[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: دوره 9، شماره 4 - ( مهر و آبان 1399 ) ::
جلد 9 شماره 4 صفحات 1-10 برگشت به فهرست نسخه ها
اثربخشی آموزش ذهن آگاهی بر سخت رویی روانشناختی و خودکارآمدی تحصیلی دانشجویان دختر پرستاری
مریم آخوندی ، میترا کامیابی ، احمدرضا صیادی ، زهرا زین الدینی
دانشگاه آزاد اسلامی، واحد کرمان، کرمان، ایران. ، kamiabi.mm@gmail.com
چکیده:   (181 مشاهده)
مقدمه:یکی از مشکلات دانشجویان پرستاری کاهش میزان سخت­رویی روانشناختی و خودکارآمدی تحصیلی است. به­منظور تعیین اثر بخشی آموزش ذهن آگاهی بر سخت­رویی روانشناختی و خودکارآمدی تحصیلی دانشجویان دختر پرستاری انجام شد.
روش کار: روش این تحقیق نیمه تجربی و به روش پیش‌آزمون پس‌آزمون با گروه کنترل بود. جامعه­ی آماری پژوهش حاضر را کلیه­ی دانشجویان دختر رشته پرستاری دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان در سال تحصیلی 99-1398 تشکیل دادند. نمونه­ی پژوهش شامل 30 نفر که به روش نمونه­گیری هدفمند انتخاب شده بودند و به طور تصادفی در دو گروه آزمایشی  (15 نفر) و کنترل (15 نفر) قرار گرفتند و به پرسشنامه­های سرسختی روانشناختی و خودکارآمدی تحصیلی قبل و بعد از مداخله پاسخ دادند. گروه آزمایش به مدت 8 جلسه 80دقیقه­ای (هفته­ای یک بار) تحت درمان مدیریت ذهن­آگاهی محور قرار گرفتند و گروه کنترل هیچ مداخله ای دریافت نکرد. نمرات آزمودنی‌ها با استفاده از آزمون­های خی دو، تی تست و تحلیل کوواریانس تحلیل شد.
یافته­ ها: یافته­ها نشان داد میانگین و انحراف­معیار سرسختی روانشناختی در پیش آزمون در گروه مداخله و کنترل به ترتیب 53/6±30/76 و 54/6±18/77 و در پس­آزمون گروه مداخله و کنترل به ترتیب 12/7±88/102 و 15/6±68/76 به­دست آمد. همچنین میانگین و انحراف­معیار خودکارآمدی تحصیلی در پیش آزمون در گروه مداخله و کنترل به ترتیب 74/5±55/65 و 74/3±33/66 و در پس­آزمون گروه مداخله و کنترل به ترتیب 12/6±82/106 و 61/3±82/65 به­دست آمد. بنابراین در گروه آزمایش نمره­های کسب شده در مقایسه با گروه کنترل تفاوت معنادار بود (05/0 >p).
 
نتیجه­ گیری: نتایج این پژوهش نشان داد آموزش ذهن اگاهی می تواند در افزایش سخت­رویی روانشناختی و خودکارآمدی تحصیلی دانش­جویان پرستاری موثر باشد. بنابراین پیشنهاد می­گردد با تکیه بر آموزش ذهن­آگاهی، میزان سخت­رویی و خودکارآمدی تحصیلی دانشجویان رشته­ی پرستاری را ارتقاء داد.
واژه‌های کلیدی: دانشجویان پرستاری، خودکارآمدی تحصیلی، سخت­رویی روانشناختی، ذهن آگاهی.
     
نوع مطالعه: پژوهشی-کمی | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1399/3/3 | پذیرش: 1399/7/10 | انتشار: 1399/7/10
ارسال پیام به نویسنده مسئول


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

akhondi M, kamiabi M, sayadi A, zeinadini Z. The effectiveness of mindfulness training on psychological hardship and academic self-efficacy of nursing students. 3 JNE. 2020; 9 (4) :1-10
URL: http://jne.ir/article-1-1157-fa.html

آخوندی مریم، کامیابی میترا، صیادی احمدرضا، زین الدینی زهرا. اثربخشی آموزش ذهن آگاهی بر سخت رویی روانشناختی و خودکارآمدی تحصیلی دانشجویان دختر پرستاری. آموزش پرستاری. 1399; 9 (4) :1-10

URL: http://jne.ir/article-1-1157-fa.html



دوره 9، شماره 4 - ( مهر و آبان 1399 ) برگشت به فهرست نسخه ها
نشریه آموزش پرستاری Journal of Nursing Education
Persian site map - English site map - Created in 0.07 seconds with 29 queries by YEKTAWEB 4227