دانشگاه علوم پزشکی کردستان، سنندج، ایران ، a_bahmani59@yahoo.com
چکیده: (5661 مشاهده)
مقدمه: سرطان دهانه رحم یکی از شایعترین سرطانها در زنان است و با وجود تست پاپ اسمیر به عنوان برنامه غربالگری مؤثر، میزان استفاده از آن پایین میباشد، پژوهش حاضر با هدف تأثیر آموزش بر مشارکت زنان در انجام آزمایش پاپ اسمیر بر اساس مدل اعتقاد بهداشتی میپردازد.
روش کار: این مطالعه به روش نیمه تجربی با استفاده از مدل اعتقاد بهداشتی در زنان روستایی شهرستان سروآباداز توابع استان کردستان در سال 1394 انجام شد.180 نفر به عنوان نمونه به روش صورت تصادفی ساده انتخاب و سپس به طور تصادفی ساده در دو گروه مورد مداخله (90 نفر) و کنترل (90) نفر قرار گرفتند. در آموزش گروه آزمون از روش سخنرانی توام با پرسش و پاسخ، پخش فیلم و پمفلت استفاده گردید. ابزار گردآوری اطلاعات پرسشنامهای شامل متغیرهای دموگرافیک وسازه های مدل اعتقاد بهداشتی بود که به صورت خود گزارشی تکمیل شده است. تجزیه و تحلیل دادهها با استفاده از آزمونهای آماری من ویتنی، کای دو و روشهای آماری توصیفی صورت گرفت 0/05> P سطج معنا داری در نظر گرفته شد.
یافتهها: نتایج نشان داد در مقایسه میانگین نمرات سازههای مدل در دو گروه آزمون و گروه کنترل در سازههای حساسیت درک شده 0/004 = P ، منافع درک شده 0/001> P، موانع درک شده 0/002= P و خود کارآمدی درک شده 0/001= P ارتباط معنی داری وجود دارد اما در مورد شدت درک شده 0/39= P ارتباط معنی داری مشاهده نشد. 58 نفر (%64/5) از افرادی که در گروه آزمون قرار داشتند آزمایش پاپ اسمیر را انجام دادند، در کل میزان انجام تست پاپ اسمیردر گروه آزمون 2/5بار بیشترازگروه کنترل بود.
نتیجه گیری: یافتهها حاکی از آن است که آموزشهای هدفمند و مبتنی بر مدلهای اموزشی در مشارکت زنان جهت انجام آزمایش پاپ اسمیر تأثیر گذاراست.
Bahmani A, Gharib A, Rahmani K, Ahmadian F, Alizadeh Z, Akhtar B. Effect of Health Belief Model Education on the Participation of Rural Women in Papsmear Test. 3 JNE 2016; 5 (4) :34-40 URL: http://jne.ir/article-1-717-fa.html
بهمنی افشین، غریب علیرضا، رحمانی خالد، احمدیان فرزانه، علیزاده زینب، اختر بهیه. اثر آموزش مبتنی بر مدل اعتقاد بهداشتی بر میزان مشارکت زنان روستایی در انجام آزمایش پاپ اسمیر. آموزش پرستاری. 1395; 5 (4) :34-40