[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: دوره 6، شماره 1 - ( فروردین و اردیبهشت 1396 ) ::
جلد 6 شماره 1 صفحات 63-70 برگشت به فهرست نسخه ها
بررسی دیدگاه، بازخورد و عملکرد دانشجویان پرستاری و مامایی نسبت به روش ارزشیابی آزمون بالینی ساختارمند عینی
شورانگیز بیرانوند، رضا حسین آبادی ، فاطمه قاسمی، خاطره عنبری
مربی دانشگاه علوم پزشکی لرستان، خرم آباد، ایران ، shorangizbiranvand@yahoo.com
چکیده:   (1649 مشاهده)

مقدمه: بررسی دیدگاه و نظرات فراگیران یکی از ابزار های ارزیابی کارکرد روش های ارشیابی در آموزش پزشکی می باشد. هدف این پژوهش تعیین دیدگاه، بازخورد و عملکرد دانشجویان پرستاری و مامایی نسبت به ارزشیابی به روش آزمون بالینی ساختارمند عینی بود.

روش : این پژوهش توصیفی- تحلیلی کل دانشجویان ترم اول رشته پرستاری و مامایی خرم آباد ورودی 1393 به تعداد 50 نفر به روش سرشماری انتخاب شدند. ابزار جمع آوری داده ها، چک لیست عملکرد و پرسشنامه شامل مشخصات فردی و دیدگاه دانشجویان نسبت به آزمون بالینی ساختارمند عینی بود. داده ها با استفاده از آمار توصیفی و آزمون های تی تست  تجزیه و تحلیل شدند.

یافته ها: نتایج نشان داد که میانگین کل نمره عملکرد دانشجویان پرستاری و مامایی معنی دار بود ( 001/0P= ).  همچنین دیدگاه در کل دانشجویان نسبت به آزمون بالینی ساختارمند عینی مثبت بود در مورد منصفانه بودن آزمون ( 84%)، سنجش سطح وسیعی از اطلاعات (86%)، سنجش مهارت های بالینی(74%) ، عادلانه بودن وظایف درخواست شده برای دانشجویان(80%) ، درست بودن محیط و زمینه ایستگاها (72%)، آزمون یک تجربه بالینی عملی و مفید است (66%) موافق بودند و تقریبا" نیمی از دانشجویان (48%) بیان نمودند که آزمون بالینی ساختارمند عینی سبب استرس می شود. نتایج آزمون تی تست نشان داد که میانگین و انحراف معیار دیدگاه و بازخورد دانشجویان پرستاری و مامایی نسبت به آزمون بالینی ساختارمند عینی معنی دار نبود .(p=0/11)

  نتیجه گیری: دانشجویان نسبت به آزمون بالینی ساختارمند عینی دیدگاه و  بازخورد مثبتی داشتند. این آزمون یک ابزار بالینی مفید و عادلانه برای عملکرد بالینی دانشجویان است که سطح وسیعی از اطلاعات را می پوشاند.

واژه‌های کلیدی: آزمون بالینی ساختارمند عینی، عملکرد، صلاحیت بالینی، دیدگاه
متن کامل [PDF 809 kb]   (747 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشی-کمی | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: ۱۳۹۴/۱۲/۲۲ | پذیرش: ۱۳۹۶/۲/۳ | انتشار: ۱۳۹۶/۲/۳
ارسال پیام به نویسنده مسئول


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

beiranvand S, hossein abadi R, ghasemi F, anbari K. An Assessment of Nursing and midwifery Students viewpoint, performance and feedback with an Objective StructuredClinical Examination (OSCE). 3 JNE. 2017; 6 (1) :63-70
URL: http://jne.ir/article-1-594-fa.html

بیرانوند شورانگیز، حسین آبادی رضا، قاسمی فاطمه، عنبری خاطره. بررسی دیدگاه، بازخورد و عملکرد دانشجویان پرستاری و مامایی نسبت به روش ارزشیابی آزمون بالینی ساختارمند عینی . آموزش پرستاری . 1396; 6 (1) :63-70

URL: http://jne.ir/article-1-594-fa.html



دوره 6، شماره 1 - ( فروردین و اردیبهشت 1396 ) برگشت به فهرست نسخه ها
نشریه آموزش پرستاری Journal of Nursing Education
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 30 queries by YEKTAWEB 3742