[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
تست::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
نمایه پرستاری
AWT IMAGE 
..
روان پرستاری
AWT IMAGE
..
مدیریت ارتقای سلامت
AWT IMAGE
..
پژوهش پرستاری
AWT IMAGE
..
سامانه جامع رسانه ها
..
:: دوره 9، شماره 5 - ( آذر و دی 1399 ) ::
جلد 9 شماره 5 صفحات 52-43 برگشت به فهرست نسخه ها
ارتباط مزاج با انگیزش تحصیلی در دانشجویان رشته پرستاری و مامایی
الهام بنائی ، شهناز پولادی ، مسعود بحرینی، رحیم طهماسبی
دانشیار دانشگاه علوم پزشکی بوشهر، دانشکده پرستاری و مامایی، بوشهر، ایران ، Sh.pooladi@bpums.ac.ir
چکیده:   (1878 مشاهده)
مقدمه:  تمایلات و انگیزشهای فردی در افراد متفاوت با توجه به مزاجهای گوناگون متفاوت است. لذا این مطالعه با هدف بررسی رابطه مزاج با انگیزش تحصیلی در دانشجویان رشته پرستاری و مامایی دانشگاه علوم پزشکی بوشهر در نیمسال دوم تحصیلی 97-1396 انجام شد.
روش کار: این مطالعه توصیفی تحلیلی  بر روی 296 دانشجوی رشته های پرستاری و مامایی دانشکده پرستاری و مامایی دانشگاه علوم پزشکی بوشهر در نیمسال دوم سال تحصیلی 97-1396 انجام شد. نمونه گیری به صورت تصادفی طبقه ای انجام شد. داده ها با استفاده از پرسشنامه های مزاج  شناسی مجاهدی(1393) و انگیزش پیشرفت تحصیلی والراند(1992)  به صورت خود گزارشی جمع آوری و با استفاده از نرم افزار SPSS ویرایش 22 با ارائه شاخصهای توصیفی روش های آمار توصیفی و آزمون های کای-دو  در سطح معنی‌داری کمتر از 05/0 مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
یافته ها: از بین 296 دانشجو، 94 نفر(8/31 درصد) دارای مزاج سرد و خشک ، 93 نفر(4/31 درصد) دارای مزاج سرد و تر ، 55 نفر(6/18 درصد) دارای مزاج گرم و تر و 54 نفر(2/18درصد) دارای مزاج گرم وخشک بودند. اکثر دانشجویان(33/69 درصد) از انگیزش تحصیلی خوبی برخوردار بودند. میانگین نمره انگیزش تحصیلی به ترتیب در دانشجویان با مزاج سرد و تر(6/18 ±  42/124)، مزاج سرد و خشک(01/20  ±  48/114)، مزاج گرم و تر(11/20 ±84/134) و مزاج گرم و خشک(74/20 ±39/137) بیانگر تفاوت معنا دار انگیزش تحصیلی دانشجویان با توجه به مزاج های آنان می باشد( 001/0>p) به نحوی که بالاترین انگیزش تحصیلی در دانشجویان با مزاج گرم و خشک و کمترین انگیزش تحصیلی در دانشجویان با مزاج سرد و خشک مشاهده شد.
نتیجه گیری:   نتایج  پژوهش حاضر نشان داد مزاج می تواند  نقش تعیین کننده ای در میزان انگیزش تحصیلی فرد داشته باشد. لذا پیشنهاد می گردد با بکارگیری آموزه های طب سنتی و اصلاح مزاج  توسط سیاستگزاران عرصه بهداشتی و همچنین متولیان امر آموزش، زمینه ارتقاء سطح انگیزش تحصیلی در دانشجویان فراهم گردد.
 
واژه‌های کلیدی: دانشجویان پرستاری، انگیزش تحصیلی، مزاج
متن کامل [PDF 252 kb]   (1146 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشی-کمی | موضوع مقاله: عمومى
دریافت: 1398/6/30 | پذیرش: 1399/8/10 | انتشار: 1399/8/10
ارسال پیام به نویسنده مسئول


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

banaee E, pouladi S. Relationship between Temperament and Academic Motivation of Nursing and Midwifery. 3 JNE 2020; 9 (5) :43-52
URL: http://jne.ir/article-1-1080-fa.html

بنائی الهام، پولادی شهناز، بحرینی مسعود، طهماسبی رحیم. ارتباط مزاج با انگیزش تحصیلی در دانشجویان رشته پرستاری و مامایی. آموزش پرستاری. 1399; 9 (5) :43-52

URL: http://jne.ir/article-1-1080-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 9، شماره 5 - ( آذر و دی 1399 ) برگشت به فهرست نسخه ها
نشریه آموزش پرستاری Journal of Nursing Education
Persian site map - English site map - Created in 0.06 seconds with 46 queries by YEKTAWEB 4645