[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: دوره 8، شماره 2 - ( خرداد و تیر 1398 ) ::
جلد 8 شماره 2 صفحات 71-80 برگشت به فهرست نسخه ها
مقایسه برنامه ‎درسی کارشناسی پرستاری در دانشگاه‎ها‎ی ایران و دانشگاه ویدنر امریکا
شیلان عزیزی ، منیر نوبهار، حسن بابامحمدی
هیات علمی گروه پرستاری، مرکز تحقیقات مراقبت‌های پرستاری، دانشگاه علوم پزشکی سمنان، سمنان، ایران ، Nobahar43@semums.ac.ir
چکیده:   (175 مشاهده)
مقدمه: جهت دستیابی به نظام­ آموزش پرستاری موفق، رفع مشکلات بهداشتی و ارتقاء سلامتی، هر کشور متعهد به بهبود سیستم آموزش پرستاری است. به این منظور مقایسه نظام­های مختلف آموزشی، ارتقای محتوی و کیفیت برنامه آموزشی را در پی دارد. هدف این مطالعه مقایسه برنامه آموزشی مقطع کارشناسی پرستاری دانشگاههای ایران با دانشگاه ویدنر امریکا بود.
روشکار: در این مطالعه توصیفی-تطبیقی در سال 1397 داده­های مورد نیاز علاوه بر سایت وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی و دانشگاه ویدنر امریکا، جهت دریافت آخرین برنامه درسی مدون دوره کارشناسی پرستاری، از طریق جستجوی مقالات مختلف مرتبط در اینترنت با استفاده از کلیدواژه­های کوریکولوم (برنامه درسی) پرستاری، کارشناسی پرستاری، آموزش پرستاری، ایران و ویدنر جمعآوری شد. با استفاده از الگوی بردی در چهار مرحله توصیف، تفسیر، همجواری و مقایسه تجزیه و تحلیل انجام گرفت.
یافته­ ها: طبق مراحل الگوی بردی، در مرحله توصیف برنامه درسی کارشناسی پرستاری از سایت دو دانشگاه دریافت و عناصر آن یادداشت برداری شد. در مرحله تفسیر، این عناصر در دو دانشگاه به طور جداگانه مورد بررسی محققان قرار گرفت. در مرحله همجواری، اطلاعات مذکور، جهت ایجاد چارچوبی برای مقایسه کنار هم قرار داده شد. در مرحله مقایسه، بررسی و مقایسه اساسی از نظر شباهتها و تفاوتهای هر عنصر در دو دانشگاه و پاسخ به سؤالهای تحقیق بر اساس مقالات موجود انجام گردید. نتایج مقایسه نشان داد که ایران در آموزش مهارت­هایی چون استدلال بالینی، تفکر انتقادی، عملکرد مبتنی بر شواهد، مدیریت و رهبری، حجم زیاد ساعات بالینی، نبود درس سالمندی، توجه به درس روش تحقیق و پیش­نیاز دروس تخصصی، تقویت دانش داروشناسی ضعیف­تر از ویدنر امریکا عمل کرده است. اما وجود کارآموزی در عرصه، شروع کارآموزی زودتر با مفاهیم سادهتر، دارا بودن دروس اصول و مهارت پرستاری، پرستاری مراقبت ویژه، پرستاری بحران و حوادث غیرمترقبه نقطه قوتی برای ایران محسوب می­شود.
نتیجه­ گیری: استفاده از نقاط قوت و تجربیات آموزشی دانشگاه ویدنر امریکا و تاکید بر نقاط قوت موجود در ایران، موجب بهبود و ارتقا کیفیت آموزش پرستاری در ایران خواهد شد. ضمنا، توجه ویژه به بحث آموزش و تقویت مهارت های ضروری در پرستاری همچون استدلال بالینی، تفکر انتقادی و عملکرد مبتنی بر شواهد، همچنین انجام بازبینی هایی در سرفصل و ساعات دروس تئوری و بالین توسط برنامه­ریزان آموزشی پیشنهاد می‏گردد.
 
 
واژه‌های کلیدی: |برنامه آموزشی|کارشناسی پرستاری|لیسانس پرستاری|ایران|دانشگاه ویدنر ،
     
نوع مطالعه: پژوهشی-کمی | موضوع مقاله: عمومى
دریافت: ۱۳۹۷/۱۱/۶
ارسال پیام به نویسنده مسئول


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

azizi S, Nobahar M, Babamohamadi H. Comparative study of nursing undergraduate education program in Universities of Iran and Widener University of USA. 3 JNE. 2019; 8 (2) :71-80
URL: http://jne.ir/article-1-1004-fa.html

عزیزی شیلان، نوبهار منیر، بابامحمدی حسن. مقایسه برنامه ‎درسی کارشناسی پرستاری در دانشگاه‎ها‎ی ایران و دانشگاه ویدنر امریکا. آموزش پرستاری . 1398; 8 (2) :71-80

URL: http://jne.ir/article-1-1004-fa.html



دوره 8، شماره 2 - ( خرداد و تیر 1398 ) برگشت به فهرست نسخه ها
نشریه آموزش پرستاری Journal of Nursing Education
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 31 queries by YEKTAWEB 3937