[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: دوره 7، شماره 6 - ( بهمن و اسفند 1397 ) ::
جلد 7 شماره 6 صفحات 24-30 برگشت به فهرست نسخه ها
اثر بخشی رفتار درمانی دیالکتیکی به شیوه ی گروهی بر افسردگی و استرس ادراک شده دانشجویان دختر
رضا عرب مارکده، اکرم دهقانی
استادیار، گروه روانشناسی بالینی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد نجف آباد، نجف آباد، ایران ، dehghani2016@phu.iaun.ac.ir
چکیده:   (426 مشاهده)
مقدمه: اختلال افسردگی با شیوعگسترده­ای با حدود 25-10 درصد برای زنان و 12-10 درصد برای مردان در طول عمر به عنوان سرماخوردگی روانی از سال­ها پیش معروف بوده است. دوره‌ی تحصیلی دانشگاهی به واسطه‌ی حضور عوامل متعدد، دوره‌ی فشارزایی بوده و احتمال رخ دادن افسرگی در آن بسیار شایع است. پژوهش حاضر با هدف تعیین اثربخشی رفتار درمانی دیالکتیکی به شیوه‌ی گروهی بر افسردگی و استرس ادراک شده دانشجویان دختر انجام شد.
روش‌ کار: این پژوهش از نوع نیمه تجربی با پیش آزمون و پس آزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری پژوهش، کلیه دانشجویان دختر دانشکده علوم انسانی دانشگاه آزاد اسلامی نجف آباد که در سال تحصیلی 97-1396 مشغول به تحصیل بودند. از این میان به شیوه نمونه گیری هدفمند 30 آزمودنی به کمک پرسشنامه افسردگی بک انتخاب و در دو گروه آزمایش (15 نفر) و کنترل (15 نفر) جایگزین شدند. گروه آزمایش به مدت 8 جلسه 90 دقیقه ای تحت رفتار درمانی دیالکتیکی به شیوه‌ی گروهی قرار گرفت. برای جمع آوری داده‌ها، از مقیاس افسردگی بک و مقیاس استرس ادراک شده کوهن و همکاران استفاده شد که در پیش آزمون و پس آزمون برای هر دو گروه اجرا شد. داده‌ها با استفاده از نرم افزار SPSS 24 و تحلیل کوواریانس مانکوا در سطح معناداری 05/0P< تجزیه و تحلیل شدند.
یافته‌ها: نتایج نشان دادند که رفتار درمانی دیالکتیکی در بهبود افسردگی(801/0P=) و استرس ادراک شده(023/0P=) دانشجویان دختر مبتلا به افسردگی موثر بوده است.
نتیجه‌گیری: بنابر نتایج بدست آمده، رفتار درمانی دیالکتیکی به شیوه گروهی، می‌تواند موجب بهبود افسردگی و استرس ادراک شده دانشجویان دختر شود. بنابراین، این مداخله به عنوان درمانی مؤثر در بهبود این نشانه‌ها می تواند کاربرد داشته باشد و می توان با اجرای آن به بهبود وضعیت مبتلایان به افسردگی کمک کرد.
 
واژه‌های کلیدی: رفتار درمانی دیالکتیکی، افسردگی، استرس ادراک شده، دانشجویان
متن کامل [PDF 675 kb]   (111 دریافت)    
نوع مطالعه: کیفی | موضوع مقاله: عمومى
دریافت: ۱۳۹۷/۲/۳۱ | پذیرش: ۱۳۹۸/۳/۷ | انتشار: ۱۳۹۸/۳/۷
ارسال پیام به نویسنده مسئول


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Arab Markadeh R, Dehghani A. The Effectiveness of Group-Based Dialectic Behavioral Therapy on Depression and Perceived Stress of Female Students. 3 JNE. 2018; 7 (6) :24-30
URL: http://jne.ir/article-1-922-fa.html

عرب مارکده رضا، دهقانی اکرم. اثر بخشی رفتار درمانی دیالکتیکی به شیوه ی گروهی بر افسردگی و استرس ادراک شده دانشجویان دختر. آموزش پرستاری. 1397; 7 (6) :24-30

URL: http://jne.ir/article-1-922-fa.html



دوره 7، شماره 6 - ( بهمن و اسفند 1397 ) برگشت به فهرست نسخه ها
نشریه آموزش پرستاری Journal of Nursing Education
Persian site map - English site map - Created in 0.06 seconds with 31 queries by YEKTAWEB 3977