[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: دوره 9، شماره 2 - ( خرداد و تیر 1399 ) ::
جلد 9 شماره 2 صفحات 31-40 برگشت به فهرست نسخه ها
تاثیر آموزش بهزیستی روانشناختی بر تحمل آشفتگی، سرگردانی ذهنی و افسردگی مادران کودکان کم‌توان ذهنی
مهناز طالبی ، فرح نادری ، سعید بختیارپور ، سحر صفرزاده
گروه روانشناسی، واحد اهواز، دانشگاه آزاد اسلامی، اهواز، ایران ، nmafrahh@yahoo.com
چکیده:   (51 مشاهده)
مقدمه: مادران کودکان کم‌توان ذهنی دارای مشکلات روانشناختی بسیاری هستند و آموزش بهزیستی روانشناختی یکی از روش‌های آموزشی نسبتا جدید برای بهبود ویژگی‌های روانشناختی است. بنابراین، پژوهش حاضر با هدف تعیین تاثیر آموزش بهزیستی روانشناختی بر تحمل آشفتگی، سرگردانی ذهنی و افسردگی مادران کودکان کم‌توان ذهنی انجام شد.
روش کار: این مطالعه نیمه‌تجربی با طرح پیش‌آزمون و پس‌آزمون با گروه کنترل بود. جامعه پژوهش مادران دانش‌آموزان کم‌توان ذهنی منطقه 15 شهر تهران در سال تحصیلی 99-1398 بودند که 30 مادر پس از بررسی ملاک‌های ورود به مطالعه با روش نمونه‌گیری در دسترس انتخاب و با روش تصادفی به دو گروه آزمایش و کنترل (15 مادر در هر گروه) تقسیم شدند. گروه آزمایش 10 جلسه 90 دقیقه‌ای (هفته‌ای دو جلسه) با روش بهزیستی روانشناختی آموزش دید و گروه کنترل آموزشی دریافت نکرد. داده‌ها با مقیاس تحمل آشفتگی Simons and Gaher و پرسشنامه‌های سرگردانی ذهنی Merazek و همکاران و افسردگی Beck و همکاران جمع‌آوری و با روش‌های خی‌دو، تی مستقل و تحلیل کوواریانس چندمتغیری در نرم‌افزار SPSS نسخه 19 تحلیل شدند.
یافته‌ها: یافته‌ها نشان داد که گروه‌های آزمایش و کنترل در مرحله پیش‌آزمون از نظر تحمل آشفتگی، سرگردانی ذهنی و افسردگی تفاوت معنی‌داری نداشتند (05/0P>)، اما گروه‌ها در مرحله پس‌آزمون از نظر هر سه متغیر تفاوت معنی‌داری داشتند (05/0P<). به عبارت دیگر، آموزش بهزیستی روانشناختی باعث افزایش تحمل آشفتگی و کاهش سرگردانی ذهنی و افسردگی مادران کودکان کم‌توان ذهنی شد (001/0P<).
نتیجه‌گیری: با توجه به تاثیر آموزش بهزیستی روانشناختی در بهبود ویژگی‌های روانشناختی در مادران کودکان کم‌توان ذهنی توصیه می‌شود که درمانگران و متخصصان سلامت از روش آموزش بهزیستی روانشناختی برای افزایش تحمل آشفتگی و کاهش سرگردانی ذهنی و افسردگی استفاده کنند.
 
 
 
 
واژه‌های کلیدی: بهزیستی روانشناختی، تحمل آشفتگی، سرگردانی، افسردگی، کم‌توان ذهنی
     
نوع مطالعه: پژوهشی-کمی | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1399/2/8 | انتشار: 1399/2/10
ارسال پیام به نویسنده مسئول


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Talebi M, Naderi F, Bakhtiyarpour S, Safarzadeh S. The Effect of Psychological Well-being training on Distress Tolerance, Mind Wandering and Depression of Mothers with Mentally Retarded Children. 3 JNE. 2020; 9 (2) :31-40
URL: http://jne.ir/article-1-1145-fa.html

طالبی مهناز، نادری فرح، بختیارپور سعید، صفرزاده سحر. تاثیر آموزش بهزیستی روانشناختی بر تحمل آشفتگی، سرگردانی ذهنی و افسردگی مادران کودکان کم‌توان ذهنی. آموزش پرستاری. 1399; 9 (2) :31-40

URL: http://jne.ir/article-1-1145-fa.html



دوره 9، شماره 2 - ( خرداد و تیر 1399 ) برگشت به فهرست نسخه ها
نشریه آموزش پرستاری Journal of Nursing Education
Persian site map - English site map - Created in 0.06 seconds with 31 queries by YEKTAWEB 4137