بررسی عملکرد مدیران پرستاری از دیدگاه پرستاران در بیمارستانهای دانشگاه علوم پزشکی شهر بیرجند در سال 97-1396
|
زهرا فرج زاده ، حلیمه حسنی  |
دانشگاه علوم پزشکی بیرجند ، hhassni.1367@gmail.com |
|
چکیده: (3339 مشاهده) |
مقدمه: مهارت های مدیریتی مدیران، عملکرد کارکنان را در راستای اهداف سازمان هدایت و ارتقاء می بخشد. مدیران پرستاری نقش مهمی در افزایش توانمندسازی، بهره وری، انگیزه کاری، رضایت شغلی و کاهش فشار شغلی پرستاران دارند. این مطالعه باهدف بررسی عملکرد مدیران پرستاری از دیدگاه پرستاران در بیمارستانهای دانشگاه علوم پزشکی شهر بیرجند در سال 97-1396 انجام شد.
روش کار: در این مطالعه توصیفی- مقطعی از بین پرستاران شاغل در بیمارستانهای امام رضا (ع) و ولیعصر (عج) شهر بیرجند که معیارهای ورود به مطالعه را دارا بودند، 140 نفر به روش نمونهگیری سهمیهای تصادفی انتخاب و وارد مطالعه شدند. پرسشنامه شامل فرم مشخصات دموگرافیک (جنس، سن، وضعیت تأهل، سطح تحصیلات، سابقه خدمت، وضعیت استخدامی) و پرسشنامه عملکرد مدیران توسط پرستاران تکمیل گردید. دادهها با استفاده از نرمافزار آماری SPSS 15 و آمارهای توصیفی تحلیل شدند.
یافتهها: حدود نیمی از پرستاران سطح عملکرد سرپرستاران و مترونها را در کل و حیطههای آن مطلوب و سطح عملکرد سوپروایزرین را متوسط ارزیابی کردند. همچنین نتایج نشان داد که سرپرستاران و سوپروایزرین در حیطه ارزشیابی عملکرد بیشترین نمره (به ترتیب 34/4±78/18 و 85/4±21/15) و هدایت و رهبری کمترین نمره (به ترتیب 47/5±76/17 و 85/4±58/13) را کسب کردند. در بررسی عملکرد مترون از دیدگاه پرستاران، حیطه برنامهریزی بیشترین نمره (48/4±26/19) و هدایت و رهبری کمترین نمره (23/5±13/18) را به خود اختصاص داده بود.
نتیجهگیری: از دیدگاه بیشتر پرستاران موردمطالعه، سطح عملکرد سرپرستاران و مترونها مطلوب و سطح عملکرد سوپروایزرین متوسط بود و مدیران پرستاری در حیطه هدایت و رهبری کمترین نمره را کسب کردند. با توجه به اینکه مدیران پرستاری بهعنوان رهبرانی آموزشدیده جهت بهسازی و توانمندسازی پرستاران نقش مهمی را ایفا میکنند، پیشنهاد میگردد جهت بهبود عملکرد آنان بهخصوص در حیطه هدایت و رهبری با برگزاری کارگاههای آموزشی گامی مؤثر در جهت ارتقای صلاحیتهای مدیریتی آنها برداشت.
|
|
واژههای کلیدی: ارزیابی عملکرد پرستاران، مدیران، پرستار، بیمارستان |
|
متن کامل [PDF 1118 kb]
(1375 دریافت)
|
نوع مطالعه: پژوهشی-کمی |
موضوع مقاله:
عمومى دریافت: 1398/3/11 | انتشار: 1398/11/10
|
|
|
|
|
ارسال پیام به نویسنده مسئول |
|