بررسی تاثیر فیلم آموزشی بر میزان اضطراب و آگاهی در بیماران تحت جراحی ستون فقرات
|
زهره خدادادی جهرمی ، ابراهیم نصیری فرمی ، هوشنگ اکبری ، محمد عیسایی  |
دانشیار گروه هوشبری و اتاق عمل ، دانشکده پیراپزشکی ساری، دانشگاه علوم پزشکی مازندران ، ساری، ایران مرکز تحقیقات طب سنتی و مکمل و پژوهشکده اعتیاد و علوم رفتاری، ساری دانشگاه علوم پزشکی مازندران ، ایران ، khodadadist1393@gmail.com |
|
چکیده: (915 مشاهده) |
مقدمه: آسیب های ستون فقرات یکی از مشکالات شایع بهداشتی می باشد.. بیمارانی که تحت عمل جراحی ستون فقرات قرار میگیرند، درد شدیدی را تجربه می کنند که میتواند بر نتایج، عوارض عمل و رضایت بیماران مؤثر باشد. یکی از مشکلاتی که بیماران کاندید عمل جراحی ستون فقرات با آن مواجه هستند اضطراب می باشد. اضطراب یک عامل مخرب در برابـر رونـد درمـانی شـناخته شـده اسـت که در صورت کنترل می تواند بر نتایج عمل و وضعیت جسمانی بیمار تاثیر مثبت بگذارد. یکی از روش های کاهش اضطراب استفاده از رسانه های دیداری مانند فیلم آموزشی است. پژوهش حاضر با هدف تعیین تاثیر آموزش ویدئویی بر سطح اضطراب بیماران قبل از عمل جراحی ستون فقرات انجام شد.
روش کار:این مطالعه کارآزمایی بالینی با همکاری 90 بیمار تحت جراحی ستون فقرات بیمارستان پیمانیه جهرم (بیمارستان دولتی) در سال 1399-1400 انجام گردید.برای گروه مداخله، فیلم آموزشی و برای گروه کنترل آموزش های روتین در روز قبل از عمل ارائه گردید. اضطراب و آگاهی هر دو گروه در قبل و بعد از مطالعه با استفاده از پرسشنامه بررسی شد. داده ها توسط نرم افزار spss20 با استفاده از آزمون های تی مستقل، من ویتنی و ویلکاکسون تحلیل شدند.
یافته ها: میانگین اضطراب کل بیماران پس از مداخله در هردوگروه مداخله و کنترل کمتر از قبل از مداخله بود (001/0>p) . میانگین آگاهی بیماران بیمار قبل به بعد در گروه مداخله و کنترل تفاوت معناداری نشان داد؛ بطوریکه میانگین آگاهی بیماران بیمار پس از مداخله در گروه فیلم آموزشی و کنترل بالاتر از قبل از مداخله بود (001/0>p).
نتیجه گیری : نتایج نشان داد که در گروهی که آموزش به صورت فیلم انجام شد می تواند باعث کاهش اضطراب بیماران و افزایش آگاهی بیماران بعد از عمل شود و استفاده از فیلم آموزشی به عنوان ابزاری مؤثر در آموزش پیشنهاد می شود.
|
|
واژههای کلیدی: فیلم آموزشی، اضطراب، آگاهی، جراحی، ستون فقرات، آموزش روتین |
|
متن کامل [PDF 392 kb]
(413 دریافت)
|
نوع مطالعه: پژوهشی-کمی |
موضوع مقاله:
عمومى دریافت: 1401/3/17 | پذیرش: 1402/9/1 | انتشار: 1402/9/10
|
|
|
|
|
ارسال پیام به نویسنده مسئول |
|