اثربخشی نظارت آموزشی بر عملکرد دانشجویان پرستاری: یک مرور روایتی
|
سعیده پیری ، نسیم علیپور ، امیر جلالی ، رستم جلالی |
دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه ، ks_jalali@yahoo.com |
|
چکیده: (744 مشاهده) |
مقدمه: نظارت آموزشی در پرستاری یکی از جنبههای اساسی توسعه حرفهای و تضمین کیفیت آموزش پرستاری است. هدف از این مقاله، بررسی اثربخشی نظارت آموزشی بر عملکرد دانشجویان پرستاری است تا تحقیقات و عملکرد آتی را راهنمایی کند.
روش کار: مطالعه حاضر به روش مرور روایتی روی پژوهشهای انجام شده در زمینه اثربخشی نظارت آموزشی بر عملکرد دانشجویان پرستاری انجام شد. جستجوی مقالات فارسی با کلید واژههای نظارت، آموزش، دانشجو و پرستار، نظارت بالینی در پایگاههای داده معتبر فارسی مگیران(Magiran) و موتور جستجوی گوگل اسکولار از سال 1380 تا 1402 و جستجوی مقالات انگلیسی با کلید واژههای، *Nurs،Supervision ، Education،Clinical Mentoring ، Medical Field Study، Clinical Practicum در پایگاههای داده معتبر انگلیسی PubMed،Science Direct ،Cochrane Library از 1940 تا سال 2023 انجام شد. در پایان 7 مقاله(4 فارسی و 3 انگلیسی) همراستا با اهداف این مطالعه انتخاب و مورد تحلیل قرار گرفت.
یافتهها: یافتههای این پژوهش نشان داد طراحی دورههای آموزش بالینی بر اساس الگوی نظارت و راهنمایی بالینی میتواند منجر به ارتقاء مهارتهای بینفردی، حرفهای و ارتباطی همچنین در مهارتهای بالینی از قبیل تشخیص و کاربرد داروهای مورد استفاده، آموزش به بیمار و همراهان، رعایت نکات ایمنی در ایزولاسیون مستقیم و معکوس، رعایت اصول صحیح پانسمان و نمونهگیری، رگگیری، مشارکت تیمی، پیشگیری از عفونت، رعایت نکات ایمنی و بکارگیری فرآیند پرستاری، آموزش به بیمار و بستگان شود. البته رفتارهای توهینآمیز ناظران بالینی جز تجارب منفی دانشجویان پرستاری است و نیاز است دانشجویان حمایتهایی را از جانب ناظران بالینی دریافت کنند.
نتیجه گیری: این مطالعه نشان داد که نظارت آموزشی بر عملکرد دانشجویان پرستاری موثر است، اما پیشنهاد میشود که مطالعات شبهکارآزمایی بیشتری در زمینه نظارت آموزشی و عملکرد دانشجویان پرستاری انجام شود.
|
|
واژههای کلیدی: مرور روایتی، عملکرد تحصیلی، نظارت آموزشی، نظارت بالینی، دانشجویان پرستاری |
|
متن کامل [PDF 483 kb]
(202 دریافت)
|
نوع مطالعه: مروری |
موضوع مقاله:
عمومى دریافت: 1402/8/24 | پذیرش: 1403/2/8 | انتشار: 1403/2/10
|
|
|
|
|
ارسال پیام به نویسنده مسئول |
|