رابطه قاطعیت و تفکر انتقادی در دانشجویان پرستاری
|
ترانه تقوی لاریجانی ، مرجان مردانی حموله ، نسرین رضائی ، فتانه قدیریان ، اعظم رشیدی |
دانشگاه علوم پزشکی تهران ، mardanimarjan@gmail.com |
|
چکیده: (14915 مشاهده) |
مقدمه: قاطعیت و تفکر انتقادی به دانشجویان پرستاری در جهت عملکرد تحصیلی آنان یاری میرساند. هدف این مطالعه تعیین رابطه بین قاطعیت و تفکر انتقادی در دانشجویان پرستاری بوده است. روش: این مطالعه تحلیلی و همبستگی با مشارکت 213 نفر از دانشجویان پرستاری دانشکده پرستاری دانشگاه علوم پزشکی تهران در سال 1391 انجام شد. روش نمونهگیری به صورت در دسترس بود. ابزار جمعآوری دادهها پرسشنامههای تفکر انتقادی کالیفرنیا و قاطعیت گمبریل و ریچی بودند. تحلیل دادهها با استفاده از نرمافزار SPSS v.16 و با بهرهگیری از آزمونهای آنالیز واریانس، کایدو و ضریب همبستگی پیرسون انجام شد. یافتهها: نمره کلی قاطعیت دانشجویان 79/1215/68 و نمره کلی تفکر انتقادی آنان 38/332/9 به دست آمد. 7/89% دانشجویان سطح قاطعیت متوسط داشتند و 8/94% آنان تفکر انتقادی زیر سطح هنجار داشتند. بین قاطعیت و تفکر انتقادی دانشجویان پرستاری همبستگی مستقیم وجود داشت (045/0=r) در حالی که از نظر آماری معنادار نبود (510/0=p). نتیجهگیری: با توجه به نتایج مطالعه حاضر، لازم است در راهبردهای آموزشی برنامه درسی پرستاری جهت ارتقای مهارتهای تفکر انتقادی دانشجویان پرستاری، بازنگری صورت گیرد. در صورتی که هدف، توسعه حرفهای و تربیت پرستاران قاطع باشد، کوششها باید در جهت شناسایی و کمک به دانشجویان به ویژه آنان که از تفکر انتقادی پایین برخورد میباشند، متمرکز گردد. |
|
واژههای کلیدی: قاطعیت، تفکر انتقادی، دانشجوی پرستاری |
|
متن کامل [PDF 675 kb]
(2291 دریافت)
|
نوع مطالعه: پژوهشی-کمی |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1393/4/1 | پذیرش: 1393/4/3 | انتشار: 1393/4/3
|
|
|
|
|
ارسال پیام به نویسنده مسئول |
|