تأثیرآموزش شناختی-رفتاری بر اضطراب بارداری و انتخاب نوع زایمان زنان نخستزا
|
عباسعلی حسین خانزاده ، اعظم رستمپور ، مهناز خسروجاوید ، ناهید ندائی  |
دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه گیلان، رشت، ایران ، Abbas_khanzadeh@yahoo.com |
|
چکیده: (9445 مشاهده) |
مقدمه: دوران بارداری با تغییرات جسمانی و روانشناختی بسیاری همراه است. بنابراین، زنان باردار ممکن است اضطراب زیادی را تجربه کنند. پژوهش حاضر با هدف تعیین تأثیر آموزش شناختی-رفتاری بر اضطراب بارداری و نوع انتخاب زایمان زنان نخستزا انجام گرفت.
روش کار: در پژوهش نیمهتجربی حاضر، از طرح دو گروهی با آزمون قبل و بعد از آموزش استفاده شد. جامعه مورد بررسی عبارت بود از تمامی زنان باردار نخستزایی که در بهمنماه سال 1392 به بیمارستان عسلیان شهر خرمآباد مراجعه کرده بودند. از این میان تعداد 24 نفر بر اساس شرایط ورود به پژوهش و خروج از آن به طور در دسترس انتخاب و به صورت تصادفی در دو گروه آزمایش و گواه جایدهی شدند. برای گروه آزمایش علاوه بر مراقبتهای معمول، آموزش شناختی-رفتاری طی 12 جلسه 90 دقیقهای برگزار شد، در حالی که گروه گواه فقط مراقبتهای معمول را دریافت کردند. دادههای پژوهش با کمک پرسشنامه جمعیتشناختی محققساخته و پرسشنامه اضطراب بارداری وندنبرگ جمعآوری شد. تجزیه و تحلیل دادهها نیز با استفاده از آزمونهای آمار توصیفی، و آزمونهای تحلیل کوواریانس و خی دو در محیط نرمافزار SPSS نسخه 20 صورت گرفت.
یافتهها: یافتههای پژوهش نشان داد که میانگین نمرات اضطراب بارداری در گروه آزمایش نسبت به گروه گواه، کاهش معناداری داشته است (0/001> p). همچنین، بین دو گروه از نظر انتخاب نوع زایمان تفاوتی معنادار وجود داشت (0/05> p).
نتیجهگیری: بر اساس نتایج به دستآمده، میتوان گفت که آموزش شناختی-رفتاری در دوران بارداری بر کاهش اضطراب و انتخاب زایمان طبیعی زنان نخستزا اثربخش است.
|
|
واژههای کلیدی: آموزش شناختی-رفتاری، اضطراب بارداری، نوع زایمان، زنان نخستزا |
|
متن کامل [PDF 461 kb]
(7856 دریافت)
|
نوع مطالعه: پژوهشی-کمی |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1395/11/3 | پذیرش: 1395/11/3 | انتشار: 1395/11/3
|
|
|
|
|
ارسال پیام به نویسنده مسئول |
|