[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: دوره 8، شماره 3 - ( مرداد و شهریور 1398 ) ::
جلد 8 شماره 3 صفحات 16-20 برگشت به فهرست نسخه ها
طراحی، تدوین و اجرای مدل انتقال یادگیری در آموزشهای ضمن خدمت پرستاری
ساناز فرهاد ، محمد حسن پرداختچی ، زهرا صباغیان
دانشجوی دکتری مدیریت آموزشی، دانشگاه آزاد واحد تهران شمال، ایران ، sanaz_farhad14@yahoo.com
چکیده:   (91 مشاهده)
مقدمه: هر چه دانش و مهارتهای پرستاران با نیازهای جامعه و پیشرفتهای علمی و تغییرات فناوری، هماهنگی و انطباق بیشتری داشته باشد، موفقیت پرستاران در کار بیشتر خواهد بود.
روش کار: نوع مطالعه ترکیبی شامل دو بخش کیفی و کمی است. بخش اول روش تحقیق اکتشافی و تحلیل نظریه بسترزاد  بود. نمونه ای به حجم 32 نفر متشکل از خبرگان آموزش  به صورت نمونه گیری هدفمند  در سال 1397 در بیمارستان های وابسته به سازمان تامین اجتماعی تهران از طریق مصاحبه باز مورد مطالعه قرار گرفتند. تحلیل مصاحبه ها و داده های کیفی با استفاده از روش کدگذاری صورت گرفت. مدل بدست آمده توسط هر 32 نفر اعتباریابی و مدل انتقال یادگیری تدوین گردید. در بخش دوم با استفاده از روش تحقیق پیمایشی، وضعیت عوامل و مولفه های مدل انتقال یادگیری به محیط کار به صورت کمی در قالب پرسشنامه ، در اختیار پرستاران بیمارستانهای مربوطه گذاشته  شد و 274 نفر مورد بررسی قرار گرفتند. روش نمونه گیری تصادفی خوشه ای بود. تحلیل داده ها در بخش کمی با استفاده از آزمون های تحلیل عاملی (تاییدی و اکتشافی) و مدلیابی معادلات ساختاری  صورت گرفت.
یافته ها: نتایج بررسی ها نشان داد که الگوی تدوین شده مشتمل بر 4 عامل اصلی، 34 مولفه  و 136  شاخص فرعی بود.  وضعیت انتقال یادگیری در بیمارستان های مورد مطالعه با توجه به میانگین نظرات، بالاتر از 3 و در حد متوسط برآورد شد که از اعتبار قابل قبولی برخوردار است. همچنین  یافته ها نشان داد که وضعیت انتقال یادگیری در بیمارستانهای وابسته به سازمان تامین اجتماعی تهران در سطح مطلوب است و موثرترین عامل در انتقال یادگیری به محیط کار در این  بیمارستانها عوامل سازمانی باضریب مسیر 59/0 و سپس به ترتیب عوامل آموزشی با ضریب مسیر 53/0، عوامل فراسازمانی با ضریب مسیر 46/0 و عوامل فردی با ضریب مسیر 30/0  شناسایی گردید. بنابراین عوامل سازمانی بیشترین تاثیر و عوامل فردی کمترین تاثیر را در انتقال یادگیری به محیط کار را داشتند.
نتیجه گیری:. برای رسیدن به اثربخشی آموزشها در عملکرد پرستاران و ارتقائ  عملکرد کلی بیمارستان ها، سوپروایزران و مسئولان آموزشی باید به عوامل فردی، آموزشی، سازمانی و فراسازمانی که در انتقال یادگیری تاثیر دارند، توجه ویژه کنند و آموزش های  ضمن خدمت پرستاری با توجه به عوامل شناسایی شده تدوین و طراحی شود. و نیز با توجه به وضعیت انتقال یادگیری در حد متوسط در بیمارستانهای مذکور، در تدوین آموزش های ضمن خدمت پرستاری، بر روی عاملی که بیشترین تاثیر را در انتقال یادگیری دارد (عوامل سازمانی) تمرکز شود.
واژه‌های کلیدی: انتقال یادگیری، آموزشهای ضمن خدمت پرستار، تدوین طراحی و اجرای مدل
     
نوع مطالعه: پژوهشی-کمی | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: ۱۳۹۸/۲/۱۰
ارسال پیام به نویسنده مسئول


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

farhad S, pardakhtchi M, sabaghiyan Z. Pattern design, codification and performance of training transfer in nurses in service training . 3 JNE. 2019; 8 (3) :16-20
URL: http://jne.ir/article-1-1034-fa.html

فرهاد ساناز، پرداختچی محمد حسن، صباغیان زهرا. طراحی، تدوین و اجرای مدل انتقال یادگیری در آموزشهای ضمن خدمت پرستاری . آموزش پرستاری . 1398; 8 (3) :16-20

URL: http://jne.ir/article-1-1034-fa.html



دوره 8، شماره 3 - ( مرداد و شهریور 1398 ) برگشت به فهرست نسخه ها
نشریه آموزش پرستاری Journal of Nursing Education
Persian site map - English site map - Created in 0.06 seconds with 31 queries by YEKTAWEB 3961