[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: دوره 8، شماره 5 - ( آذر و دی 1398 ) ::
جلد 8 شماره 5 صفحات 39-46 برگشت به فهرست نسخه ها
مقایسه آموزش به دو روش سنتی و جیگساو بر میزان یادگیری و درک از محیط یادگیری دانشجویان کارشناسی اتاق عمل
صدیقه حنانی، نجمه سمیعی ، آلیس خاچیان
دانشگاه علوم پزشکی ایران، تهران، ایران ، najme_63@yahoo.com
چکیده:   (1088 مشاهده)
مقدمه: یادگیری دانشجو محور منجر به بهبود یادگیری می شود. روش جیگساو با استفاده از استراتژی های یادگیری تعاملی سبب یادگیری فعال و دانشجو محور می شود و اندازه های درک از محیط یادگیری در روش های مشارکتی تدریس قوی تر است. بنابراین ، این مطالعه با هدف تعیین تأثیر روش آموزش جیگساو بر یادگیری ودرک از محیط یادگیری دانشجویان در مقایسه با روش تدریس سنتی انجام شد.
روش کار: در این مطالعه نیمه تجربی که در سال 1397 انجام گرفت، 28 نفر از دانشجویان کارشناسی اتاق عمل بر اساس انتخاب تصادفی ساده به دو گروه آزمون و کنترل تقسیم شدند. گروه آزمون با روش جیگساو و گروه کنترل با روش تدریس سنتی آموزش داده شدند. داده های مطالعه با استفاده از امتحان تخصصی محتوای مداخله و پرسشنامه DREEM به روش خودگزارشی قبل و بعد از مداخله  در دوگروه جمع آوری گردید و با استفاده از آماره های توصیفی و استنباطی تجزیه و تحلیل گردید.
یافته ها: یافته های مطالعه نشان داد که بین دو گروه آزموزش جیسگاو و سنتی  از نظر میانگین نمره یادگیری اختلاف آماری معناداری وجود دارد .(p<0.05) هم چنین درک از محیط آموزشی در دانشجویان دو گروه آموزش جیگساو و سنتی تفاوت آماری معناداری نشان داد (p<0.05).
نتیجه گیری: آموزش با روش جیگساو با توجه به درگیر نمودن دانشجویان به شکل فعالانه به نحو مطلوبی سبب افزایش میزان یادگیری و بهبود قابل توجه در درک از محیط یادگیری  دانشجویان اتاق عمل می گردد. بنابراین استفاده از این روش اموزشی جهت تدریس دانشجویان اتاق عمل توصیه می گردد.
 
واژه‌های کلیدی: آموزش، روش آموزشی، یادگیری، سنتی، جیگساو
متن کامل [PDF 1388 kb]   (367 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشی-کمی | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1398/8/17 | پذیرش: 1398/11/12 | انتشار: 1398/11/12
ارسال پیام به نویسنده مسئول


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Hannani S, Samii N, Khacian A. Comparison of Traditional and Jigsaw Teaching Methods on Learning and Perception of Learning Environment of Operating Room Students of Iran University of Medical Sciences. 3 JNE. 2019; 8 (5) :39-46
URL: http://jne.ir/article-1-1099-fa.html

حنانی صدیقه، سمیعی نجمه، خاچیان آلیس. مقایسه آموزش به دو روش سنتی و جیگساو بر میزان یادگیری و درک از محیط یادگیری دانشجویان کارشناسی اتاق عمل. آموزش پرستاری. 1398; 8 (5) :39-46

URL: http://jne.ir/article-1-1099-fa.html



دوره 8، شماره 5 - ( آذر و دی 1398 ) برگشت به فهرست نسخه ها
نشریه آموزش پرستاری Journal of Nursing Education
Persian site map - English site map - Created in 0.07 seconds with 29 queries by YEKTAWEB 4237