[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: دوره 4، شماره 2 - ( تابستان 1394 ) ::
جلد 4 شماره 2 صفحات 1-8 برگشت به فهرست نسخه ها
مقایسه تأثیر ارزشیابی عملی ساختار یافته عینی(OSCE) با نظارت مستقیم و غیر مستقیم براضطراب امتحان دانشجویان پرستاری
روح اله شیخ ابو مسعودی، مریم مقیمیان ، مریم السادات هاشمی، فهیمه کاشانی، طیبه کریمی، وجیهه آتشی، شهین سالاروند
دانشکده پرستاری و مامایی، واحد نجف آباد، دانشگاه آزاد اسلامی، نجف آباد، اصفهان، ایران ، m-moghimian@iaun.ac.ir
چکیده:   (11658 مشاهده)
مقدمه: ارزشیابی عملی ساختار یافته عینی، مهارتهای بالینی را در موقعیتهای شبیه سازی شده ارزشیابی می کند. در این میان وجود اضطراب منجر به کاهش توانایی مقابله با موقعیت امتحان می شود. پژوهش حاضر با هدف تعیین تأثیر ارزشیابی ساختار یافته عینی با نظارت مستقیم و غیر مستقیم در دانشجویان پرستاری انجام شد. روش: این پژوهش یک مطالعه نیمه تجربی است که نمونه آن را 50 نفر از دانشجویان پرستاری دانشگاه آزاد اسلامی نجف آباد تشکیل می داد، که در سال تحصیلی 94-1393 توسط سرشماری انتخاب شدند. دانشجویان بصورت تصادفی در دو گروه قرار گرفته و اضطراب امتحان آنان طی ارزشیابی ساختاریافته عینی بررسی شد. در یک گروه ارزشیابی تحت نظارت مستقیم و در گروه دیگر با نظارت غیر مستقیم صورت گرفت. ابزار گردآوری داده، پرسشنامه مشخصات فردی و اضطراب امتحان ساراسون بود. تجزیه و تحلیل داده ها با محاسبه میانگین و انحراف معیار نمرات دو گروه و مقایسه ها با آزمون تی زوجی توسط نرم افزار SPSS ویرایش 17 انجام شد. یافته‌ها: میانگین نمرات اضطراب امتحان قبل از آزمون، در گروه تحت نظارت غیرمستقیم 23/5 ± 25/29 و در گروه تحت نظارت مستقیم 42/8 ± 22/28 بود که در آزمون t تفاوت معناداری نداشتند (p>0/001). بعد از آزمون ساختاریافته عینی نمره اضطراب امتحان درگروه تحت نظارت غیرمستقیم به 53/3 ± 34/24 کاهش معنادار یافت (t=-3/15, p<0/05) میانگین نمرات اضطراب امتحان در گروه تحت نظارت مستقیم بعد از آزمون 7 ± 16/24 بدست آمد که آزمون آماری این کاهش را در دو گروه معنادار نشان داد (t= 4/55, p<0/004). آزمون تی زوجی اختلاف میانگین نمرات اضطراب امتحان قبل و بعد از ارزشیابی را در هر دو گروه معنادار نشان داد (P=0/005). نتیجه گیری: این مطالعه نشان داد که ارزشیابی مؤثر می تواند اضطراب امتحان را کاهش دهد. با توجه به میانگین بالاتر ارزشیابی با نظارت غیر مستقیم از طریق تصاویر شبکه ای دوربین های مداربسته پیشنهاد می گردد در ارزشیابی درسی علوم پزشکی به آن توجه بیشتری نمایند.
واژه‌های کلیدی: ارزشیابی عملی ساختار یافته عینی، نظارت غیر مستقیم، اضطراب امتحان، دانشجو
متن کامل [PDF 236 kb]   (1527 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشی-کمی | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: ۱۳۹۴/۴/۱۶ | پذیرش: ۱۳۹۴/۱۰/۲۸ | انتشار: ۱۳۹۴/۱۰/۲۸
ارسال پیام به نویسنده مسئول


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Sheikh abumasoudi R, Moghimian M, Hashemi M, Kashani F, Karimi T, Atashi V et al . Comparison the Effect of Objective Structured Clinical Evaluation(OSCE) with Direct and Indirect Supervision on Nursing Student’s Test Anxiety. 3 JNE. 2015; 4 (2) :1-8
URL: http://jne.ir/article-1-480-fa.html

شیخ ابو مسعودی روح اله، مقیمیان مریم، هاشمی مریم السادات، کاشانی فهیمه، کریمی طیبه، آتشی وجیهه و همکاران.. مقایسه تأثیر ارزشیابی عملی ساختار یافته عینی(OSCE) با نظارت مستقیم و غیر مستقیم براضطراب امتحان دانشجویان پرستاری. آموزش پرستاری . 1394; 4 (2) :1-8

URL: http://jne.ir/article-1-480-fa.html



دوره 4، شماره 2 - ( تابستان 1394 ) برگشت به فهرست نسخه ها
نشریه آموزش پرستاری Journal of Nursing Education
Persian site map - English site map - Created in 0.06 seconds with 30 queries by YEKTAWEB 3790