[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: دوره 2، شماره 3 - ( پاییز 1392 ) ::
جلد 2 شماره 3 صفحات 28-37 برگشت به فهرست نسخه ها
تأثیر آموزش همتا بر اضطراب بیماران کاندید عمل جراحی پیوند عروق کرونر؛ یک مطالعه کارآزمایی بالینی
شکوه ورعی، محمدعلی چراغی، نعیمه سیدفاطمی، میترا طالبی، ناصر بحرانی، علی دهقانی، مرتضی شمسی‌زاده*
مربی دانشگاه علوم پزشکی شاهرود ، Shamsizadeh@shmu.ac.ir
چکیده:   (12003 مشاهده)
مقدمه: بیماری‌های قلبی عروقی شایع‌ترین علت مرگ در سراسر جهان می‌باشند و علی‌رغم درمان‌های دارویی، عمل جراحی پیوند عروق کرونر در برخی از بیماران همچنان به عنوان اولین و بهترین انتخاب در درمان آنان شناخته شده است. اهمیت کاهش اضطراب در بیماران تحت جراحی قلب باعث شد مطالعه‌ای با هدف تأثیرآموزش همتا بر اضطراب این بیماران انجام شود. روش: در این کارآزمایی بالینی تصادفی، تعداد 60 بیمار مراجعه‌کننده به بیمارستان امام‌خمینی و دکتر شریعتی تهران با روش نمونه‌گیری آسان وارد مطالعه شده و به صورت هفتگی، به دو گروه کنترل و مداخله تخصیص یافتند. اضطراب بیماران هر دو گروه در روز بستری اندازه‌گیری شد. سپس گروه کنترل آموزش روتین بخش و گروه مداخله، علاوه برآموزش روتین بخش، توسط همتایان نیز آموزش دیدند. مجدداً اضطراب بیماران قبل از عمل، پنج روز و چهار هفته بعد از عمل نیز سنجیده شد. ابزار گردآوری داده‌ها، پرسشنامه اطلاعات دموگرافیک و پرسشنامه اضطراب آشکار اشپیل‌برگر بود. اطلاعات جمع‌آوری شده با کمک نرم‌افزار SPSS v.22 مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. سطح معناداری برای تمام آزمون‌ها 05/0 در نظر گرفته شد. یافته‌ها: میانگین اضطراب در هر دو گروه در روز بستری اختلاف آماری معناداری نداشتند (8/0=p). میانگین اضطراب بیماران گروه مداخله در مقایسه با گروه کنترل در قبل از عمل، پنج روز و چهار هفته بعد از عمل تفاوت معناداری داشت (001/0p<). نتیجه‌گیری: با توجه به یافته‌های این پژوهش به نظر می‌رسد، آموزش همتا برای بیماران کاندید عمل جراحی پیوند عروق کرونر، روشی مؤثر در جهت کاهش اضطراب بیماران می‌باشد. لذا توصیه می‌شود جهت آموزش بیماران، از این رویکرد آموزشی در بخش‌های جراحی قلب استفاده شود.
واژه‌های کلیدی: آموزش همتا، اضطراب، عمل جراحی پیوند عروق کرونر
متن کامل [PDF 734 kb]   (1746 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشی-کمی | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: ۱۳۹۲/۱۰/۲۴ | پذیرش: ۱۳۹۲/۱۰/۲۴ | انتشار: ۱۳۹۲/۱۰/۲۴
ارسال پیام به نویسنده مسئول


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Varaei S, Cheraghi M, Seyedfatemi N, Talebi M, Bahrani N, Dehghani A et al . Effect of peer education on anxiety in patients candidated for coronary artery bypass graft surgery: a randomized control trial. 3 JNE. 2013; 2 (3) :28-37
URL: http://jne.ir/article-1-217-fa.html

ورعی شکوه، چراغی محمدعلی، سیدفاطمی نعیمه، طالبی میترا، بحرانی ناصر، دهقانی علی و همکاران.. تأثیر آموزش همتا بر اضطراب بیماران کاندید عمل جراحی پیوند عروق کرونر؛ یک مطالعه کارآزمایی بالینی. آموزش پرستاری . 1392; 2 (3) :28-37

URL: http://jne.ir/article-1-217-fa.html



دوره 2، شماره 3 - ( پاییز 1392 ) برگشت به فهرست نسخه ها
نشریه آموزش پرستاری Journal of Nursing Education
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 30 queries by YEKTAWEB 3638