ویژگیهای روان سنجی مقیاس آمادگی برای یادگیری خودراهبر چنگ و همکاران در دانشجویان پرستاری و مامایی
|
محمدعلی نادی ، مریم فولادوند |
دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان(خوارسگان)، اصفهان، ایران ، mnadi@khuisf.ac.ir |
|
چکیده: (4277 مشاهده) |
مقدمه: یادگیری خودراهبر برای توسعه حرفهای دانشجویان دختر پرستاری و مامایی حیاتی است و آنها را قادر می سازد تا دانش و کیفیت عملکرد حرفهایشان را افزایش دهند. وجود ابزاری معتبر نه تنها برای ارزیابی خودراهبری در یادگیری بلکه بمنظور تعیین اثربخشی روشهای یاددهی و یادگیری الزامی است. هدف این مطالعه تعیین ویژگیهای روانسنجی مقیاس آمادگی برای یادگیری خودراهبر چنگ و همکاران در دانشجویان دختر پرستاری و مامایی می باشد.
روش کار: در این مطالعه مقطعی- روانسنجی، از بین 1135 دانشجوی دختر پرستاری و مامایی قبل از دوره کارورزی دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان(خوراسگان) و دانشگاه علوم پزشکی اصفهان(دانشکده پرستاری و مامایی) در سال تحصیلی94-1393 و به روش نمونهگیری تصادفی منظم، 378 دانشجو ابزار آمادگی برای خودراهبری در یادگیری چنگ و همکاران با 20 گویه و چهار خرده مقیاس، تکمیل کردند. دادهها به وسیله نرمافزارهای آماری (Lisre8.75 و Spss24) و با اجرای آزمونهای توصیفی و استنباطی، از جمله ضریب آلفای کرونباخ، همبستگی اسپیرمن- براون، گاتمن و تحلیل عاملی تأییدی(CFA) تحلیل شد.
یافته ها: در چارچوب بررسی روایی سازه و با استفاده از تحلیل عاملی تاییدی، مقیاس 20گویهای خود راهبری در یادگیری، در چهار عامل با محاسبه ضریب آلفای کرونباخ انگیزه یادگیری 83/0، برنامه ریزی و اجرا 84/0، خود نظارتی 81/0، ارتباط بین فردی60/0 با استناد به شاخصهای برازندگی ریشه خطای میانگین مجذورات تقریب (057/0=RMSEA) ،شاخص نیکویی برازش (91/0=GFI)، و شاخص برازندگی تطبیقی(98/0=CFI) به وضوح از یکدیگر تفکیک شد و نتایج نشان داد که هر چهار عامل این مقیاس از ضرایب همسانی درونی بالایی برخوردار هستند.
نتیجه گیری: نتایج حاکی از این است که مقیاس آمادگی برای خودراهبری در یادگیری چنگ و همکاران، ابزاری روا و پایا جهت شناسایی قابلیتهای یادگیری خودراهبر دانشجویان دختر پرستاری و مامایی است.
|
|
واژههای کلیدی: یادگیری خودراهبر، تحلیل عاملی، روایی، پایایی، پرستاری، مامایی. |
|
متن کامل [PDF 933 kb]
(2456 دریافت)
|
نوع مطالعه: پژوهشی-کمی |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1395/10/11 | پذیرش: 1396/11/10 | انتشار: 1396/11/10
|
|
|
|
|
ارسال پیام به نویسنده مسئول |
|