[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
تست::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
نمایه پرستاری
AWT IMAGE 
..
روان پرستاری
AWT IMAGE
..
مدیریت ارتقای سلامت
AWT IMAGE
..
پژوهش پرستاری
AWT IMAGE
..
سامانه جامع رسانه ها
..
:: دوره 3، شماره 1 - ( بهار 1393 ) ::
جلد 3 شماره 1 صفحات 40-32 برگشت به فهرست نسخه ها
رابطه قاطعیت و تفکر انتقادی در دانشجویان پرستاری
ترانه تقوی لاریجانی ، مرجان مردانی حموله ، نسرین رضائی ، فتانه قدیریان ، اعظم رشیدی
دانشگاه علوم پزشکی تهران ، mardanimarjan@gmail.com
چکیده:   (14915 مشاهده)
مقدمه: قاطعیت و تفکر انتقادی به دانشجویان پرستاری در جهت عملکرد تحصیلی آنان یاری می‌رساند. هدف این مطالعه تعیین رابطه بین قاطعیت و تفکر انتقادی در دانشجویان پرستاری بوده است. روش: این مطالعه تحلیلی و همبستگی با مشارکت 213 نفر از دانشجویان پرستاری دانشکده پرستاری دانشگاه علوم پزشکی تهران در سال 1391 انجام شد. روش نمونه‌گیری به صورت در دسترس بود. ابزار جمع‌آوری داده‌ها پرسشنامه‌های تفکر انتقادی کالیفرنیا و قاطعیت گمبریل و ریچی بودند. تحلیل داده‌ها با استفاده از نرم‌افزار SPSS v.16 و با بهره‌گیری از آزمون‌های آنالیز واریانس، کای‌دو و ضریب همبستگی پیرسون انجام شد. یافته‌ها: نمره کلی قاطعیت دانشجویان 79/1215/68 و نمره کلی تفکر انتقادی آنان 38/332/9 به دست آمد. 7/89% دانشجویان سطح قاطعیت متوسط داشتند و 8/94% آنان تفکر انتقادی زیر سطح هنجار داشتند. بین قاطعیت و تفکر انتقادی دانشجویان پرستاری همبستگی مستقیم وجود داشت (045/0=r) در حالی که از نظر آماری معنادار نبود (510/0=p). نتیجه‌گیری: با توجه به نتایج مطالعه حاضر، لازم است در راهبردهای آموزشی برنامه درسی پرستاری جهت ارتقای مهارت‌های تفکر انتقادی دانشجویان پرستاری، بازنگری صورت گیرد. در صورتی که هدف، توسعه حرفه‌ای و تربیت پرستاران قاطع باشد، کوشش‌ها باید در جهت شناسایی و کمک به دانشجویان به ویژه آنان که از تفکر انتقادی پایین برخورد می‌باشند، متمرکز گردد.
واژه‌های کلیدی: قاطعیت، تفکر انتقادی، دانشجوی پرستاری
متن کامل [PDF 675 kb]   (2291 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشی-کمی | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1393/4/1 | پذیرش: 1393/4/3 | انتشار: 1393/4/3
ارسال پیام به نویسنده مسئول


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Taghavi Larijani T, Mardani Hmouleh M, Rezaei N, Ghadiriyan F, Rashidi A. Relationship between assertiveness and critical thinking in nursing students. 3 JNE 2014; 3 (1) :32-40
URL: http://jne.ir/article-1-289-fa.html

تقوی لاریجانی ترانه، مردانی حموله مرجان، رضائی نسرین، قدیریان فتانه، رشیدی اعظم. رابطه قاطعیت و تفکر انتقادی در دانشجویان پرستاری. آموزش پرستاری. 1393; 3 (1) :32-40

URL: http://jne.ir/article-1-289-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 3، شماره 1 - ( بهار 1393 ) برگشت به فهرست نسخه ها
نشریه آموزش پرستاری Journal of Nursing Education
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 46 queries by YEKTAWEB 4645