[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
تست::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
نمایه پرستاری
AWT IMAGE 
..
روان پرستاری
AWT IMAGE
..
مدیریت ارتقای سلامت
AWT IMAGE
..
پژوهش پرستاری
AWT IMAGE
..
سامانه جامع رسانه ها
..
:: دوره 13، شماره 6 - ( بهمن و اسفند 1403 ) ::
جلد 13 شماره 6 صفحات 65-53 برگشت به فهرست نسخه ها
مقایسه اثربخشی آموزش مهارت‌های مطالعه با و بدون تنظیم هیجان بر رفتارهای خودشکن آموزشی دانشجویان علوم پزشکی
پوریا پژوهان فر ، سمانه سادات طباطبایی ، فاطمه شهابی زاده ، رضا دستجردی
استادیار، گروه روانشناسی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد بیرجند، بیرجند، ایران. ، tabatabaee88@yahoo.com
چکیده:   (528 مشاهده)
مقدمه: توانایی مدیریت و تنظیم هیجانات، به دانشجویان کمک می‌کند تا این تنش‌های تحصیلی را به شیوه‌ای سازگارانه مدیریت کنند؛ بر همین اساس هدف پژوهش حاضر مقایسه اثربخشی آموزش مهارت‌های مطالعه با و بدون تنظیم هیجان بر رفتارهای خودشکن آموزشی دانشجویان علوم پزشکی بود.
روش کار: پژوهش حاضر نیمه‌آزمایشی با پیش‌آزمون و پس‌آزمون و گروه کنترل بود. جامعه آماری موردمطالعه دانشجویان (دختر و پسر) مشغول به تحصیل دانشگاه علوم پزشکی بیرجند در سال 1401 بودند که به روش نمونه‌گیری در دسترس، 60 نفر انتخاب شدند که به صورت تصادفی، در دو گروه آزمایش و یک گروه کنترل 20 نفره، جایدهی شدند. جهت مقایسه دو گروه یادشده، گروه آموزش مهارت‌های مطالعه با تنظیم هیجان به مدت 16 جلسه 90دقیقه‌ای و گروه آموزش مهارت‌های مطالعه بدون تنظیم هیجان نیز به مدت 16 جلسه 90دقیقه‌ای تحت آموزش گروهی قرار گرفتند. از پرسشنامه رفتارهای خودشکن آموزشی کانینگهام (2002) جهت سنجش رفتارهای خودشکن آموزشی استفاده شد. در نهایت داده‌های پژوهش با آزمون تحلیل واریانس چند متغیری در نرم‌افزار SPSS نسخه 26 تحلیل شدند.
یافته‌ها: نتایج بررسی‌ها حاکی از آن است که هر دو روش آموزش مهارت‌های مطالعه مبتنی بر تنظیم هیجان و بدون تنظیم هیجان، تأثیر معناداری در کاهش رفتارهای خودشکن آموزشی دانشجویان علوم پزشکی داشت (05/0>P). مقایسه میانگین‌ها نشان داد روش آموزش مهارت‌های مطالعه مبتنی بر تنظیم هیجان، در مقایسه با آموزش مهارت‌های مطالعه بدون تنظیم هیجان، اثربخشی بیشتری داشته است.
نتیجه‌گیری: نتایج این پژوهش نشان داد که ترکیب مهارت‌های مطالعه با تنظیم هیجان می‌تواند به‌طور مؤثری رفتارهای خودشکن آموزشی را کاهش دهد و کیفیت یادگیری دانشجویان را بهبود بخشد. این یافته‌ها بر اهمیت ادغام جنبه‌های هیجانی در برنامه‌های آموزشی برای افزایش بهره‌وری تحصیلی تأکید می‌کند.


واژه‌های کلیدی: مهارت‌های مطالعه با تنظیم هیجان، مهارت‌های مطالعه بدون تنظیم هیجان، رفتارهای خودشکن آموزشی، دانشجویان علوم پزشکی
متن کامل [PDF 360 kb]   (213 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشی-کمی | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1403/10/4 | پذیرش: 1403/11/29 | انتشار: 1403/11/10
ارسال پیام به نویسنده مسئول


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Pazhoohanfar P, Tabatabaee S S, shahabizadeh F, Dastjerdi R. Comparing the effectiveness of study skills training with and without emotion regulation on educational self-destructive behaviors of medical students. 3 JNE 2025; 13 (6) :53-65
URL: http://jne.ir/article-1-1660-fa.html

پژوهان فر پوریا، طباطبایی سمانه سادات، شهابی زاده فاطمه، دستجردی رضا. مقایسه اثربخشی آموزش مهارت‌های مطالعه با و بدون تنظیم هیجان بر رفتارهای خودشکن آموزشی دانشجویان علوم پزشکی. آموزش پرستاری. 1403; 13 (6) :53-65

URL: http://jne.ir/article-1-1660-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 13، شماره 6 - ( بهمن و اسفند 1403 ) برگشت به فهرست نسخه ها
نشریه آموزش پرستاری Journal of Nursing Education
Persian site map - English site map - Created in 0.07 seconds with 45 queries by YEKTAWEB 4710