طراحی و روانسنجی مقیاس ارزشیابی تدریس
|
زهرا کاشانی نیا ، مریم رسولی ، محمدعلی حسینی ، رضا کاشف قربان پور  |
، Rassouli.m@gmail.com |
|
چکیده: (28370 مشاهده) |
مقدمه: ارزشیابی اساتید نوعی ارزشیابی آموزشی است که عبارت از تعیین میزان موفقیت اعضای هیأت علمی در رسیدن به هدفهای آموزشی خود میباشد. توسعه روشهای شفاف و ابزارهای مناسب در این زمینه، اهمیت دارد همچنین طراحی و روانسنجی مقیاسهای ارزشیابی منطبق با فرهنگ ضروری به نظر میرسد. هدف از انجام این پژوهش، طراحی و روانسنجی مقیاس ارزشیابی تدریس مدرسین بوده است.
روش: این پژوهش روش شناختی، در دو بخش طراحی عبارات مقیاس و روانسنجی آن انجام گرفته است. محل انجام پژوهش، دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی بوده و نمونهها، 104 نفر از دانشجویان مقطع کارشناسی رشتههای مختلف در این دانشگاه بودند که به صورت در دسترس، انتخاب گردیدند. در این پژوهش، عبارات ابزار از طریق مروری بر پژوهشهای انجام شده و متون موجود در زمینه ارزشیابی اعضای هیأت علمی و مدرسین، همچنین بررسی ابزارهای موجود و نیز جمعآوری نظرات افراد ذینفع در فرآیند ارزشیابی یعنی مدرسین و دانشجویان توسط تکمیل پرسشنامه باز پاسخ، طراحی شده و پس از تعیین روایی محتوا توسط شاخص روایی محتوای والتس و باسل، روایی صوری و روایی سازه همچنین پایایی همسانی درونی و ثبات آن بررسی شد. تحلیل دادهها با استفاده از نرمافزار SPSS v.19 و با استفاده از روشهای آماری تحلیل عاملی اکتشافی، محاسبه ضریب آلفای کرونباخ و ضریب همبستگی پیرسون انجام گردید.
یافتهها: «مقیاس ارزشیابی تدریس مدرسین دانشگاه» شامل 33 عبارت طراحی گردید. تحلیل عاملی اکتشافی به منظور بررسی سازه عاملی مقیاس استفاده شد که نمودار سنگ ریزه، نشاندهنده 1 عامل (تک بعدی بودن مقیاس) بود. اندازهگیری پایایی نشان داد که ضریب آلفای مقیاس 98/0 بوده و همبستگی نمرات مقیاس در دوبار اجرا، 69/0 (05/0>p) گزارش شده است.
نتیجهگیری: «مقیاس ارزشیابی تدریس مدرسین» از روایی و پایایی مناسبی برخوردار بوده و میتواند به عنوان یکی از ابزارهای ارزشیابی تدریس، به کار گرفته شود. |
|
واژههای کلیدی: طراحی ابزار، روایی، پایایی، ارزشیابی، تدریس |
|
متن کامل [PDF 704 kb]
(2583 دریافت)
|
نوع مطالعه: پژوهشی-کمی |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1392/8/14 | پذیرش: 1392/10/1 | انتشار: 1392/10/1
|
|
|
|
|
ارسال پیام به نویسنده مسئول |
|