[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: دوره 8، شماره 2 - ( خرداد و تیر 1398 ) ::
جلد 8 شماره 2 صفحات 44-50 برگشت به فهرست نسخه ها
بررسی ارتباط عوامل تنش زای محیط بالین و خودکارآمدی بالینی دانشجویان پرستاری دانشگاه علوم پزشکی اراک در سال 94
شراره خسروی ، محبوبه سجادی ، فاطمه مهرابی
کارشناس ارشد پرستاری داخلی جراحی،گروه پرستاری، دانشکده پرستاری ، دانشگاه علوم پزشکی اراک ، اراک، ایران ، fmehrabi1392@gmail.com
چکیده:   (399 مشاهده)
مقدمه: آموزش بالینی، بخش اساسی و مهم آموزش در علوم پزشکی می‌باشد که برای تربیت افراد کارآمد و شایسته ضروری می‌باشد. دانشجویان پرستاری با تنش‌های زیادی به خصوص در محیط بالین مواجه می‌باشند. این تنش‌ها می‌توانند مانع از تربیت پرستاران ماهر و خودکارآمد گردد. هدف از این پژوهش تعیین ارتباط عوامل تنش زای محیط بالین و خودکارآمدی بالینی دانشجویان پرستاری می‌باشد.
روش کار: این مطالعه همبستگی در سال تحصیلی 93-94 بر روی کلیه دانشجویان پرستاری سال چهارم (ترم 7 و 8) که به روش سرشماری انتخاب شدند (88 نفر)، در دانشگاه علوم پزشکی اراک انجام شد. ابزارگرد آوری داده‌ها شامل سه قسمت؛ اطلاعات فردی، پرسشنامه ارزشیابی تنش محیط بالین کک وکلیهامر و پرسشنامه خودکارآمدی بالینی بود. تجزیه و تحلیل داده‌ها از طریق نرم افزار SPSS نسخه 21 و آمار توصیفی و همبستگی پیرسون انجام شد.
یافته‌ها: نمره خودکارآمدی دانشجویان پرستاری 19/21±8/152 بود که در سطح بالا قرار می­گیرد. بیشترین امتیاز مربوط به حیطه انجام برنامه مراقبتی (9/84±5/11) و کمترین امتیاز مربوط به ارزشیابی برنامه مراقبتی (11/80±5/16) بود. نمره تنش محیط بالین در آنها 13/12 ±46/54 بود که "اولین تجربه بالین" به عنوان تنش زا ترین آیتم شناخته شد. بین عوامل تنش زای محیط بالین و خودکارآمدی بالینی دانشجویان عرصه پرستاری ارتباط آماری معناداری مشاهده نشد. اگرچه بین تنش محیط بالین و خودکارآمدی با جنسیت و معدل ارتباط آماری معناداری وجود داشت (05/0P<).
نتیجه گیری: طبق یافته اصلی این مطالعه، ارتباطی بین تنش محیط بالین و خود کارآمدی بالینی یافت نشد. اما با عنایت به اینکه محیط آموزش بالین مهم‌ترین بخش در آموزش پرستاری است و دانشجویان پرستاری بیشتر وقت تحصیل خود را در محیط بالین سپری می‌کنند، توجه به کاهش تنش در این محیط و به دنبال آن خودکارآمدی دانشجو اهمیت ویژه‌ای دارد.
 
واژه‌های کلیدی: آموزش بالینی، خود کارآمدی بالینی، تنش محیط بالین، دانشجویان پرستاری
متن کامل [PDF 843 kb]   (105 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشی-کمی | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: ۱۳۹۷/۱۱/۲۶
ارسال پیام به نویسنده مسئول


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Khosravi S, Sajadi M, Mehrabi F. Relationship between Clinical Environment Stressors and Nursing Students Self-Efficacy in Clinical Performance. 3 JNE. 2019; 8 (2) :44-50
URL: http://jne.ir/article-1-1011-fa.html

خسروی شراره، سجادی محبوبه، مهرابی فاطمه. بررسی ارتباط عوامل تنش زای محیط بالین و خودکارآمدی بالینی دانشجویان پرستاری دانشگاه علوم پزشکی اراک در سال 94. آموزش پرستاری. 1398; 8 (2) :44-50

URL: http://jne.ir/article-1-1011-fa.html



دوره 8، شماره 2 - ( خرداد و تیر 1398 ) برگشت به فهرست نسخه ها
نشریه آموزش پرستاری Journal of Nursing Education
Persian site map - English site map - Created in 0.06 seconds with 31 queries by YEKTAWEB 4006