[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: دوره 2، شماره 3 - ( پاییز 1392 ) ::
جلد 2 شماره 3 صفحات 68-77 برگشت به فهرست نسخه ها
اثربخشی آموزش گروهی مؤلفه‌های شناخت و عمل به وظایف دینی بر ارتقاء شادی
فاطمه یعقوبیان، محمدباقر کجباف ، امیر قمرانی
دانشگاه اصفهان ، m.b.kaj@edu.ui.ac.ir
چکیده:   (9869 مشاهده)
مقدمه: شادی از جمله هیجان‌های مؤثر در سلامت ‌روان می‌باشد که توجه مستمر و تلاش در جهت ارتقای آن مورد اهمیت است. بدین منظور در سال‌های گذشته، برخی از روان‌شناسان شادی و پژوهشگران کوشیده‌اند روش‌هایی برای افزایش میزان شادی در افراد ارایه دهند. از جمله این روش‌ها می‌توان به آموزش‌های دینی و معنوی اشاره کرد. از این رو هدف از اجرای پژوهش حاضر، بررسی اثربخشی آموزش گروهی مؤلفه‌های شناخت و عمل به وظایف دینی بر میزان شادی دانشجویان بود. روش: در این پژوهش نیمه تجربی، 40 نفر از دانشجویان مؤسسه عالی المهدی اصفهان در سال تحصیلی 1392-1391 به صورت تصادفی به دو گروه 20 نفره آزمایش و شاهد تقسیم شدند. گروه آزمایش 8 جلسه آموزش مؤلفه‌های شناخت و عمل به وظایف دینی دریافت کرد و گروه شاهد هیچ مداخله‌ای دریافت نکرد. قبل از مداخله و هشت هفته بعد از اتمام مداخله هر دو گروه پرسشنامه شادکامی آکسفورد را تکمیل کردند. میزان اعتبار این پرسشنامه با استفاده از آلفای کرونباخ 90/0 محاسبه گردید. برای تجزیه و تحلیل داده‌ها از نرم‌افزار SPSS v.18 استفاده شد. یافته‌ها: در این پژوهش دو گروه آزمایش و شاهد از نظر مشخصات دموگرافیکی همگن بودند (002/0=p). میانگین سنی شرکت‌کننده‌ها (84/1±)52/21 بود. مقایسه میانگین نمرات پس آزمون شادی در گروه‌های مورد مطالعه و تحلیل کوواریانس نمرات آزمون شادی نشان داد بین گروه آزمایش و شاهد تفاوت معناداری وجود دارد (002/0=p). نتیجه‌گیری: نتایج این مطالعه نشان داد که آموزش مؤلفه‌های شناخت و عمل به وظایف دینی بر شادی دانشجویان مؤثر بوده است. لذا نقش آموزش مؤلفه‌های شناخت و عمل به وظایف دینی جهت ارتقای شادی دانشجویان باید مدنظر قرار گرفته شود.
واژه‌های کلیدی: مؤلفه‌های شناخت و عمل به وظایف دینی، شادی، دانشجویان
متن کامل [PDF 704 kb]   (1147 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشی-کمی | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: ۱۳۹۲/۱۰/۲۴ | پذیرش: ۱۳۹۲/۱۰/۲۴ | انتشار: ۱۳۹۲/۱۰/۲۴
ارسال پیام به نویسنده مسئول


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Yaghoubian F, Kajbaf M, Ghamarani A. Effectiveness of group training on knowledge and practice of religious duties and its relationship with students' happiness. 3 JNE. 2013; 2 (3) :68-77
URL: http://jne.ir/article-1-222-fa.html

یعقوبیان فاطمه، کجباف محمدباقر، قمرانی امیر. اثربخشی آموزش گروهی مؤلفه‌های شناخت و عمل به وظایف دینی بر ارتقاء شادی. آموزش پرستاری . 1392; 2 (3) :68-77

URL: http://jne.ir/article-1-222-fa.html



دوره 2، شماره 3 - ( پاییز 1392 ) برگشت به فهرست نسخه ها
نشریه آموزش پرستاری Journal of Nursing Education
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 30 queries by YEKTAWEB 3790