[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: دوره 8، شماره 6 - ( بهمن و اسفند 1398 ) ::
جلد 8 شماره 6 صفحات 0-0 برگشت به فهرست نسخه ها
بررسی صلاحیت بالینی تکنولوژیست‌های جراحی در بیمارستان های آموزشی-درمانی دانشگاه علوم پزشکی مازندران
خانم ندا رشیدی ، آقای مهدی رعدآبادی ، خانم الهام رمضان پور
، elham6460@gmail.com
چکیده:   (55 مشاهده)
مقدمه: صلاحیت بالینی یکی از عوامل مهم در حفظ استانداردهای مراقبت، شناسایی نیازهای آموزشی، سطح دانش و پیشرفت حرفه‌ایی تکنولوژیست‌های جراحی می باشد.  با توجه به پیشرفت تکنولوژی‌های جراحی لزوم افزایش صلاحیت بالینی تکنولوژی‌های اتاق عمل به چشم می‌خورد. هدف از این مطالعه بررسی صلاحیت بالینی تکنولوژیست‌های جراحی در بیمارستان های آموزشی-درمانی دانشگاه علوم پزشکی مازندران می‌باشد.
روش کار: در این مطالعه تحلیلی صلاحیت بالینی 97 نفر از تکنولوژیست‌های اتاق عمل بیمارستان‌های آموزشی-درمانی شهر ساری و قائم‌شهر که زیرنظر دانشگاه علوم پزشکی مازندران بودند، بررسی شد. ابزار گردآوری اطلاعات شامل دو بخش مشخصات دموگرافیکی و پرسشنامه صلاحیت بالینی عرب خزایی و همکاران (1397) در 45 سوال و 6 بعد بود. استفاده برای سنجش صلاحیت بالینی، پرسشنامه‌ای محقق ساخته توسط عرب خزایی  و همکاران بود. تجزیه و تحلیل اطلاعات با استفاده از نرم افزار SPSS ویرایش 22 و بر اساس آماره های توصیفی فراوانی، درصد، میانگین و انحراف معیار و آزمون های آماری تی مستقل و آنالیز واریانس یک طرفه انجام گرفت.
یافته ها: تکنولوژیست‌های اتاق عمل سطح صلاحیت خود را با میانگین نمره کلی 39/0±99/2 متوسط گزارش کردند. بالاترین و پایین ترین میانگین و انحراف معیار به ترتیب مربوط به ارزیابی تشخیص و مراقبت از بیمار جراحی (55/0±48/3) و عملکرد اخلاقی قانونی (32/0±95/1) بود. ارتباط معنی داری بین نوع استخدام و جنسیت با صلاحیت بالینی تکنولوژیست های جراحی مشاهده شد(05/0>P).
نتیجه گیری: سطح صلاحیت بالینی تکنولوژیست‌های جراحی مراکز آموزشی-درمانی دانشگاه علوم پزشکی مازندران در سطح متوسط قرار داشت. لزوم برنامه‌ریزی جهت انجام تحقیقات و به کار بردن نتایج آن در بالین و پرورش روحیه تحقیق و تفحص در تکنولوژیست‌ها و همچنین ارائه آموزش‌های مداوم توصیه می‌شود. علاوه بر این به نظر می‌رسد آگاهی دست اندرکاران آموزش دانشگاه‌های علوم پزشکی از سطح صلاحیت بالینی افراد شاغل در مراکز آموزشی، درمانی اطلاعات ارزشمندی برای طراحی برنامه‌های آموزش اثر بخش و در نهایت، ارتقای کیفیت خدمات بهداشتی- درمانی فراهم می‌سازد.
 
واژه‌های کلیدی: صلاحیت، صلاحیت بالینی، تکنولوژیست‌های جراحی، اتاق عمل
     
نوع مطالعه: پژوهشی-کمی | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: ۱۳۹۸/۸/۱۶
ارسال پیام به نویسنده مسئول


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Rashidi N, Raadabadi M, Ramezanpour E. Evaluation of clinical competence of surgical technologists in medical-educational hospitals of Mazandaran University of Medical Sciences. 3 JNE. 2020; 8 (6)
URL: http://jne.ir/article-1-1098-fa.html

رشیدی ندا، رعدآبادی مهدی، رمضان پور الهام. بررسی صلاحیت بالینی تکنولوژیست‌های جراحی در بیمارستان های آموزشی-درمانی دانشگاه علوم پزشکی مازندران. آموزش پرستاری. 1398; 8 (6)

URL: http://jne.ir/article-1-1098-fa.html



دوره 8، شماره 6 - ( بهمن و اسفند 1398 ) برگشت به فهرست نسخه ها
نشریه آموزش پرستاری Journal of Nursing Education
Persian site map - English site map - Created in 0.06 seconds with 31 queries by YEKTAWEB 4075