[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
تست::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
نمایه پرستاری
AWT IMAGE 
..
روان پرستاری
AWT IMAGE
..
مدیریت ارتقای سلامت
AWT IMAGE
..
پژوهش پرستاری
AWT IMAGE
..
سامانه جامع رسانه ها
..
:: دوره 12، شماره 4 - ( مهر و آبان 1402 ) ::
جلد 12 شماره 4 صفحات 86-77 برگشت به فهرست نسخه ها
تاثیر محیط بالینی حمایتی بر رضایتمندی دانشجویان پرستاری در دوره کارآموزی
اکرم مشمول امان محمد ، سیدرضا مظلوم ، فاطمه حاجی آبادی ، محمد رجب پور ، حسین کریمی مونقی
دانشجوی دکتری دانشگاه علوم پزشکی مشهد ، rajabpoorm871@gmail.com
چکیده:   (1286 مشاهده)
مقدمه:  آموزش بالینی زیربنای آموزش پرستاری است. علاوه بر محیط آموزشی، محیط حمایتی هم ممکن است در دستیابی به اهداف کارآموزی ها و رضایتمندی دانشجویان از کسب مهارتهای بالینی کمک کننده باشد، پژوهش حاضر با هدف تعیین تاثیر محیط بالینی حمایتی بر رضایتمندی دانشجویان پرستاری در دوره کارآموزی طراحی گردید.
روش کار: این مطالعه یک نیمه تجربی پس آزمون با گروه کنترل بود که با مشارکت 60 دانشجوی پرستاری که به دو گروه مساوی مداخله و کنترل تخصیص تصادفی شدند، در بیمارستانهای آموزشی مشهد در سال تحصیلی 1399-1398 انجام شد. برای دانشجویان گروه مداخله، برنامه محیط بالینی حمایتی که شامل سه جزء دانشی، مهارتی و بستر یادگیری بود، مدت دو هفته (50 ساعت) برگزار شد. بعد از مداخله رضایتمندی آنها با پرسشنامه استاندارد رضایتمندی از آموزش بالینی سنجیده شد. داده­ها با استفاده از نرم افزار 16- SPSS و آزمونهای تی مستقل و کای اسکوئر تحلیل شدند. سطح معناداری در کلیه آزمونها 05/0 در نظر گرفته شد.
یافته­ ها: میانگین و انحراف معیار سن دانشجویان گروه مداخله 8/0±9/20 و کنترل 1/1±3/20 بود (232/0p=). آزمون تی مستقل نشان داد، بعد از مداخله، میانگین نمره کلی رضایتمندی دانشجویان گروه مداخله (4/11±4/85) به میزان 9/26% بیشتر از گروه کنترل (8/15±3/67) بود (001/0>p). بیشترین نمره رضایتمندی مربوط به حیطه عملکرد مربی در گروه مداخله و کمترین نمره رضایتمندی مربوط به حیطه برخورد با دانشجو در گروه کنترل بود (05/0P<).
نتیجه ­گیری: ایجاد محیط بالینی حمایتی، رضایتمندی دانشجویان را خصوصا در حیطه عملکرد مربی و برخورد با دانشجو بیشتر ارتقا می­دهد و توصیه می­شود در برنامه ریزی آموزش بالینی پرستاری توجه بیشتری به آن شود.

 
واژه‌های کلیدی: آموزش، حمایت، رضایتمندی، دانشجوی پرستاری
متن کامل [PDF 437 kb]   (697 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشی-کمی | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1401/11/7 | پذیرش: 1402/6/6 | انتشار: 1402/6/10
ارسال پیام به نویسنده مسئول



XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Mashmoul Aman Mohammad A, Mazloum S R, hajiabadi F, Rajabpoor M, karimi moneghi H. The Effect of Supportive Clinical Environment on Satisfaction of Nursing Students in Internship Period. 3 JNE 2023; 12 (4) :77-86
URL: http://jne.ir/article-1-1504-fa.html

مشمول امان محمد اکرم، مظلوم سیدرضا، حاجی آبادی فاطمه، رجب پور محمد، کریمی مونقی حسین. تاثیر محیط بالینی حمایتی بر رضایتمندی دانشجویان پرستاری در دوره کارآموزی. آموزش پرستاری. 1402; 12 (4) :77-86

URL: http://jne.ir/article-1-1504-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 12، شماره 4 - ( مهر و آبان 1402 ) برگشت به فهرست نسخه ها
نشریه آموزش پرستاری Journal of Nursing Education
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 46 queries by YEKTAWEB 4710