[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
تست::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
نمایه پرستاری
AWT IMAGE 
..
روان پرستاری
AWT IMAGE
..
مدیریت ارتقای سلامت
AWT IMAGE
..
پژوهش پرستاری
AWT IMAGE
..
سامانه جامع رسانه ها
..
:: دوره 10، شماره 5 - ( آذر و دی 1400 ) ::
جلد 10 شماره 5 صفحات 41-32 برگشت به فهرست نسخه ها
مقایسه برنامه درسی دوره کارشناسی رشته پرستاری در ایران و دانشگاه UCB کانادا: یک مطالعه تطبیقی
لیلا رادرزم ، حسن بابامحمدی ، منیر نوبهار
داشگاه علوم پزشکی سمنان ، babmohamady2007@gmail.com
چکیده:   (1559 مشاهده)
مقدمه: از اهمیت آموزش در توسعه پرستاری به عنوان یک حرفه و یک علم بسیار یاد شده است. برای موفقیت هر چه بیشتر رشته کارشناسی پرستاری در ایران و شناسایی نقاط قوت و ضعف برنامه درسی آن، پرداختن به مطالعات تطبیقی و بهره­برداری از تجارب و راهبردها در دانشگاه­های موفق، امری ضروری است. این مطالعه نیز با هدف مقایسه تطبیقی برنامه درسی کارشناسی پرستاری ایران با دانشگاه بریتیش کلمبیا (UBC) کانادا انجام شده است.
روش کار: مطالعه حاضر یک مطالعه توصیفی ـ تطبیقی است که در سال 1399 به روش بردی در چهار مرحله توصیف، تفسیر، همجواری و مقایسه؛ محتوا، برنامه درسی و جزئیات مقطع کارشناسی پرستاری را در ایران و دانشگاه بریتیش کلمبیا کانادا مورد مقایسه قرار داده است.
یافته‌ها: یافته­ها حاکی از آن بود که در دانشگاه بریتیش کلمبیا افراد علاقه‌مند به پرستاری بر اساس توانمندی و بدون آزمون وارد دانشگاه می­شوند و بعد از فراغت از تحصیل در صورت کسب مدارک RN یا LPN می­توانند مشغول به کار شوند، حال آنکه در ایران دانشجویان بعد از قبولی در آزمون سراسری وارد دانشگاه می­شوند و بعد از فارغ­التحصیلی جهت گذراندن طرح در بیمارستان‌ها مشغول به کار می­شوند. همچنین در بریتیش کلمبیا در برنامه­های درسی به بعد تحقیق در پرستاری در هر دو رویکرد کمی و کیفی و نیز سالمندشناسی و ارتباط درمانی توجه ویژه­ای شده است و دانشجویان قبل از ورود به بالین، مهارت‌های پرستاری را طی چند دوره آموزش می­بینند، اما در ایران، دانشجویان تنها بعد از گذراندن یک دوره آموزش مهارت پرستاری در آزمایشگاه مهارتی (Skill Lab)، جهت کارآموزی وارد بالین می­شوند.
نتیجه‌گیری: نتایج نشان داد که تفاوت عمده بین دو دانشگاه بریتیش کلمبیا کانادا و دانشکده­های پرستاری ایران در مقطع کارشناسی، در نحوه پذیرش دانشجو و همچنین کسب شرایط لازم برای اشتغال در حرفه پرستاری می­باشد. به‌رغم وجود تشابهات زیاد، تفاوت‌هایی نیز در اهداف، رسالت، چشم‌انداز و واحدهای درسی به چشم می­خورد. با توجه به اینکه برنامه رشته کارشناسی پرستاری در ایران، در سال 1393 مورد بازنگری قرار گرفته است، انجام مطالعات توصیفی در مورد توانمندی‌های کسب شده و محتوای برنامه می‌تواند با رفع نقاط ضعف احتمالی، به ارتقای هر چه بیشتر آن کمک کند.
 
واژه‌های کلیدی: مطالعه تطبیقی، کارشناسی پرستاری، ایران، دانشگاه بریتیش کلمبیا
متن کامل [PDF 267 kb]   (734 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشی-کمی | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1400/1/26 | پذیرش: 1400/7/10 | انتشار: 1400/7/10
ارسال پیام به نویسنده مسئول


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

radrazm L, Babamohamadi H, Nobahar M. Comparison of Undergraduate Nursing Curriculum in Iran and UBC Canada: A Comparative Study. 3 JNE 2021; 10 (5) :32-41
URL: http://jne.ir/article-1-1292-fa.html

رادرزم لیلا، بابامحمدی حسن، نوبهار منیر. مقایسه برنامه درسی دوره کارشناسی رشته پرستاری در ایران و دانشگاه UCB کانادا: یک مطالعه تطبیقی. آموزش پرستاری. 1400; 10 (5) :32-41

URL: http://jne.ir/article-1-1292-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 10، شماره 5 - ( آذر و دی 1400 ) برگشت به فهرست نسخه ها
نشریه آموزش پرستاری Journal of Nursing Education
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 46 queries by YEKTAWEB 4645