[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
تست::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
نمایه پرستاری
AWT IMAGE 
..
روان پرستاری
AWT IMAGE
..
مدیریت ارتقای سلامت
AWT IMAGE
..
پژوهش پرستاری
AWT IMAGE
..
سامانه جامع رسانه ها
..
:: دوره 9، شماره 4 - ( مهر و آبان 1399 ) ::
جلد 9 شماره 4 صفحات 71-62 برگشت به فهرست نسخه ها
بررسی تاثیر آموزش به بیمار و پیگیری تلفنی توسط پرستار (تله نرسینگ) بر کیفیت زندگی بیماران مبتلا به صرع
سید کاظم موسوی ، محسن کمالی ، حامد عزیزخانی
کارشناس ارشد پرستاری، مربی، گروه آموزشی پرستاری، دانشکده پرستاری ابهر، دانشگاه علوم پزشکی زنجان، زنجان، ایران ، Kazemmoosavi69@gmail.com
چکیده:   (3116 مشاهده)
مقدمه: صرع دومین بیماری نورولوژی شایع در جهان است. پیامدهای جسمی، روانی و اجتماعی گسترده ناشی از ابتلا به صرع سبب شده که این بیماران نسبت به سایر بیماران مبتلا به دیگر بیماری های مزمن کیفیت زندگی پایین تری را تجربه کنند. این مطالعه با هدف تعیین تاثیر آموزش به بیمار و پیگیری تلفنی توسط پرستار بر کیفیت زندگی بیماران مبتلا به صرع انجام شد.
روش کار: در این مطالعه نیمه تجربی، تعداد 60 نفر از بیماران مراجعه کننده به درمانگاه اعصاب بیمارستان ولیعصر (عج) زنجان در سال 1398 به روش نمونه گیری در دسترس انتخاب و به صورت تصادفی ساده در دو گروه کنترل و آزمون قرار گرفتند. جهت گرد آوری داده ها از پرسشنامه کیفیت زندگی مبتلایان به صرع (QOLIE-31-P) استفاده شد. قبل از مداخله پرسشنامه ها توسط نمونه ها تکمیل گردید. سپس، آموزش تلفنی در رابطه با بیماری صرع برای گروه آزمون طی دو ماه انجام شد و برای گروه کنترل مداخله ای صورت نگرفت. دو ماه پس از پایان مداخله، تمامی بیماران مجددا پرسشنامه را تکمیل کردند. در نهایت، داده های جمع آوری شده با استفاده از نرم افزار  SPSS نسخه 25 و با استفاده از آمار توصیفی (میانگین و انحراف معیار) و استنباطی (آزمون کای اسکوئر، تی مستقل و تی زوجی)، تجزیه و تحلیل شد.
یافته ها: قبل از مداخله، بین دو گروه از نظر ویژگی های جمعیت شناختی و نمرات حیطه های مختلف کیفیت زندگی تفاوت معنی دار آماری وجود نداشت (05/0P>)؛ اما پس از اجرای مداخله، نتایج آزمون تی زوجی تفاوت معنادار آماری را بین نمره کلی کیفیت زندگی و ابعاد آن در گروه کنترل و آزمون نشان داد به طوری که گروه آزمون به نسبت کیفیت زندگی بالاتری داشتند (05/0P<).  
نتیجه گیری: با توجه به نتایج مطالعه حاضر، استفاده از روش آموزش تلفنی در بهبود کیفیت زندگی بیماران مبتلا به صرع می تواند کمک کننده باشد. بنابراین، استفاده از آن در برنامه آموزشی بیماران مبتلا به صرع پیشنهاد می شود.
 
واژه‌های کلیدی: صرع، آموزش، تلفن ثابت، کیفیت زندگی
متن کامل [PDF 259 kb]   (2188 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشی-کمی | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1398/12/26 | پذیرش: 1399/7/10 | انتشار: 1399/7/10
ارسال پیام به نویسنده مسئول


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

mousavi K, Kamali M, azizkhani H. The Effect of Patient Education and Nurse- led Telephone Follow-up (Tele nursing) on Quality of Life in Patients with Epilepsy. 3 JNE 2020; 9 (4) :62-71
URL: http://jne.ir/article-1-1136-fa.html

موسوی سید کاظم، کمالی محسن، عزیزخانی حامد. بررسی تاثیر آموزش به بیمار و پیگیری تلفنی توسط پرستار (تله نرسینگ) بر کیفیت زندگی بیماران مبتلا به صرع. آموزش پرستاری. 1399; 9 (4) :62-71

URL: http://jne.ir/article-1-1136-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 9، شماره 4 - ( مهر و آبان 1399 ) برگشت به فهرست نسخه ها
نشریه آموزش پرستاری Journal of Nursing Education
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 46 queries by YEKTAWEB 4660