[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: دوره 3، شماره 1 - ( بهار 1393 ) ::
جلد 3 شماره 1 صفحات 51-60 برگشت به فهرست نسخه ها
بررسی توانمندی آموزشی کارکنان مراکز بهداشتی درمانی در آموزش مددجویان و مراجعین
تکتم کیانیان ، مسعود زارع، اسحاق ایلدرآبادی، حسین کریمی‌مونقی، سامان صابر
کارشناس ارشد پرستاری دانشگاه علوم پزشکی مشهد ، t.kianian67@gmail.com
چکیده:   (10714 مشاهده)
مقدمه: بررسی توانمندی آموزشی کارکنان مراکز بهداشتی در آموزش به مددجویان و مراجعین‌شان می‌تواند منجر به شناسایی مشکلات آموزشی، ارتقای کیفیت آموزش و همچنین ارتقای سلامت جامعه شود. پژوهش حاضر با هدف تعیین توانمندی آموزشی کارکنان مراکز بهداشتی شهری در آموزش به مددجویان و مراجعه‌کنندگان به این مراکز در شهر مشهد انجام شده است. روش‌: در این مطالعه تحلیلی- مقطعی، 250 نفر از کارکنان مراکز بهداشتی شهری شهر مشهد؛ در سال 1392 که در واحدهای واکسیناسیون، مادر و کودک، مامایی، مبارزه با بیماری‌ها و بهداشت محیط این مراکز مشغول به کار بودند به روش نمونه‌گیری طبقه‌ای خوشه‌ای از نوع احتمالی مورد مطالعه قرار گرفتند. ابزار گردآوری داده‌ها پرسشنامه پژوهشگر ساخته سنجش توانمندی آموزشی شامل دو بخش (اطلاعات دموگرافیک و وضعیت توانمندی آموزشی) بود. پس از جمع‌آوری داده‌ها، داده‌ها با استفاده از نرم‌افزار SPSS v.16 و با استفاده از آزمون‌های آماری توصیفی (فراوانی و درصد فراوانی) و تحلیلی (آزمون‌های همبستگی اسپیرمن، تی‌مستقل و آنالیز واریانس یک طرفه) تجزیه و تحلیل شد. سطح معناداری برای سنجش ارتباط میان اطلاعات دموگرافیک و وضعیت توانمندی آموزشی (05/0>p) در نظر گرفته شد. یافته‌ها: نتایج این پژوهش نشان داد، توانمندی آموزشی 159(5/63%) نفر از کارکنان مراکز بهداشتی در حد خوب و قابل قبول قرار دارد و بین توانمندی آموزشی کارکنان با مشخصات فردی آن‌ها نظیر سابقه کار، سن، مدرک تحصیلی، وضعیت استخدامی و میزان رضایتی که کارکنان از شغل خود داشتند، اختلاف معناداری وجود داشت؛ همچنین بین دوره‌هایی که کارکنان جهت ارتقای سطح علمی خود گذرانده بودند و کارگاه‌های آموزشی مبنی بر ارتقای مهارت‌های آموزشی با توانمندی آموزشی آن‌ها اختلاف معناداری دیده شد (05/0p<). نتیجه‌گیری: اگرچه توانمندی آموزشی کارکنان مراکز بهداشتی درمانی در حد خوب و عالی می‌باشد اما وضعیت توانمندی در حیطه‌های مهارت‌های حین آموزش و توسعه و نحوه عملکرد و مسؤولیت حرفه‌ای رضایت‌بخش نیست. نتایج مطالعه حاضر داده‌های مناسب در زمینه توانمندی آموزشی کارکنان را برای مدیران مراکز بهداشتی و درمانی فراهم نموده است. از آنجایی که مدیران و مددجویان نیز می‌توانند وضعیت توانمندی آموزشی کارکنان را ارزشیابی نمایند پیشنهاد می‌شود جهت کسب اطلاعات جامع، توانمندی آموزشی کارکنان بهداشتی از نظر مدیران و مددجویان نیز مورد بررسی قرار گیرد.
واژه‌های کلیدی: کارکنان بهداشتی، توانمندی آموزشی، آموزش
متن کامل [PDF 701 kb]   (1186 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشی-کمی | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: ۱۳۹۳/۴/۳ | پذیرش: ۱۳۹۳/۴/۳ | انتشار: ۱۳۹۳/۴/۳
ارسال پیام به نویسنده مسئول


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Kianian T, Zare M, Ildarabadi E, Karimi Moonaghi H, Saber S. Evaluation of training competency of health care workers in training clients and patients. 3 JNE. 2014; 3 (1) :51-60
URL: http://jne.ir/article-1-291-fa.html

کیانیان تکتم، زارع مسعود، ایلدرآبادی اسحاق، کریمی‌مونقی حسین، صابر سامان. بررسی توانمندی آموزشی کارکنان مراکز بهداشتی درمانی در آموزش مددجویان و مراجعین. آموزش پرستاری . 1393; 3 (1) :51-60

URL: http://jne.ir/article-1-291-fa.html



دوره 3، شماره 1 - ( بهار 1393 ) برگشت به فهرست نسخه ها
نشریه آموزش پرستاری Journal of Nursing Education
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 30 queries by YEKTAWEB 3742