پیشبینی یادگیری سازمانی بر اساس تعهد سازمانی، مدیریت دانش و اشتیاق شغلی در پرستاران
|
پریناز بنیسی  |
دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران غرب ، parenazbanisi2017@gmail.com |
|
چکیده: (3323 مشاهده) |
مقدمه: پرستاران نقش مهمی در یادگیری سازمانی دارند که این متغیر یکی از ارکان کلیدی سازمان برای اثربخشی و بهبود عملکرد آنان محسوب میشود. با توجه به نقش تعهد سازمانی، مدیریت دانش و اشتیاق شغلی در یادگیری سازمانی، پژوهش حاضر با هدف تعیین پیشبینی یادگیری سازمانی بر اساس تعهد سازمانی، مدیریت دانش و اشتیاق شغلی در پرستاران انجام شد.
روش کار: روش این مطالعه مقطعی از نوع همبستگی بود. جامعه پژوهش پرستاران بیمارستانهای شهر ورامین در سال 1397 به تعداد 295 نفر بودند. در مجموع 190 نفر با روش نمونهگیری تصادفی طبقهای بر اساس جنسیت انتخاب و پرسشنامههای یادگیری سازمانی، تعهد سازمانی، مدیریت دانش و اشتیاق شغلی را به صورت خودگزارشی تکمیل کردند. دادهها با روشهای ضرایب همبستگی پیرسون و رگرسیون چندگانه با مدل گامبهگام با استفاده از نرمافزار SPSS نسخه 21 تحلیل شدند.
یافتهها: یافتهها نشان داد که میانگین و انحراف معیار تعهد سازمانی 32/6±71/56، مدیریت دانش 20/9±36/72، اشتیاق شغلی 83/5±48/53 و یادگیری سازمانی 17/6±24/47 بود. علاوه بر آن تعهد سازمانی (493/0=r)، مدیریت دانش (406/0=r) و اشتیاق شغلی (321/0=r) با یادگیری سازمانی در پرستاران همبستگی مثبت و معنادار داشتند. همچنین متغیرهای تعهد سازمانی، مدیریت دانش و اشتیاق شغلی به طور معناداری 5/45 درصد از واریانس یادگیری سازمانی در پرستاران را پیشبینی کردند (001/0P<).
نتیجهگیری: نتایج حاکی از نقش تعهد سازمانی، مدیریت دانش و اشتیاق شغلی در پیشبینی یادگیری سازمانی پرستاران بودند. بنابراین، با توجه به اهمیت یادگیری سازمانی در بهبود عملکرد پرستاران توصیه میگردد که برای بهبود و ارتقای یادگیری سازمانی در پرستاران میزان تعهد سازمانی، مدیریت دانش و اشتیاق شغلی آنان از طریق حمایت سازمانی، کارگاههای آموزشی و ارائه تسهیلات مختلف افزایش یابد.
|
|
واژههای کلیدی: پرستاران، یادگیری سازمانی، تعهد سازمانی، مدیریت دانش، اشتیاق شغلی |
|
متن کامل [PDF 792 kb]
(1957 دریافت)
|
نوع مطالعه: پژوهشی-کمی |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1398/3/27 | انتشار: 1398/5/24
|
|
|
|
|
ارسال پیام به نویسنده مسئول |
|