[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
تست::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
نمایه پرستاری
AWT IMAGE 
..
روان پرستاری
AWT IMAGE
..
مدیریت ارتقای سلامت
AWT IMAGE
..
پژوهش پرستاری
AWT IMAGE
..
سامانه جامع رسانه ها
..
:: دوره 5، شماره 5 - ( آذر و دی 1395 ) ::
جلد 5 شماره 5 صفحات 56-50 برگشت به فهرست نسخه ها
بررسی رابطه بین مهارت‌های تفکر با خلاقیت دانشجویان
حمید رحیمی ، هما سادات افتخار
دانشگاه کاشان، کاشان، ایران ، dr.hamid.rahimi@gmail.com
چکیده:   (5907 مشاهده)

مقدمه: همه انسان‌ها متفکرند، فقط میزان و شیوه تفکر آنها با یکدیگر متفاوت است. بنابراین نظام‌های آموزشی باید زمینه رشد و پرورش شیوه‌های تفکر و خلاقیت را در فراگیران فراهم آورند. لذا هدف تحقیق حاضر تحلیل رابطه بین مهارت‌های تفکر با خلاقیت دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی کاشان بود.

روش کار: نوع تحقیق، توصیفی – همبستگی بود. جامعه آماری شامل دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی کاشان در سال تحصیلی 94-1393 به تعداد 2095 نفر بود که با استفاده از فرمول کوکران، 169 نفر به روش نمونه گیری تصادفی طبقه‌ای به عنوان نمونه انتخاب گردیدند. جهت گردآوری داده‌ها از دو پرسشنامه مهارت‌های تفکر با 40 سؤال در قالب پنج مؤلفه و پرسشنامه خلاقیت با 20 سؤال در مقیاس پنج درجه‌ای لیکرت استفاده گردید. روایی ابزارها، به صورت محتوایی توسط متخصصان تأیید شد. پایایی پرسشنامه‌ها از طریق ضریب آلفای کرونباخ برای مهارت تفکر 0/84و خلاقیت 0/87محاسبه گردید. تحلیل داده‌ها در دو سطح توصیفی و استنباطی با استفاده از نرم افزار SPSS نسخه 19 انجام گرفت.

یافته‌ها: یافته‌ها نشان داد مهارت تفکر دانشجویان با میانگین (0/43± 3/67) و خلاقیت (0/40± 3/68) بالاتر از حد متوسط (3) است. همچنین بین مهارت‌های تفکر و خلاقیت دانشجویان (0/72= r) همبستگی مثبت و معنادار وجود دارد (0/25> P).

نتیجه گیری: با توجه به بالا بودن مهارت‌های تفکر و خلاقیت دانشجویان و همبستگی مثبت و معنادار این دو متغیر با هم، پیشنهاد می‌شود مسئولان دانشگاه‌ها به پرورش مهارت‌های تفکر دانشجویان توجه کافی داشته باشند تا زمینه‌های پرورش خلاقیت را در دانشجویان فراهم آورند و دانشجویان بتوانند نقش خود را به عنوان دانشجویانی متفکر، خلاق و نوآور در رشد و پیشرفت جامعه ایفاء نمایند.

واژه‌های کلیدی: مهارت تفکر، خلاقیت، دانشجویان
متن کامل [PDF 395 kb]   (2680 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشی-کمی | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1395/9/30 | پذیرش: 1395/9/30 | انتشار: 1395/9/30
ارسال پیام به نویسنده مسئول



XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Rahimi H, Eftekhar H S. The Relationship Between Thinking Skills and Creativity Among Students. 3 JNE 2017; 5 (5) :50-56
URL: http://jne.ir/article-1-742-fa.html

رحیمی حمید، افتخار هما سادات. بررسی رابطه بین مهارت‌های تفکر با خلاقیت دانشجویان. آموزش پرستاری. 1395; 5 (5) :50-56

URL: http://jne.ir/article-1-742-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 5، شماره 5 - ( آذر و دی 1395 ) برگشت به فهرست نسخه ها
نشریه آموزش پرستاری Journal of Nursing Education
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 46 queries by YEKTAWEB 4660