| ارزیابی اثربخشی آموزش دوره احیاء قلبی-ریوی بر اساس مدل کرک پاتریک | 
								
								  | محمد حسین دهقانی      ،    عباسعلی دهقانی تفتی      ،    مهدی رعدآبادی      | 
								
								  | علوم پزشکی یزد ، aadtafti@gmail.com | 
								
								  |  | 
                                
								  | چکیده:       (5284 مشاهده) | 
								
								  | مقدمه: یکی از روش های تحقق کیفیت آموزشی در مراکز درمانی، ارزشیابی اثربخشی دوره می باشد. یکی از مهم ترین و کاربردی ترین دوره ها، برگزاری دوره احیاء قلبی-ریوی برای کلیه کارکنان درمانی در سطوح مختلف می باشد. روش کار: این مطالعه از نوع توصیفی و مقطعی بود که بصورت سرشماری بر روی 80 نفر از پرستاران جدیدالورود بیمارستان شهید رهنمون یزد در سال 1397 انجام شد. ارزیابی اثربخشی با مدل کرک پاتریک در 4 سطح واکنش، یادگیری، رفتار و نتایج انجام شد. ابزار مورد استفاده در هر مرحله پرسشنامه روا و پایا بود. گزارش اطلاعات با استفاده از نرم افزار SPSS ویرایش 21 و به کمک شاخص های عددی فراوانی و درصد انجام گرفت.
 یافته ها: بر اساس نتایج در سطح واکنش، میانگین سطح محتوای دوره 80/3، مدرس 78/3 و امکانات دوره 81/3 بود. میانگین و انحراف معیار سطح واکنش (40/0±79/3)، یادگیری (84/3±21/18)، رفتار (79/0±31/4) و نتایج (22/0±48/4) بود که در مجموع اثربخشی 61/85 درصد را نشان می دهد.
 نتیجه گیری: نتایج بیانگر اثربخشی دوره برگزار شده برای پرستاران جدیدالورود بود و به نظر می رسد مدل کرک پاتریک می تواند روشی مناسب جهت ارزشیابی اثربخشی آموزش های ضمن خدمت در حیطه سلامت باشد. پیشنهاد می شود که یادگیری و مهارت های عملکردی پرستاران به صورت پیوسته و با فواصل منظم مورد ارزشیابی قرار گیرد.
 | 
								
								  |  | 
								
								  | واژههای کلیدی:  آموزش، مدل، ارزشیابی، اثربخشی، احیاء قلبی ریوی(CPR)، پرستار | 
								
								  |  | 
								
								  | متن کامل  [PDF 809 kb] 
                                    
                                     
                                     
                                    
									  
                                       (3853 دریافت) | 
								
								  | نوع مطالعه:  پژوهشی-کمی |
                                  موضوع مقاله: 
                                  عمومى دریافت: 1398/3/5 | انتشار: 1398/5/24
 | 
                                
                                  
                                    |  | 
								
								  |  | 
								
								  |  | 
								
								  |  | 
								
								  | ارسال پیام به نویسنده مسئول | 
                                
                                |  |