| روابط ساختاری بین سلامت جسمی-روانی و شکوفایی با میانجیگری عاطفه مثبت در دانشجویان کارشناسی پرستاری دانشگاه علوم پزشکی شیراز در سال تحصیلی 98-97 | 
								
								  | الهام یاوری برحق طلب      ،    محمدرضا صیرفی      ،    مریم کلهرنیا      | 
								
								  | دانشگاه آزاد واحد کرج ، msf_3@yahoo.com | 
								
								  |  | 
                                
								  | چکیده:       (3135 مشاهده) | 
								
								  | مقدمه دانشجویان پرستاری به عنوان پرستاران آینده، بزرگترین گروه بهداشتی و درمانی را تشکیل خواهند داد و بیش از هر گروه دیگری از کارکنان بیمارستان، بهرهوری و پیشرفت سازمان را تحت تأثیر قرار خواهند داد. یکی از مواردی که میتواند در این امر اثرگذار باشد، توجه به سلامت جسمی-روانی پرستاران است. لذا هدف اصلی این پژوهش بررسی روابط ساختاری بین سلامت جسمی-روانی و شکوفایی با میانجیگری عاطفه مثبت در دانشجویان پرستاری بود. روش کار: پژوهش حاضر از نوع مطالعات توصیفی-همبستگی بود. بدین منظور از بین دانشجویان پرستاری دانشکده پرستاری و مامایی حضرت فاطمه (س) شیراز در سال تحصیلی 98-97، تعداد 300 نفر (243 دختر و 57 پسر) به شیوهی نمونهگیری تصادفی طبقهای انتخاب و با استفاده از پرسشنامه فرم کوتاه 36سؤالی زمینهیابی سلامت (SF-36)، پرسشنامه شکوفایی (HFQ) و مقیاس عاطفه مثبت و عاطفه منفی (PANAS)، مورد ارزیابی قرار گرفتند. دادههای به دست آمده با استفاده از روش تحلیل مسیر با نرمافزارهای SPSS-22 و AMOS-22، مورد ارزیابی آماری قرار گرفت.
 یافتهها: یافتهها نشان داد خردهمقیاسهای شکوفایی شامل هیجانات مثبت و روابط هم به صورت مستقیم و هم به صورت غیرمستقیم از طریق عاطفه مثبت بر سلامت جسمی-روانی دانشجویان پرستاری تأثیر میگذارند. (p<0/05)  .  همچنین بر طبق یافتهها، متغیر معنا در مدل نهایی فقط به گونۀ غیرمستقیم از طریق عاطفه مثبت، موجب تغییر در میزان سلامت جسمی-روانی دانشجویان کارشناسی پرستاری میشود. ضریب مسیر عاطفه مثبت به سلامت جسمی-روانی (23/0=β) و ضریب مسیر خوشبینی به سلامت جسمی-روانی (25/0=β) از لحاظ آماری معنیدار و بیانگر آن هستند که میتوانند سلامت جسمی-روانی دانشجویان رشته پرستاری را تبیین کنند. به بیان دیگر، سلامت جسمی-روانی به میزان 23 درصد تحت تاثیر مستقیم عاطفه مثبت و 25 درصد از خوشبینی  قرار دارد.
 نتیجهگیری: با توجه به یافتههای به دست آمده از آنجا که شکوفایی و عاطفه مثبت بر سلامت جسمی-روانی تأثیر مثبت داشتند، به نظر میرسد شکوفایی و عاطفه مثبت از طریق پاسخ مثبت و سازگارانه به شرایط، به عنوان یک سازوکار تأثیرگذار بر اصلاح باورها عمل میکنند و با رشد و بهبود آنها میتوان برای پیشگیری از بیماریهای روانتنی و همچنین مشکلات روانی دانشجویان رشته پرستاری بهره برد.
 | 
								
								  |  | 
								
								  | واژههای کلیدی:  دانشجویان پرستاری، سلامت جسمی-روانی، شکوفایی، عاطفه مثبت | 
								
								  |  | 
								
								  | متن کامل  [PDF 368 kb] 
                                    
                                     
                                     
                                    
									  
                                       (1590 دریافت) | 
								
								  | نوع مطالعه:  پژوهشی-کمی |
                                  موضوع مقاله: 
                                  تخصصي دریافت: 1399/2/24 | پذیرش: 1399/4/10 | انتشار: 1399/4/10
 | 
                                
                                  
                                    |  | 
								
								  |  | 
								
								  |  | 
								
								  |  | 
								
								  | ارسال پیام به نویسنده مسئول | 
                                
                                |  |