| 
                                  اثربخشی آموزش ارتقاء سرمایه عاطفی بر سرمایهگذاری جمعی عاطفی در پرستاران
                                   | 
                                
								
								     جهانبخش قاسمی کله مسیحی        ،    محسن گل پرور        ،    فلور خیاطان        ،    محسن شهریاری         | 
								
								
								  | دانشگاه آزاد اسلامی، واحد اصفهان (خوراسگان). ، drmgolparvar@gmail.com | 
								
								
								   | 
								
                                
								  | 
                                  چکیده:       (4199 مشاهده)  | 
								
								
								  مقدمه: سرمایهگذاری جمعی عاطفی از زمره متغیرهایی است که میتواند بر سلامتی و بهرهوری پرستاران اثرات مثبتی بهجای گذارد. این پژوهش با هدف تعیین اثربخشی آموزش ارتقاء سرمایه عاطفی بر سرمایهگذاری جمعی عاطفی پرستاران اجرا شد. 
روش کار: روش پژوهش از نوع نیمهآزمایشی و طرح پژوهش، دو گروهی با دو مرحله پیشآزمون و پسآزمون بود. از میان 120 پرستار یک بیمارستان دولتی در اصفهان در زمستان 1397، 30 پرستار بر مبنای ملاکهای ورود و خروج به صورت هدفمند انتخاب و در گروه آزمایش (15 نفر) و گروه گواه (15 نفر) گمارده شدند. پرسشنامه سرمایهگذاری جمعی عاطفی در مراحل پیشآزمون و پسآزمون استفاده شد. گروه آموزش ارتقاء سرمایه عاطفی طی 10 جلسه تحت آموزش قرارگرفتند و گروه گواه هیچگونه آموزشی دریافت ننمود. دادهها از طریق تحلیل کوواریانس چند متغیری تحلیل گردید. 
یافتهها: نتایج تحلیل کوواریانس چندمتغیری نشان داد که بین سرمایهگذاری جمعی عاطفی در عاطفه مثبت، سرمایهگذاری جمعی عاطفی در احساس انرژی و سرمایهگذاری جمعی عاطفی در شادمانی بین گروه آموزش ارتقاء سرمایه عاطفی و گروه گواه تفاوت معناداری وجود دارد (01/0>P). 
نتیجه گیری: در مجموع، یافتههای این پژوهش نشان داد، آموزش ارتقاء سرمایه عاطفی در سطح فردی از زمره آموزشهایی است که میتواند سرمایه گذاری جمعی عاطفی را در پرستاران بالا ببرد و از این طریق موجب افزایش سطح نیرو و توان آنها شود. 
  | 
								
								
								   | 
								
								
								  | واژههای کلیدی:  آموزش ارتقاء سرمایه عاطفی، عاطفه مثبت، احساس انرژی، شادمانی، پرستاران | 
								
								
								   | 
								
								
								  | 
                                  
                                  متن کامل  [PDF 812 kb] 
                                    
                                     
                                     
                                    
									  
                                       (1935 دریافت) 
                                     
                                    
                                  | 
								
								
								  
                                  نوع مطالعه:  پژوهشی-کمی |
                                  موضوع مقاله: 
                                  تخصصي   دریافت: 1398/3/19 | انتشار: 1398/4/24
                                   | 
								
                                
                                  
                                    | 
                                    
                                         | 
                                  
								
								   | 
								
								
								  | 
                                  
                                  
                                   | 
								
								
								   | 
								
								
								  | ارسال پیام به نویسنده مسئول | 
								
                                
                                | 
                                 |