تأثیر مداخله آموزشی مبتنی بر مدل اعتقاد بهداشتی بر تداوم رفتار شیردهی
|
آذر طل ، فرشته مجلسی ، داود شجاعی زاده ، سیما اسماعیلی شهمیرزادی ، محمود محمودی مجدابادی ، منور مرادیان  |
، dr_f_majlessi@yahoo.com |
|
چکیده: (43043 مشاهده) |
مقدمه: تغذیه با شیر مادر به لحاظ فواید فیزیولوژیکی و روانی برای مادر و کودک بهترین غذای شیرخوار شناخته شده است. با عنایت به این موضوع که مطالعات محدودی در زمینه بهکارگیری مدل اعتقاد بهداشتی در تداوم رفتار شیردهی انجام شده است، این مطالعه با هدف سنجش تأثیر مداخله آموزشی مبتنی بر مدل اعتقاد بهداشتی بر تداوم رفتار شیردهی در مادران باردار سه ماهه سوم مراجعهکننده به مراکز بهداشتی درمانی دانشگاه علوم پزشکی تهران در سال 1391 طراحی و اجرا گردید.
روش: این پژوهش یک مطالعه نیمه تجربی با مداخله آموزشی از نوع قبل و بعد برروی 266 زن باردار بود که نمونهها به صورت تخصیص تصادفی به دو گروه 133 نفره مداخله و مقایسه تقسیم شدند. سپس در طی سه مرحله (قبل از مداخله، بلافاصله بعد از مداخله و سه ماه بعد از مداخله) مورد ارزیابی قرار گرفتند. ابزار گردآوری اطلاعات پرسشنامه دو بخشی اطلاعات دموگرافیک و ابزار سنجش رفتار شیردهی براساس سازههای تئوری اعتقاد بهداشتی شامل سازههای حساسیت درک شده (8 سؤال)، شدت درک شده (6 سؤال)، منافع درک شده (10 سؤال)، موانع درک شده (13 سؤال)، راهنما برای عمل (5 سؤال)، خودکارآمدی (6 سؤال)، رفتار شیردهی (7 سؤال) بود. تجزیه و تحلیل دادهها با استفاده از نرمافزار SPSS v.11.5 و بهکارگیری آزمون اندازهگیریهای تکراری، تیتست مستقل انجام گرفت. سطح معناداری در این مطالعه 05/0 در نظر گرفته شد.
یافتهها: نتایج نشان داد که اختلاف آماری معناداری در مرحله پسآزمون اول (بلافاصله بعد از زایمان) بین دو گروه مداخله و مقایسه از نظر سازههای حساسیت درک شده (001/0p<)، شدت درک شده (004/0=p) و موانع درک شده (002/0=p) و راهنما برای عمل (02/0=p) وجود داشت. در مرحله پسآزمون دوم (3 ماه بعد از زایمان) ارتباط آماری معناداری بین دو گروه مداخله و مقایسه از نظر سازههای منافع درک شده (04/0=p)، موانع درک شده (002/0=p)، راهنما برای عمل (001/0p<) و رفتار شیردهی (02/0=p) مشاهده شد. نتایج تحلیل سازههای مدل اعتقاد بهداشتی با استفاده از الگوی تحلیل آزمون اندازهگیریهای تکراری در گروه مداخله نشان داد که میزان تمام سازههای مدل اعتقاد بهداشتی قبل و پس از مداخله آموزشی از لحاظ آماری معنادار بود (001/0p<).
نتیجهگیری: نتایج مطالعه نشان داد مداخله آموزشی مبتنی بر مدل اعتقاد بهداشتی در تداوم رفتار شیردهی میتواند مؤثر باشد. در این راستا، رفع نواقص موجود در زمینه سیاستگزاری سلامت از طریق افزایش آموزش عمومی به صورت راهنما برای عمل در راستای فرآیند شیردهی و برنامهریزی تغذیهای با شیر مادر و برنامههای پایش آن، جلب توجه عموم به خطمشیها و برنامههای تغذیه با شیر مادر، برگزاری کلاسهای آموزشی مبتنی بر موانع و فواید تغذیه با شیر مادر میتواند در بهبود ترویج تغذیه انحصاری با شیر مادر مؤثر واقع گردد. |
|
واژههای کلیدی: مدل اعتقاد بهداشتی، مراکز بهداشتی درمانی، مداخله آموزشی، رفتار شیردهی |
|
متن کامل [PDF 716 kb]
(4201 دریافت)
|
نوع مطالعه: پژوهشی-کمی |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1392/8/15 | پذیرش: 1392/10/1 | انتشار: 1392/10/1
|
|
|
|
|
ارسال پیام به نویسنده مسئول |
|