند.
ghasemi S, Davoodi H, Heidari H, Ghaffari K. The Process of Meaning in Life Among Nursing Students: Presenting a Conceptual Map. 3 JNE 2025; 14 (1) :21-35 URL: http://jne.ir/article-1-1676-fa.html
قاسمی سیما، داودی حسین، حیدری حسن، غفاری خلیل. فرایند معنای زندگی در دانشجویان پرستاری: ارائه نقشه مفهومی. آموزش پرستاری. 1404; 14 (1) :21-35