مقایسه تاثیر دو روش آموزشی بر توانمندی در رعایت اصول اخلاقی(وجدان کاری)دانشجویان پرستاری عرصه در دانشگاههای آزاد نجف آباد و اصفهان (خوراسگان)
|
محمدمهدی ده پهلوان ، مینا جوزی ، پروانه اباذری |
استادیار، گروه پرستاری، مرکز تحقیقات توسعه علوم پرستاری و مامایی، واحد نجفآباد، دانشگاه آزاد اسلامی، نجف آباد، ایران ، minajouzi@gmail.com |
|
چکیده: (463 مشاهده) |
مقدمه: پرستاران نقش حیاتی را در سیستم مراقبت سلامت یک کشور ایفا میکنند، بنابراین داشتن اصول اخلاقی و وجدان کاری در پرستاران یکی از الزامات این حرفه میباشد. این مطالعه با هدف مقایسه تاثیر دو روش آموزشی بر توانمندی در رعایت اصول اخلاقی (وجدان کاری) دانشجویان پرستاری عرصه در دانشگاههای آزاد نجف آباد و اصفهان (خوراسگان) انجام شد.
روش کار: جامعه آماری این مطالعه توصیفی تحلیلی را کلیه دانشجویان ترم هشتم دانشگاههای آزاد نجف آباد و اصفهان (خوراسگان) تشکیل دادند که با استفاده از روش نمونهگیری به صورت سرشماری انجام شد. تعداد نمونهها در بخش اول (گذشته نگر- آموزش حضوری) 112دانشجو و در بخش دوم (مقطعی–آموزش مجازی) 169دانشجو دارای شرایط ورود به پژوهش بود. جهت جمعآوری اطلاعات از بخشی از ابزار پرسشنامه پایا و معتبر «صلاحیت بالینی دانشجویان پرستاری عرصه» جوزی و همکاران (1393)که دربرگیرنده بعد اخلاقی صلاحیت بالینی بود استفاده شد. جهت تجزیه و تحلیل دادهها از نرم افزارSPSS 24 استفاده شد.
یافتهها: نتایج نشان داد که میانگین نمرات توانمندی در رعایت اصول اخلاقی (وجدان کاری) دانشجویان پرستاری دانشگاه آزاد اسلامی نجفآباد و اصفهان (خوراسگان) در دو دوره آموزش مجازی و حضوری تفاوت معناداری نداشت (05/0 p>).
نتیجهگیری: آموزش غیرحضوری که در دوران کووید 19در دانشگاههای آزاد نجفآباد و خوراسگان برگزار شد دارای کیفیت بالایی بوده است به طوری که نمرات حاصل از سنجش تفاوت معناداری با دوران حضوری نداشته است که این خود نشان دهنده حرفهای بودن و پیشگام بودن این دو دانشگاه در تدریس به روش آموزش مجازی میباشد.
|
|
واژههای کلیدی: اخلاق، دانشجویان پرستاری، کارآموزی درعرصه، آموزش حضوری، آموزش مجازی. |
|
متن کامل [PDF 405 kb]
(167 دریافت)
|
نوع مطالعه: پژوهشی-کمی |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1401/12/28 | پذیرش: 1402/9/6 | انتشار: 1402/9/10
|
|
|
|
|
ارسال پیام به نویسنده مسئول |
|