[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
تست::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
نمایه پرستاری
AWT IMAGE 
..
روان پرستاری
AWT IMAGE
..
مدیریت ارتقای سلامت
AWT IMAGE
..
پژوهش پرستاری
AWT IMAGE
..
سامانه جامع رسانه ها
..
:: دوره 12، شماره 5 - ( آذر و دی 1402 ) ::
جلد 12 شماره 5 صفحات 11-1 برگشت به فهرست نسخه ها
برنامه درسی مقطع کارشناسی پرستاری در ایران و دانشگاه کپنهاگ دانمارک: یک مطالعه تطبیقی
لیلا ولی زاده ، حسین نعمتی
دانشجو دکتری پرستاری، گروه پرستاری بهداشت جامعه، کمیته تحقیقات دانشجویی، دانشگاه علوم پزشکی تبریز، تبریز، ایران ، nematihossein72@gmail.com
چکیده:   (503 مشاهده)
مقدمه: شناسایی نقاط قوت و ضعف برنامه آموزشی و پرداختن به مطالعات مقایسه­ای و تطبیقی می­تواند پیشنهادهای کاربردی به تدوین­کنندگان برنامه­های آموزشی ارائه دهد تا آنان با دید وسیع­تری به تدوین و یا اصلاح برنامه آموزشی اقدام نمایند. این مطالعه با هدف مقایسه توصیفی تطبیقی برنامه درسی مقطع کارشناسی پرستاری در ایران و دانشگاه کپنهاگ دانمارک و ارائه پیشنهادات برای تکمیل و بهبود کیفیت برنامه انجام شده است.
روش کار: در این مطالعه توصیفی-تطبیقی دو برنامه آموزشی با استفاده از الگوی چهار مرحله­ای Bereday توصیف، تفسیر، هم­جواری، مقایسه و تحلیل شدند.
یافته­ها: آموزش دانشگاهی پرستاری در ایران قدمت بیشتری دارد. طول دوره آموزش کارشناسی پرستاری کپنهاگ دانمارک کوتاه­تر از ایران است. ساختار کلی برنامه آموزشی هر دو دوره به صورت تئوری و بالینی است. در برنامه آموزشی کپنهاگ دانمارک به ایجاد یک محیط یادگیری مثبت برای کسب آگاهی فرهنگی و صلاحیت فرهنگی لازم برای فعالیت در این حرفه، تعامل بین حرفه­ای، بین­المللی­سازی، توانایی تصمیم­گیری بالینی مستقل در موقعیت­های مختلف، کار گروهی، پروژه­ای و میدانی، توسعه حرفه پرستاری با تمرکز بر تحولات فناوری توجه بیشتری شده است. با توجه به برنامه های توریسم سلامت و تنوع قومیت­های مختلف در ایران توجه کمتری به آماده کردن فارغ­التحصیلان برای ارائه مراقبـت­هـای بهداشـتی بـرای جامعه چنــد فرهنگــی در جهــت ارائــه مناســب خدمــات جامعــه­نگــر شده است.
نتیجه ­گیری: آگاهی از نقاط قوت و تجربیات آموزشی دانشگاه کپنهاگ دانمارک، می­تواند در بهبود و ارتقاء کیفیت آموزش پرستاری در ایران مفید باشد. در نتیجه در این راستا پیشنهاد می شود، ضمن بررسی کوریکولوم از نظر محتوایی، به شایستگی فرهنگی، تعامل بین حرفه­ای، کارهای گروهی و توسعه آموزش همگام با تحولات فناوری توجه شود.


 
واژه‌های کلیدی: مطالعه تطبیقی، برنامه آموزشی، کارشناسی پرستاری، ایران، دانمار
متن کامل [PDF 357 kb]   (196 دریافت)    
نوع مطالعه: مروری | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1402/2/26 | پذیرش: 1402/9/6 | انتشار: 1402/9/10
ارسال پیام به نویسنده مسئول



XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Valizadeh L, Nemati H. Nursing Undergraduate Curriculum in Iran and the University of Copenhagen, Denmark: A Comparative Study. 3 JNE 2023; 12 (5) :1-11
URL: http://jne.ir/article-1-1530-fa.html

ولی زاده لیلا، نعمتی حسین. برنامه درسی مقطع کارشناسی پرستاری در ایران و دانشگاه کپنهاگ دانمارک: یک مطالعه تطبیقی. آموزش پرستاری. 1402; 12 (5) :1-11

URL: http://jne.ir/article-1-1530-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 12، شماره 5 - ( آذر و دی 1402 ) برگشت به فهرست نسخه ها
نشریه آموزش پرستاری Journal of Nursing Education
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 45 queries by YEKTAWEB 4645