:: دوره 10، شماره 5 - ( آذر و دی 1400 ) ::
جلد 10 شماره 5 صفحات 41-32 برگشت به فهرست نسخه ها
مقایسه برنامه درسی دوره کارشناسی رشته پرستاری در ایران و دانشگاه UCB کانادا: یک مطالعه تطبیقی
لیلا رادرزم ، حسن بابامحمدی ، منیر نوبهار
داشگاه علوم پزشکی سمنان ، babmohamady2007@gmail.com
چکیده:   (722 مشاهده)
مقدمه: از اهمیت آموزش در توسعه پرستاری به عنوان یک حرفه و یک علم بسیار یاد شده است. برای موفقیت هر چه بیشتر رشته کارشناسی پرستاری در ایران و شناسایی نقاط قوت و ضعف برنامه درسی آن، پرداختن به مطالعات تطبیقی و بهره­برداری از تجارب و راهبردها در دانشگاه­های موفق، امری ضروری است. این مطالعه نیز با هدف مقایسه تطبیقی برنامه درسی کارشناسی پرستاری ایران با دانشگاه بریتیش کلمبیا (UBC) کانادا انجام شده است.
روش کار: مطالعه حاضر یک مطالعه توصیفی ـ تطبیقی است که در سال 1399 به روش بردی در چهار مرحله توصیف، تفسیر، همجواری و مقایسه؛ محتوا، برنامه درسی و جزئیات مقطع کارشناسی پرستاری را در ایران و دانشگاه بریتیش کلمبیا کانادا مورد مقایسه قرار داده است.
یافته‌ها: یافته­ها حاکی از آن بود که در دانشگاه بریتیش کلمبیا افراد علاقه‌مند به پرستاری بر اساس توانمندی و بدون آزمون وارد دانشگاه می­شوند و بعد از فراغت از تحصیل در صورت کسب مدارک RN یا LPN می­توانند مشغول به کار شوند، حال آنکه در ایران دانشجویان بعد از قبولی در آزمون سراسری وارد دانشگاه می­شوند و بعد از فارغ­التحصیلی جهت گذراندن طرح در بیمارستان‌ها مشغول به کار می­شوند. همچنین در بریتیش کلمبیا در برنامه­های درسی به بعد تحقیق در پرستاری در هر دو رویکرد کمی و کیفی و نیز سالمندشناسی و ارتباط درمانی توجه ویژه­ای شده است و دانشجویان قبل از ورود به بالین، مهارت‌های پرستاری را طی چند دوره آموزش می­بینند، اما در ایران، دانشجویان تنها بعد از گذراندن یک دوره آموزش مهارت پرستاری در آزمایشگاه مهارتی (Skill Lab)، جهت کارآموزی وارد بالین می­شوند.
نتیجه‌گیری: نتایج نشان داد که تفاوت عمده بین دو دانشگاه بریتیش کلمبیا کانادا و دانشکده­های پرستاری ایران در مقطع کارشناسی، در نحوه پذیرش دانشجو و همچنین کسب شرایط لازم برای اشتغال در حرفه پرستاری می­باشد. به‌رغم وجود تشابهات زیاد، تفاوت‌هایی نیز در اهداف، رسالت، چشم‌انداز و واحدهای درسی به چشم می­خورد. با توجه به اینکه برنامه رشته کارشناسی پرستاری در ایران، در سال 1393 مورد بازنگری قرار گرفته است، انجام مطالعات توصیفی در مورد توانمندی‌های کسب شده و محتوای برنامه می‌تواند با رفع نقاط ضعف احتمالی، به ارتقای هر چه بیشتر آن کمک کند.
 
واژه‌های کلیدی: مطالعه تطبیقی، کارشناسی پرستاری، ایران، دانشگاه بریتیش کلمبیا
متن کامل [PDF 267 kb]   (329 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشی-کمی | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1400/1/26 | پذیرش: 1400/7/10 | انتشار: 1400/7/10


XML   English Abstract   Print



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 10، شماره 5 - ( آذر و دی 1400 ) برگشت به فهرست نسخه ها