[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: دوره 9، شماره 5 - ( آذر و دی 1399 ) ::
جلد 9 شماره 5 صفحات 31-40 برگشت به فهرست نسخه ها
مقایسه سه روش آموزش الکترونیک، سنتی و ترکیبی بر یادگیری درس بررسی سلامت در دانشجویان مامایی
راضیه شیرزادگان ، ناهید محمودی ، زینب رئیسی فر ، فریبا زرگر شیرازی ، نوراله طاهری
دکتری تخصصی پرستاری، استادیار ، دانشکده پرستاری و مامایی، دانشکده علوم پزشکی آبادان، آبادان، ایران. ، nttahery@gmail.com
چکیده:   (34 مشاهده)
مقدمه: نیاز به یادگیری از طریق روش های نوین جهت ارتقای دانش، یک نیاز اساسی برای کسب مهارت های بالینی  است. لذا این مطالعه با هدف مقایسه تاثیر سه روش آموزش الکترونیک، سنتی و ترکیبی بر یادگیری درس بررسی سلامت در دانشجویان مامایی انجام شد.
روش  کار: این مطالعه نیمه تجربی بر روی 84  نفر از دانشجویان رشته مامایی دانشکده پرستاری و مامایی دانشگاه آزاد اسلامی واحد آبادان در سال 1394 انجام گرفت. افراد نمونه به روش تصادفی ساده به سه گروه تقسیم شدند. در گروه اول یادگیری الکترونیک با استفاده از تلفن همراه، گروه دوم آموزش به شیوه سنتی و درگروه سوم آموزش ترکیبی انجام شد. سپس از هر سه گروه آزمون کتبی و سپس عملی به صورت چک لیستی متشکل از سوالات چهارجوابی به عمل آمد و نمره نهایی هر فرد معیار ارزیابی وی قرار گرفت. جهت تحلیل داده ها از آزمون های آماری واریانس یکطرفه و آزمون تعقیبی توکی و نرم افزار spss و آزمون های آماری استفاده شد.
یافته ها: نتایج این پژوهش نشان داد که  اختلاف آماری معناداری در میانگین نمره تکالیف کلاسی و آزمون عملی(001/ 0p< )و نمره نهایی (001/ 0p< )در سه گروه  وجود داشت اما تفاوت آماری معنی داری بین میانگین نمره  آزمون کتبی در سه گروه  مشاهده  نشد(27/0 p=).
نتیجه گیری: این مطالعه نشان دهنده موثر تر بودن آموزش به شیوه ترکیبی نسبت به سایر روش های آموزشی نظیر آموزش سنتی  و آموزش الکترونیک با استفاده از تلفن همراه در یادگیری درس بررسی وضعیت سلامت در دانشجویان مامایی بود.  لذا پیشنهاد می شود که به جای به کار بردن هر کدام از روش های آموزش سنتی یا الکترونیک به تنهایی، ترکیبی از این دو آموزش در قالب روش نوین آموزشی (آموزش ترکیبی) به کار گرفته شود تا منجر به یادگیری بهتر و فعال در دانشجویان گردد.
 
واژه‌های کلیدی: دانشجویان مامایی، آموزش، یادگیری الکترونیک، آموزش ترکیبی، آموزش سنتی
     
نوع مطالعه: پژوهشی-کمی | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1398/7/29 | پذیرش: 1399/8/10 | انتشار: 1399/8/10
ارسال پیام به نویسنده مسئول


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Shirzadegan R, Mahmoudi N, Raiesifar Z, Zargar Shirazi F, Taheri N. Comparison of three methods of e-Learning, Traditional and Combined Education on the Learning Health Assessment Lesson in Midwifery Students. 3 JNE. 2020; 9 (5) :31-40
URL: http://jne.ir/article-1-1090-fa.html

شیرزادگان راضیه، محمودی ناهید، رئیسی فر زینب، زرگر شیرازی فریبا، طاهری نوراله. مقایسه سه روش آموزش الکترونیک، سنتی و ترکیبی بر یادگیری درس بررسی سلامت در دانشجویان مامایی. آموزش پرستاری. 1399; 9 (5) :31-40

URL: http://jne.ir/article-1-1090-fa.html



دوره 9، شماره 5 - ( آذر و دی 1399 ) برگشت به فهرست نسخه ها
نشریه آموزش پرستاری Journal of Nursing Education
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 29 queries by YEKTAWEB 4237