مقایسه برنامه آموزشی دکتری تخصصی پرستاری در ایران با دانشگاه بریتیش کلمبیا کانادا
|
پروین دلاوری ، حسن بابامحمدی ، منیر نوبهار  |
دانشگاه علوم پزشکی سمنان ، babamohammady2007@gmail.com |
|
چکیده: (3626 مشاهده) |
مقدمه: علیرغم گسترش برنامه دکتری پرستاری در دنیا، نحوه ارائه برنامه در دانشگاههای مختلف با تفاوتهایی روبرو است و تحلیل این تفاوتها به پیشرفت رشته منجر خواهد شد. لذا این مطالعه با هدف مقایسه برنامه آموزشی دکتری تخصصی پرستاری در ایران با دانشگاه بریتیش کلمبیا کانادا انجام شده است.
روش کار: این مطالعه توصیفی- تطبیقی در سال 1398 در دانشگاه علوم پزشکی سمنان انجام شد. دادههای مورد نیاز درباره جدیدترین برنامه آموزشی دکتری تخصصی پرستاری با ورود به سایتهای وزارت بهداشت ایران و دانشگاه بریتیش کلمبیا جستجو و جزئیات برنامه درسی دو دانشگاه مرور شد و با استفاده از الگوی بردی در چهار مرحله توصیف، تفسیر، هم جواری و مقایسه مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
یافته ها: از نظر ساختاری دانشگاه برتیش کلمبیا دارای تجربهای نزدیک به دو برابر ایران در تعلیم و پرورش پرستاری نوین در جهان میباشد. نحوه پذیرش در دانشگاه بریتیش کلمبیا بدون آزمون و تربیت دانشجو در سطح بینالمللی میباشد، در حالی که در ایران به صورت متمرکز و از طریق آزمون سراسری صورت میپذیرد. فلسفه دکتری پرستاری ایران بر اساس موازین اسلامی میباشد. دروس اختیاری دانشگاه بریتیش کلمبیا بر فرایند پرستاری تمرکز دارد و در هر دو دانشگاه بر اساس نظر استاد راهنما و عنوان رساله انتخاب میشوند. در دانشگاه بریتیش کلمبیا دانشجو حداکثر تا 15 درصد از نمره پایاننامه را به صورت خود ارزیابی کسب مینماید، در حالی که در ایران دانشجو دخالتی در ارزیابی خود ندارد.
نتیجه گیری: مقطع دکتری پرستاری ایران با دانشگاه برتیش کلمبیا در مواردی نظیر قدمت، رعایت موازین اسلامی، اجرای فرایند پرستاری، خودارزشیابی و تعداد دروس اختیاری متفاوت است. در راستای ارتقای کیفیت دوره دکتری تخصصی پرستاری ایران پیشنهاد میشود، ضمن بررسی کوریکولوم از نظر محتوایی، دورههای فرایند پرستاری به کوریکولوم درسی اضافه شود و سابقه کار بالین نیز از شروط وارد شدن در دوره دکتری پرستاری قرار گیرد.
|
|
واژههای کلیدی: برنامه درسی، دکتری پرستاری، توصیفی- تطبیقی، دانشگاه بریتیش کلمبیا، ایران، کانادا |
|
متن کامل [PDF 272 kb]
(1624 دریافت)
|
نوع مطالعه: کیفی |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1398/9/13 | پذیرش: 1399/4/10 | انتشار: 1399/4/10
|
|
|
|
|
ارسال پیام به نویسنده مسئول |
|