[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
تست::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
نمایه پرستاری
AWT IMAGE 
..
روان پرستاری
AWT IMAGE
..
مدیریت ارتقای سلامت
AWT IMAGE
..
پژوهش پرستاری
AWT IMAGE
..
سامانه جامع رسانه ها
..
:: دوره 13، شماره 2 - ( خرداد و تیر 1403 ) ::
جلد 13 شماره 2 صفحات 11-1 برگشت به فهرست نسخه ها
اثربخشی آموزش به شیوه کلاس درس معکوس مبتنی بر بارشناختی بر مهارت های تفکر سطح بالای دانشجویان دانشگاه فرهنگیان
اسماء ملازهی ، غلامرضا ثناگوی محرر ، محمدعلی فردین
دانشگاه آزاد ، reza.sanagoo@gmail.com
چکیده:   (388 مشاهده)
مقدمه: رشد مهارت­های یادگیری و تفکر­ سطح­ بالا در آموزش، یکی از الزامات اساسی جامعه علمی امروز است.  لذا این پژوهش با هدف تعیین اثربخشی آموزش به شیوه کلاس ­درس ­معکوس مبتنی­بر بارشناختی بر مهارت­های تفکر سطح ­بالای دانشجویان دختر دانشگاه فرهنگیان انجام شد.
روش کار: پژوهش­ حاضر یک مطالعه کارآزمایی­ بالینی و نیمه­ آزمایشی با طرح پیش­ آزمون-پس ­آزمون و با گروه کنترل بود. جامعه­آماری، شامل کلیه دانشجویان دختر کارشناسی ­پیوسته رشته آموزش ابتدایی دانشگاه فرهنگیان چابهار در نیمسال اول سال تحصیلی 1403-1402 بودند که واحد درسی پژوهش ­و ­توسعه حرفه ­ای را اخذ کرده بودند. تعداد دانشجویان 60 نفر بود که به روش سرشماری کامل و تخصیص تصادفی به شیوه قرعه کشی در گروه آزمایش و گواه (هر گروه 30 نفر) قرار گرفتند. داده ­ها با استفاده از پرسش­نامه مهارت­های تفکر سطح بالای محرری (1397) جمع ­آوری شدند. آموزش درس پژوهش و توسعه حرفه­ ای به شیوه کلاس دروس معکوس مبتنی بر بارشناختی در گروه آزمایش طی 12 جلسه 90 دقیقه ­ای با رعایت ساختار 7 مرحله ­ای انجام گرفت. داده ­ها با استفاده از تحلیل ­کواریانس تک و چند متغیره  در نرم افزار spss-23 تحلیل شدند.
یافته ­ها: یافته­ ها نشان داد بین میانگین نمرات مهارت­های تفکر سطح بالای دو گروه آزمایش و کنترل در مرحله پیش ­آزمون و پس ­آزمون تفاوت معناداری وجود دارد (001/0 P<). براساس ضرایب اتا، 61 درصد تفاوت در نمرات پس ­آزمون متغیر اکتشاف مربوط به تأثیر کلاس ­درس­ معکوس مبتنی­ بر بارشناختی بوده است.
نتیجه­ گیری: با توجه به اینکه کلاس­ درس ­معکوس مبتنی ­بر بارشناختی می­ تواند بر رشد فرایندهای تفکر دانشجویان مؤثر باشد و مهارت­های سطح ­بالای تفکر را در آنان تقویت  نماید، پیشنهاد می ­گردد این روش به ­عنوان یک شیوه مؤثر تدریس در دانشگاه ­ها اشاعه یابد.

 
واژه‌های کلیدی: مهارت های تفکر، شناخت، یادگیری معکوس، دانشجویان
متن کامل [PDF 358 kb]   (234 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشی-کمی | موضوع مقاله: عمومى
دریافت: 1402/10/16 | پذیرش: 1403/4/10 | انتشار: 1403/4/10
ارسال پیام به نویسنده مسئول



XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

mollazehi A, Sanagouye Moharer G, Fardin M A. The Effectiveness Of Flipped Classroom Teaching Based On The Cognitive Load On High-Level Thinking Skills Of Farhangian University Students. 3 JNE 2024; 13 (2) :1-11
URL: http://jne.ir/article-1-1586-fa.html

ملازهی اسماء، ثناگوی محرر غلامرضا، فردین محمدعلی. اثربخشی آموزش به شیوه کلاس درس معکوس مبتنی بر بارشناختی بر مهارت های تفکر سطح بالای دانشجویان دانشگاه فرهنگیان. آموزش پرستاری. 1403; 13 (2) :1-11

URL: http://jne.ir/article-1-1586-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 13، شماره 2 - ( خرداد و تیر 1403 ) برگشت به فهرست نسخه ها
نشریه آموزش پرستاری Journal of Nursing Education
Persian site map - English site map - Created in 0.1 seconds with 45 queries by YEKTAWEB 4660