[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
تست::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
نمایه پرستاری
AWT IMAGE 
..
روان پرستاری
AWT IMAGE
..
مدیریت ارتقای سلامت
AWT IMAGE
..
پژوهش پرستاری
AWT IMAGE
..
سامانه جامع رسانه ها
..
:: دوره 6، شماره 5 - ( آذر و دی 1396 ) ::
جلد 6 شماره 5 صفحات 18-9 برگشت به فهرست نسخه ها
طراحی مدل پیاده سازی مدیریت دانش در حوزه بالینی بیمارستانهای وابسته به دانشگاه علوم پزشکی شهر همدان با استفاده از مدل سازی ساختاری تفسیری
امیر جمشیدی ، لیلا جمشیدی
دانشکده علوم انسانی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد همدان، همدان، ایران ، Jamshidiamir2016@gmail.com
چکیده:   (5024 مشاهده)
مقدمه: امروزه حوزه درمان به‌عنوان سازمانی یادگیرنده یکی از مهم‌ترین حوزه‌ها در بهره­مندی از دانش به شمار می­رود. به همین دلیل یکی از کارکردهای مهم مدیریت دانش در این بخش، با بهبود در نوآوری و کیفیت‌بخشی به خدمات درمانی حاصل می­شود. ازاین‌رو این پژوهش باهدف تدوین مدل پیاده­سازی مدیریت دانش در حوزه درمان با استفاده از روش مدل‌سازی ساختاری تفسیری انجام‌شد.
روش کار: این مطالعه با استفاده از روش دلفی و مصاحبه با کارشناسان و نخبگان عوامل مؤثر بر پیاده‌سازی مدیریت دانش شناسایی شد، جامعه آماری  کارشناسان و نخبگان حوزه پرستاری در بیمارستان‌های تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی همدان بودند که با استفاده از روش نمونه‌گیری غیر تصادفی هدفمند و با توجه به ویژگی‌های موردنظر انتخاب شدند. درنهایت عوامل شناسایی‌شده توسط مدل‌سازی ساختاری تفسیری بررسی، سطح‌بندی و درنهایت مدل پیاده‌سازی ترسیم شد.
یافته‌ها: نتایج نشان دادکه هفده عامل در پیاده‌سازی مدیریت دانش باید موردتوجه قرار گیرد و دراین‌بین متغیرهای تعهد مدیریت ارشد، اهداف سازمانی و فرهنگ بیشترین اهمیت رادارند. همچنین این سه متغیر قدرت وابستگی کمتری دارند. از سویی دیگر فرهنگ حاکم بر سازمان نقش بسیار مهمی در تلاش و همکاری اعضای آن برای استقرار مدیریت دانش دارد و نیز نقش نیروی انسانی در بیشتر مراحل پیاده‌سازی حائز اهمیت بود.
نتیجه‌گیری: نتیجه نهایی مطالعه، تبیین ارتباطات و اولویت­های عوامل شناسایی‌شده مؤثر در پیاده‌سازی مدیریت دانش همراه با ارائه مدل با کمک مدل‌سازی ساختاری تفسیری است. در این مدل عواملی که توانمندی بالایی در بهره ­گیری از دانش دارند، به‌ عنوان مبنایی در ترسیم مدل شناسایی شدند و به‌ منظور پیاده‌سازی مؤثر مدیریت دانش روی آن‌ها تأکید می‌شود.
 
واژه‌های کلیدی: مدیریت دانش، مدل‌سازی ساختاری تفسیری
متن کامل [PDF 871 kb]   (1564 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشی-کمی | موضوع مقاله: عمومى
دریافت: 1395/4/3 | پذیرش: 1396/9/25 | انتشار: 1396/9/25
ارسال پیام به نویسنده مسئول


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Jamshidi A, Jamshidi L. Designing a Model for KM Implementation in the Clinical Field of Hospitals Affiliated to Hamadan University of Medical Sciences Using Structural Interpretative Modeling. 3 JNE 2018; 6 (5) :9-18
URL: http://jne.ir/article-1-642-fa.html

جمشیدی امیر، جمشیدی لیلا. طراحی مدل پیاده سازی مدیریت دانش در حوزه بالینی بیمارستانهای وابسته به دانشگاه علوم پزشکی شهر همدان با استفاده از مدل سازی ساختاری تفسیری. آموزش پرستاری. 1396; 6 (5) :9-18

URL: http://jne.ir/article-1-642-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 6، شماره 5 - ( آذر و دی 1396 ) برگشت به فهرست نسخه ها
نشریه آموزش پرستاری Journal of Nursing Education
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 46 queries by YEKTAWEB 4645