[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
تست::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
نمایه پرستاری
AWT IMAGE 
..
روان پرستاری
AWT IMAGE
..
مدیریت ارتقای سلامت
AWT IMAGE
..
پژوهش پرستاری
AWT IMAGE
..
سامانه جامع رسانه ها
..
:: دوره 3، شماره 2 - ( تابستان 1393 ) ::
جلد 3 شماره 2 صفحات 11-1 برگشت به فهرست نسخه ها
تبیین تجارب پرستاران تازه کار در کسب آمادگی حرفه‌ای: مطالعه‌ای با رویکرد تحلیل محتوا
محبوبه سجادی هزاوه ، شراره خسروی
دانشگاه علوم پزشکی اراک ، khosravi@arakmu.ac.ir
چکیده:   (16102 مشاهده)
مقدمه: به نظر می‌رسد که پرستاران تازه فارغ‌التحصیل، توانمندی‌های لازم را طی تحصیل کسب نمی‌کنند و این امر در آمادگی حرفه‌ای آنان به عنوان پرستاران تازه کار ایجاد اختلال می‌نماید. مطالعه حاضر با هدف تبیین تجارب پرستاران تازه کار در مورد آمادگی حرفه‌ای آنان پس از فارغ‌التحصیلی صورت گرفته است. روش: این یک مطالعه کیفی است که برای تحلیل داده‌ها از روش تحلیل محتوای کیفی قراردادی استفاده شده است. جامعه مورد مطالعه، پرستاران تازه کار شاغل در بیمارستان‌های وابسته به دانشگاه علوم پزشکی اراک بودند. نمونه‌گیری هدفمند انجام شد. گردآوری داده‌ها از طریق مصاحبه‌های انفرادی نیمه ساختاری صورت گرفت که در نهایت 16 پرستار تازه کار و 4 پرستار با سابقه در پژوهش شرکت نمودند. یافته‌ها: طی تحلیل داده‌ها 3 درون‌مایه و 8 طبقه پدیدار شدند. درون‌مایه‌ها و طبقات استخراج شده شامل چالش‌های آموزش (چالش‌های آموزش نظری، چالش‌های آموزش بالینی، و گسست آموزش و بالین)، ویژگی‌های مربی (دانش و مهارت مربی و چالش مربی در برقراری ارتباط) و شرایط دانشجو (انگیزه و علاقه دانشجو، تجارب کاری دوره دانشجویی، و مسایل اقتصادی دانشجو) می‌باشند. نتیجه‌گیری: آمادگی حرفه‌ای دانشجویان فارغ‌التحصیل از مباحث پرچالش می‌باشد. در پژوهش حاضر، مشارکت‌کنندگان معتقد بودند که چالش‌های موجود در آموزش نظری و بالینی در دوره دانشجویی، دانش و مهارت مربیان و انگیزه دانشجویان پرستاری مواردی هستند که می‌توانند بر آمادگی حرفه‌ای پرستاران تازه کار تأثیرگذار باشند. با توجه به نتایج حاصل، به نظر می‌رسد برنامه‌ریزی لازم جهت رفع مشکلات مطرح شده می‌تواند موجبات آموزش صحیح و ایجاد صلاحیت و مهارت‌های لازم در دانشجویان پرستاری جهت ایفای نقش به عنوان پرستاران تازه کار را فراهم آورد.
واژه‌های کلیدی: پرستاری، آموزش، حرفه‌ای شدن، تحلیل محتوا
متن کامل [PDF 686 kb]   (2948 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشی-کمی | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1393/4/8 | پذیرش: 1393/4/17 | انتشار: 1393/4/17
ارسال پیام به نویسنده مسئول


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Sajadi Hezaveh M, Khosravi S. Determining novice nurses` experiences in professional preparation: A content analysis. 3 JNE 2014; 3 (2) :1-11
URL: http://jne.ir/article-1-298-fa.html

سجادی هزاوه محبوبه، خسروی شراره. تبیین تجارب پرستاران تازه کار در کسب آمادگی حرفه‌ای: مطالعه‌ای با رویکرد تحلیل محتوا. آموزش پرستاری. 1393; 3 (2) :1-11

URL: http://jne.ir/article-1-298-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 3، شماره 2 - ( تابستان 1393 ) برگشت به فهرست نسخه ها
نشریه آموزش پرستاری Journal of Nursing Education
Persian site map - English site map - Created in 0.04 seconds with 46 queries by YEKTAWEB 4710