[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: دوره 9، شماره 3 - ( مرداد و شهریور 1399 ) ::
جلد 9 شماره 3 صفحات 64-78 برگشت به فهرست نسخه ها
روابط ساختاری بین سلامت جسمی-روانی و شکوفایی با میانجی‌گری عاطفه مثبت در دانشجویان کارشناسی پرستاری دانشگاه علوم پزشکی شیراز در سال تحصیلی 98-97
الهام یاوری برحق ‌طلب ، محمدرضا صیرفی ، مریم کلهرنیا
دانشگاه آزاد واحد کرج ، msf_3@yahoo.com
چکیده:   (118 مشاهده)
مقدمه دانشجویان پرستاری به عنوان پرستاران آینده، بزرگترین گروه بهداشتی و درمانی را تشکیل خواهند داد و بیش از هر گروه دیگری از کارکنان بیمارستان، بهره‏وری و پیشرفت سازمان را تحت تأثیر قرار خواهند داد. یکی از مواردی که می‏تواند در این امر اثرگذار باشد، توجه به سلامت جسمی-روانی پرستاران است. لذا هدف اصلی این پژوهش بررسی روابط ساختاری بین سلامت جسمی-روانی و شکوفایی با میانجی‏گری عاطفه مثبت در دانشجویان پرستاری بود.
روش کار: پژوهش حاضر از نوع مطالعات توصیفی-همبستگی بود. بدین منظور از بین دانشجویان پرستاری دانشکده پرستاری و مامایی حضرت فاطمه (س) شیراز در سال تحصیلی 98-97، تعداد 300 نفر (243 دختر و 57 پسر) به شیوه‏ی نمونه‏گیری تصادفی طبقه‏ای انتخاب و با استفاده از پرسشنامه فرم کوتاه 36سؤالی زمینه‏یابی سلامت (SF-36)، پرسشنامه شکوفایی (HFQ) و مقیاس عاطفه مثبت و عاطفه منفی (PANAS)، مورد ارزیابی قرار گرفتند. داده‏های به دست آمده با استفاده از روش تحلیل مسیر با نرم‏افزارهای SPSS-22 و AMOS-22، مورد ارزیابی آماری قرار گرفت.
یافته‏ها: یافته‏ها نشان داد خرده‏مقیاس‏های شکوفایی شامل هیجانات مثبت و روابط هم به صورت مستقیم و هم به صورت غیرمستقیم از طریق عاطفه مثبت بر سلامت جسمی-روانی دانشجویان پرستاری تأثیر می‏گذارند. (p<0/05)  .  همچنین بر طبق یافته‏ها، متغیر معنا در مدل نهایی فقط به گونۀ غیرمستقیم از طریق عاطفه مثبت، موجب تغییر در میزان سلامت جسمی-روانی دانشجویان کارشناسی پرستاری می‏شود. ضریب مسیر عاطفه مثبت به سلامت جسمی-روانی (23/0=β) و ضریب مسیر خوش‏بینی به سلامت جسمی-روانی (25/0=β) از لحاظ آماری معنی‏دار و بیانگر آن هستند که می‏توانند سلامت جسمی-روانی دانشجویان رشته پرستاری را تبیین کنند. به بیان دیگر، سلامت جسمی-روانی به میزان 23 درصد تحت تاثیر مستقیم عاطفه مثبت و 25 درصد از خوش‏بینی  قرار دارد.      
نتیجه‏گیری: با توجه به یافته‏های به دست آمده از آن‏جا که شکوفایی و عاطفه مثبت بر سلامت جسمی-روانی تأثیر مثبت داشتند، به نظر می‏رسد شکوفایی و عاطفه مثبت از طریق پاسخ مثبت و سازگارانه به شرایط، به عنوان یک سازوکار تأثیرگذار بر اصلاح باورها عمل می‏کنند و با رشد و بهبود آن‏ها میتوان برای پیشگیری از بیماریهای روان‏تنی و همچنین مشکلات روانی دانشجویان رشته پرستاری بهره برد.
واژه‌های کلیدی: دانشجویان پرستاری، سلامت جسمی-روانی، شکوفایی، عاطفه مثبت  
متن کامل [PDF 368 kb]   (49 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشی-کمی | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1399/2/24 | پذیرش: 1399/4/10 | انتشار: 1399/4/10
ارسال پیام به نویسنده مسئول


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

YavariBarhaghtalab1 E, Seirafi M, Kalhornia M. Structural Relations between Physical-Mental Health and Flourishing with Respect to Mediating Role of Positive Affection in Nursing Students in 2019. 3 JNE. 2020; 9 (3) :64-78
URL: http://jne.ir/article-1-1152-fa.html

یاوری برحق ‌طلب الهام، صیرفی محمدرضا، کلهرنیا مریم. روابط ساختاری بین سلامت جسمی-روانی و شکوفایی با میانجی‌گری عاطفه مثبت در دانشجویان کارشناسی پرستاری دانشگاه علوم پزشکی شیراز در سال تحصیلی 98-97. آموزش پرستاری. 1399; 9 (3) :64-78

URL: http://jne.ir/article-1-1152-fa.html



دوره 9، شماره 3 - ( مرداد و شهریور 1399 ) برگشت به فهرست نسخه ها
نشریه آموزش پرستاری Journal of Nursing Education
Persian site map - English site map - Created in 0.06 seconds with 29 queries by YEKTAWEB 4227