[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: دوره 4، شماره 1 - ( بهار 1394 ) ::
جلد 4 شماره 1 صفحات 31-38 برگشت به فهرست نسخه ها
تأثیر آموزش بر دانش، نگرش و عملکرد از دیدگاه پرستاران بخش‌های مراقبت ویژه تروما در زمینه کاربرد مهارکننده‌های فیزیکی
حکیمه حسین رضایی، عصمت نوحی، سیده صغری طاهر هریکندیی
دانشگاه علوم پزشکی کرمان ، mz.taher89@gmail.com
چکیده:   (7733 مشاهده)
مقدمه: استفاده از مهارکننده‌های فیزیکی در ICU ها به منظور کنترل بی‌قراری، اطمینان از ایمنی، پیشگیری از افتادن و جلوگیری از مداخله بیمار در اقدامات درمانی و مراقبتی شایع است؛ اما عواقب منفی جسمی و روانی زیادی در رابطه با کاربرد این ابزارها وجود دارد. پرستاران تصمیم‌گیرندگان اصلی استفاده از مهارکننده‌های فیزیکی برای بیماران هستند. هدف از این مطالعه، بررسی تأثیر اجرای برنامه آموزشی بر دانش، نگرش و عملکرد پرستاران بخش‌های مراقبت ویژه تروما در زمینه استفاده از مهارکننده‌های فیزیکی است. روش: این پژوهش یک مداخله نیمه تجربی است. جامعه پژوهش، پرستاران کارشناس شاغل در بخش‌های مراقبت ویژه ترومای شهر کرمان بودند. حجم نمونه 66 نفر محاسبه و نمونه‌گیری آسان انجام گردید. نمونه‌های مورد مطالعه به صورت تصادفی به دو گروه مداخله و کنترل تقسیم شده و در هر گروه 33 پرستار قرار گرفت. ابزارهای جمع‌آوری اطلاعات شامل پرسشنامه ویژگی‌های دموگرافیک، پرسشنامه پژوهشگر ساخته سنجش دانش، پرسشنامه سنجش نگرش (APRU) و پرسشنامه خود اظهاری سنجش عملکرد (PPRU) پرستاران در زمینه مهارکننده‌های فیزیکی است که یک بار قبل از برگزاری برنامه آموزشی توسط همه اعضای نمونه تکمیل شد. سپس برنامه آموزشی در زمینه کاربرد مهارکننده‌های فیزیکی برای گروه مداخله ارایه شده و 2 هفته پس از آن مجدداً همان پرسشنامه‌ها توسط گروه مداخله پاسخ داده شد. داده‌ها با استفاده از نرم‌افزار SPSS v.18 و آزمون‌های t (زوج و مستقل) و ضریب همبستگی پیرسون مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافته‌ها: نتایج نشان می‌دهد که پس از اجرای برنامه آموزشی بهبود معناداری در نمرات دانش (001/0p<)، نگرش (001/0p<) و عملکرد خوداظهاری (001/0p<) گروه مداخله در زمینه استفاده از مهارکننده‌های فیزیکی ایجاد شد. نتیجه‌گیری: یافته‌ها نشان‌دهنده سطحی از دانش، نگرش و عملکرد پرستاران در زمینه کاربرد مهارکننده‌های فیزیکی است که نیاز به اجرای برنامه آموزشی را آشکار ساخته و برگزاری چنین برنامه‌هایی می‌تواند موجب بهبود قابل توجه دانش، نگرش و عملکرد پرستاران گردد
واژه‌های کلیدی: آموزش، بخش مراقبت‌های ویژه، مهارکننده‌های فیزیکی
متن کامل [PDF 690 kb]   (1784 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشی-کمی | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: ۱۳۹۴/۱/۱۶ | پذیرش: ۱۳۹۴/۱/۳۱ | انتشار: ۱۳۹۴/۱/۳۱
ارسال پیام به نویسنده مسئول


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Hooseinrezaee H, Nouhi E, Taher harikandee S. The effect of education on trauma critical care nurses attitudes towards and knowledge and practices from the viewpoint of their about application of physical restraint. 3 JNE. 2015; 4 (1) :31-38
URL: http://jne.ir/article-1-443-fa.html

حسین رضایی حکیمه، نوحی عصمت، طاهر هریکندیی سیده صغری. تأثیر آموزش بر دانش، نگرش و عملکرد از دیدگاه پرستاران بخش‌های مراقبت ویژه تروما در زمینه کاربرد مهارکننده‌های فیزیکی. آموزش پرستاری . 1394; 4 (1) :31-38

URL: http://jne.ir/article-1-443-fa.html



دوره 4، شماره 1 - ( بهار 1394 ) برگشت به فهرست نسخه ها
نشریه آموزش پرستاری Journal of Nursing Education
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 30 queries by YEKTAWEB 3764