[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
تست::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
نمایه پرستاری
AWT IMAGE 
..
روان پرستاری
AWT IMAGE
..
مدیریت ارتقای سلامت
AWT IMAGE
..
پژوهش پرستاری
AWT IMAGE
..
سامانه جامع رسانه ها
..
:: دوره 10، شماره 6 - ( بهمن و اسفند 1400 ) ::
جلد 10 شماره 6 صفحات 43-33 برگشت به فهرست نسخه ها
عوامل استرس زا و سبک های مقابله با آنها از دید دانشجویان پرستاری دانشگاه علوم پزشکی البرز
نسرین مشایخی ، مهسا خدمتی زارع ، مریم آقابراری ، شیرین ریاحی
دانشگاه علوم پزشکی البرز ، aghabararym@gmail.com
چکیده:   (1643 مشاهده)
مقدمه: استرس، پدیده ای طبیعی است و به عنوان بخشی جدایی ناپذیر از زندگی روزانه محسوب می شود. شناسایی عوامل استرس زا و آموزش و به کارگیری سبک های مقابله با آن، می تواند در تربیت پرستارانی شایسته و کارآمد بسیار مفید باشد. مطالعه حاضر با هدف شناسایی عوامل استرس زا و سبک های مقابله با آن ها از دید دانشجویان پرستاری انجام شد.
 روش کار: مطالعه حاضر از نوع توصیفی مقطعی است که در سال 1399 انجام شد. کلیه دانشجویان ترم 3 تا 8 مقطع کارشناسی پرستاری دانشگاه علوم پزشکی البرز (200 نفر)، به روش سرشماری، وارد مطالعه شدند. ابزار گردآوری داده ها، پرسشنامه بررسی عوامل استرس زا و پرسشنامه سبک های مقابله ای لازاروس و فولکمن بود. داده­ها با استفاده از نرم افزار آماری  SPSS نسخه 26 و آمار توصیفی (میانگین و انحراف معیار) تحلیل شدند.
 یافته ها: میانگین و انحراف معیار استرس درک شده توسط دانشجویان (58/0±85/2) و به تفکیک حیطه های محیط های بالینی (61/0±91/2)، شخصی_اجتماعی (73/0±89/2)، و تحصیل در دانشگاه (63/0±75/2) بود. میزان بکارگیری سبک های مقابله با عوامل استرس زا در 3/1% از دانشجویان در سطح بالا، 5/64% در سطح متوسط و 2/34% در سطح ضعیف قرار داشت. سبک مقابله ای ارزیابی مجدد مثبت با میانگین و انحراف معیار (43/3±22/12)، بیشترین استفاده را در میان دانشجویان داشت.
 نتیجه گیری: لازم است تا برنامه ریزی های لازم از سوی مسئولان و متولیان حوزه آموزش و بالین برای کاهش و کنترل عوامل استرس زا و استفاده از سبک های مقابله ای موثر در دانشجویان پرستاری انجام شود. در این راستا آموزش و هدایت دانشجویان به استفاده از روش های مقابله ای مسئله مدار مفید به نظر می رسد.
واژه‌های کلیدی:   استرس، سبک مقابله، دانشجویان پرستاری
متن کامل [PDF 273 kb]   (612 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشی-کمی | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1400/5/9 | پذیرش: 1400/11/10 | انتشار: 1400/11/10
ارسال پیام به نویسنده مسئول


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Stressors and Coping Styles from the Perspective of Nursing Students in Alborz University of Medical Sciences. 3 JNE 2022; 10 (6) :33-43
URL: http://jne.ir/article-1-1316-fa.html

مشایخی نسرین، خدمتی زارع مهسا، آقابراری مریم، ریاحی شیرین. عوامل استرس زا و سبک های مقابله با آنها از دید دانشجویان پرستاری دانشگاه علوم پزشکی البرز. آموزش پرستاری. 1400; 10 (6) :33-43

URL: http://jne.ir/article-1-1316-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 10، شماره 6 - ( بهمن و اسفند 1400 ) برگشت به فهرست نسخه ها
نشریه آموزش پرستاری Journal of Nursing Education
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 46 queries by YEKTAWEB 4645