[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: دوره 9، شماره 5 - ( آذر و دی 1399 ) ::
جلد 9 شماره 5 صفحات 43-52 برگشت به فهرست نسخه ها
ارتباط مزاج با انگیزش تحصیلی در دانشجویان رشته پرستاری و مامایی
الهام بنائی، شهناز پولادی، مسعود بحرینی، رحیم طهماسبی
دانشیار دانشگاه علوم پزشکی بوشهر، دانشکده پرستاری و مامایی، بوشهر، ایران ، Sh.pooladi@bpums.ac.ir
چکیده:   (105 مشاهده)
مقدمه:  تمایلات و انگیزشهای فردی در افراد متفاوت با توجه به مزاجهای گوناگون متفاوت است. لذا این مطالعه با هدف بررسی رابطه مزاج با انگیزش تحصیلی در دانشجویان رشته پرستاری و مامایی دانشگاه علوم پزشکی بوشهر در نیمسال دوم تحصیلی 97-1396 انجام شد.
روش کار: این مطالعه توصیفی تحلیلی  بر روی 296 دانشجوی رشته های پرستاری و مامایی دانشکده پرستاری و مامایی دانشگاه علوم پزشکی بوشهر در نیمسال دوم سال تحصیلی 97-1396 انجام شد. نمونه گیری به صورت تصادفی طبقه ای انجام شد. داده ها با استفاده از پرسشنامه های مزاج  شناسی مجاهدی(1393) و انگیزش پیشرفت تحصیلی والراند(1992)  به صورت خود گزارشی جمع آوری و با استفاده از نرم افزار SPSS ویرایش 22 با ارائه شاخصهای توصیفی روش های آمار توصیفی و آزمون های کای-دو  در سطح معنی‌داری کمتر از 05/0 مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
یافته ها: از بین 296 دانشجو، 94 نفر(8/31 درصد) دارای مزاج سرد و خشک ، 93 نفر(4/31 درصد) دارای مزاج سرد و تر ، 55 نفر(6/18 درصد) دارای مزاج گرم و تر و 54 نفر(2/18درصد) دارای مزاج گرم وخشک بودند. اکثر دانشجویان(33/69 درصد) از انگیزش تحصیلی خوبی برخوردار بودند. میانگین نمره انگیزش تحصیلی به ترتیب در دانشجویان با مزاج سرد و تر(6/18 ±  42/124)، مزاج سرد و خشک(01/20  ±  48/114)، مزاج گرم و تر(11/20 ±84/134) و مزاج گرم و خشک(74/20 ±39/137) بیانگر تفاوت معنا دار انگیزش تحصیلی دانشجویان با توجه به مزاج های آنان می باشد( 001/0>p) به نحوی که بالاترین انگیزش تحصیلی در دانشجویان با مزاج گرم و خشک و کمترین انگیزش تحصیلی در دانشجویان با مزاج سرد و خشک مشاهده شد.
نتیجه گیری:   نتایج  پژوهش حاضر نشان داد مزاج می تواند  نقش تعیین کننده ای در میزان انگیزش تحصیلی فرد داشته باشد. لذا پیشنهاد می گردد با بکارگیری آموزه های طب سنتی و اصلاح مزاج  توسط سیاستگزاران عرصه بهداشتی و همچنین متولیان امر آموزش، زمینه ارتقاء سطح انگیزش تحصیلی در دانشجویان فراهم گردد.
 
واژه‌های کلیدی: دانشجویان پرستاری، انگیزش تحصیلی، مزاج
متن کامل [PDF 252 kb]   (8 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشی-کمی | موضوع مقاله: عمومى
دریافت: 1398/6/30 | پذیرش: 1399/8/10 | انتشار: 1399/8/10
ارسال پیام به نویسنده مسئول


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

banaee E, pouladi S. Relationship between Temperament and Academic Motivation of Nursing and Midwifery. 3 JNE. 2020; 9 (5) :43-52
URL: http://jne.ir/article-1-1080-fa.html

بنائی الهام، پولادی شهناز، بحرینی مسعود، طهماسبی رحیم. ارتباط مزاج با انگیزش تحصیلی در دانشجویان رشته پرستاری و مامایی. آموزش پرستاری. 1399; 9 (5) :43-52

URL: http://jne.ir/article-1-1080-fa.html



دوره 9، شماره 5 - ( آذر و دی 1399 ) برگشت به فهرست نسخه ها
نشریه آموزش پرستاری Journal of Nursing Education
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 29 queries by YEKTAWEB 4256