[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: دوره 3، شماره 2 - ( تابستان 1393 ) ::
جلد 3 شماره 2 صفحات 60-67 برگشت به فهرست نسخه ها
ویژگی‌های استاد بالینی مؤثر: نظرات دانشجویان پرستاری و مامایی سال‌های آخر
رویا منصورقناعی، محمد اسماعیل پور بندبنی ، هما مصفای خمامی
دانشگاه علوم پزشکی گیلان ، esmaeilmmm@yahoo.com
چکیده:   (10763 مشاهده)
مقدمه: پرستاری حرفه‌ای است عملی و در آموزش بالینی سه عامل اساسی دانشجو، استاد و برنامه‌ریزی آموزشی نقش دارند. بین محققین راجع به ویژگی‌های یک استاد خوب بالینی، اتفاق نظر وجود ندارد. در این مطالعه ویژگی‌های استاد مؤثر بالینی از دیدگاه دانشجویان سال سوم و چهارم پرستاری و مامایی بررسی می‌شود. روش: این پژوهش یک مطالعه توصیفی به صورت مقطعی است، در یک نمونه‌گیری در دسترس تعداد 105 نفر از دانشجویان پرستاری و مامایی سال سوم و چهارم مقطع کارشناسی دانشکده پرستاری مامایی شرق گیلان در سال تحصیلی 92-91 به پرسشنامه طراحی شده مربوط به ویژگی‌های استاد مؤثر بالینی پاسخ داده‌اند. پرسشنامه شامل 47 گویه در سه حیطه شایستگی حرفه‌ای، مهارت ارتباطی و نیز ویژگی‌های شخصیتی طرح‌ریزی شده بود. اطلاعات به دست آمده با استفاده از نرم‌افزار SPSS v.16 با آمار توصیفی و آزمون اندازه‌گیری‌های تکراری مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافته‌ها: میانگین سنی واحدهای مورد پژوهش 4/1±2/21 و (8/84%) 89 نفر زن و (8/64%) 68 از دانشجویان رشته پرستاری و (2/35%) 37 نفر دانشجوی مامایی بوده‌اند. برجسته‌ترین ویژگی استاد مؤثر بالینی در حیطه شایستگی حرفه‌ای، داشتن تسلط کافی در انجام کارهای بالینی (69/0±58/5) - در حیطه مهارت‌های ارتباطی، رعایت احترام به دانشجویان (63/±71/5) - و در حیطه ویژگی‌های شخصیتی، داشتن اعتماد به نفس بالا (61/0±68/5) بیان شده است. بین سه حیطه از ویژگی‌های استاد مؤثر بالینی براساس آزمون اندازه‌گیری‌های تکراری اختلاف معنادار بود و با آزمون تعدیل بونفرونی اختلاف معنادار درون گروهی بین حیطه مهارت‌های ارتباطی و حیطه شایستگی حرفه‌ای وجود داشت (05/0p<). نتیجه‌گیری: براساس نظر دانشجویان مورد پژوهش، استاد مؤثر بالین باید از ویژگی‌های هر سه حیطه بررسی شده برخوردار باشد، ولیکن حیطه مهارت‌های ارتباطی به عنوان مهم‌ترین حیطه از ویژگی‌ها شناخته شده است، بنابراین اساتید مؤثر بالینی باید به ارتقای مهارت‌های ارتباطی خود بیافزایند.
واژه‌های کلیدی: آموزش، نظر دانشجویان، استاد بالینی، گیلان
متن کامل [PDF 675 kb]   (1213 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشی-کمی | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: ۱۳۹۳/۴/۱۵ | پذیرش: ۱۳۹۳/۴/۱۷ | انتشار: ۱۳۹۳/۴/۱۷
ارسال پیام به نویسنده مسئول


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

mansourghanaei R, Pour bandboni M, mosaffa khomami H. Senior nursing and midwifery students' viewpoint regarding characteristics of an effective clinical teacher. 3 JNE. 2014; 3 (2) :60-67
URL: http://jne.ir/article-1-311-fa.html

منصورقناعی رویا، پور بندبنی محمد اسماعیل، مصفای خمامی هما. ویژگی‌های استاد بالینی مؤثر: نظرات دانشجویان پرستاری و مامایی سال‌های آخر. آموزش پرستاری . 1393; 3 (2) :60-67

URL: http://jne.ir/article-1-311-fa.html



دوره 3، شماره 2 - ( تابستان 1393 ) برگشت به فهرست نسخه ها
نشریه آموزش پرستاری Journal of Nursing Education
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 30 queries by YEKTAWEB 3790