[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: دوره 9، شماره 6 - ( بهمن و اسفند 1399 ) ::
جلد 9 شماره 6 صفحات 48-37 برگشت به فهرست نسخه ها
اثر بخشی برنامه آمورشی ذهن آگاهی بر استرس ادراک شده، حساسیت اضطرابی و علائم اضطرابی در نوجوانان دارای نشانه های اختلال اضطرابی اجتماعی
ابراهیم حاتم پور ، علی مصطفایی ، ظریفه سهرابی
پیام نور مهاباد-ارومیه-ایران ، shoresh.hatam@yahoo.com
چکیده:   (555 مشاهده)
مقدمه: اختلال اضطراب اجتماعی یکی از اختلال های مهم در دوره نوجوانی است که بر جنبه های مختلف زندگی فردی، اجتماعی، تحصیلی و روانی دانش آموزان تاثیر گذار است. آموزش ذهن آگاهی یکی از درمان های موثر در این اختلال است. هدف از پژوهش حاضر اثر بخشی برنامه آمورشی ذهن آگاهی بر استرس ادراک شده حساسیت اضطرابی و علائم اضطرابی در نوجوانان دارای نشانه‏های اختلال اضطراب اجتماعی در شهر ارومیه در سال 1397 می‏باشد.
روش کار: در این مطالعه نیمه آزمایشی، نمونه‏ای 32 نفری از دانش آموزان شهر ارومیه انتخاب شدند.  ابتدا با روش نمونه گیری خوشه ای ، 5 مدرسه در ناحیه 2 آموزش و پرورش شهر ارومیه انتخاب شدند، سپس با استفاده از روش نمونه گیری هدفمند از بین 450 دانش آموز، 32 دانش آموزی که نمره بالای 60 در مقیاس اضطراب اجتماعی نوجوانان و کودکان لیبوویتز کسب کرده بودند،  در سال 1397 انتخاب شدند، به صورت تصادفی ساده و در دو گروه کنترل و آزمایش قرار گرفتند. ابزار تحقیق پرسش نامه‏های مقیاس اضطراب اجتماعی نوجوانان و کودکان لیبوویتز،  پرسشنامه استرس ادراک شده کوهن، پرسش‌نامه حساسیت اضطرابی و پرسشنامه اضطراب بک بود. گروه آزمایش در طی 8 جلسه آموزش  ذهن آگاهی را دریافت کردند و گروه کنترل آموزش دریافت نکردند. داده ها با استفاده از نرم افزار SPSS نسخه 23 و آزمون تحلیل کواریانس چند متغیری مورد بررسی قرار گرفتند.
یافته ها: نتایج به دست آمده نشان می‏دهد که پس از اجرای آموزش ذهن آگاهی، تفاوت آماری معناداری در میانگین استرس ادراک شده(01/0p<)، حساسیت اضطرابی (01/0p<)نشانه های اضطراب(01/0p<) بین گروه آزمایش و کنترل مشاهده شد.
نتیجه ‏گیری: بنابراین آموزش ذهن آگاهی با کاهش سوگیری‏های شناختی و هیجانی، پردازش اطلاعات را تحت تاثیر قرار می‏دهد که سبب کاهش استرس ادراک شده، حساسیت اضطرابی و نشانه های اضطراب در بین دانش آموزان می‏شود، لذا پیشنهاد می‏گردد تا برنامه‏های آموزشی ذهن آگاهی در مدارس برای دانش آموزان اجرا شود و مشاوران مدرسه در این زمینه آموزش‏هایی را دریافت کنند.
واژه‌های کلیدی: ذهن آگاهی، اضطراب اجتماعی، استرس ادراک شده، حساسیت اضطرابی، نشانه های اضطراب
متن کامل [PDF 288 kb]   (437 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشی-کمی | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1399/1/20 | پذیرش: 1400/11/10 | انتشار: 1400/11/10
ارسال پیام به نویسنده مسئول


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

hatampour E, mostafai A, sohrabi Z. The Effectiveness of Mindfulness Training Program on Perceived Stress, Anxiety Sensitivity and Anxiety Symptoms in Adolescents with Symptoms of Social Anxiety Disorder. 3 JNE. 2021; 9 (6) :37-48
URL: http://jne.ir/article-1-1139-fa.html

حاتم پور ابراهیم، مصطفایی علی، سهرابی ظریفه. اثر بخشی برنامه آمورشی ذهن آگاهی بر استرس ادراک شده، حساسیت اضطرابی و علائم اضطرابی در نوجوانان دارای نشانه های اختلال اضطرابی اجتماعی. آموزش پرستاری. 1399; 9 (6) :48-37

URL: http://jne.ir/article-1-1139-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 9، شماره 6 - ( بهمن و اسفند 1399 ) برگشت به فهرست نسخه ها
نشریه آموزش پرستاری Journal of Nursing Education
Persian site map - English site map - Created in 0.04 seconds with 28 queries by YEKTAWEB 4343