[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: دوره 9، شماره 6 - ( بهمن و اسفند 1399 ) ::
جلد 9 شماره 6 صفحات 93-85 برگشت به فهرست نسخه ها
اثربخشی آموزش ذهن آگاهی مبتنی بر کاهش استرس بر سلامت روان و کیفیت زندگی زنان مبتلا به سندرم روده تحریک پذیر
سمیرا دباغی ظریف، مهناز علی اکبری، احمد علیپور
گروه روانشناسی، دانشکده روانشناسی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران ، vahidi.s@gmail.com
چکیده:   (337 مشاهده)
مقدمه: سندرم روده تحریک­پذیر یک اختلال گوارشی شایع است که یکی از علل مهم کاهش کیفیت زندگی و سلامت روانی افراد جامعه می­باشد. پژوهش حاضر با هدف تعیین اثربخشی آموزش ذهن­آگاهی مبتنی بر کاهش استرس بر سلامت روان و کیفیت زندگی زنان مبتلا به سندرم روده تحریک­پذیر انجام شد.
روش کار: پژوهش حاضر یک مطالعه آزمایشی با طرح پیش آزمون و پس آزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری این پژوهش شامل کلیه­ بیماران زن مبتلا به اختلال گوارشی مراجعه­کننده به کلینیک­های تخصصی کبد و گوارش شهر تهران در شش ماه اول سال 1397 بودند. تعداد 24 نفر به روش نمونه گیری در دسترس انتخاب و به صورت تصادفی ساده در گروه­های آزمایش و کنترل تخصیص داده شدند. آموزش ذهن­آگاهی مبتنی بر کاهش استرس روی گروه آزمایش در 8 جلسه 90 دقیقه­ای به مدت دو ماه اعمال شد و گروه کنترل در این مدت مداخله­ای دریافت نکردند. پرسشنامه­هایی که جهت جمع آوری اطلاعات از گروه نمونه در نظر گرفته شدند عبارت بودند از: مقیاس سلامت روانی (1973)، مقیاس کیفیت زندگی (1998) و پرسشنامه علایم روده تحریک­پذیر (2005). برای تجزیه و تحلیل آماری داده­ها از تحلیل کوواریانس تک­متغیری به کمک نرم افزار SPSS-22 استفاده­شد.
یافته­ها: میانگین و انحراف­معیار سلامت روان در گروه آزمایش و کنترل در پیش­آزمون به ترتیب 97/7+98/103 و 67/7+30/102 و در پس­آزمون 82/4+8/127 و 11/7+4/101 به­دست آمد که بیانگر تفاوت معنادار بود (05/0 >p). میانگین و انحراف­معیار کیفیت زندگی در گروه آزمایش و کنترل در پیش­آزمون به ترتیب 24/4+22/34 و 19/04+4/35 و در پس­آزمون 26/2+5/52 و 23/1+4/35 بود که در مقایسه با گروه کنترل تفاوت معنادار داشت (05/0 >p).
نتیجه­گیری: نتایج این پژوهش نشان داد که آموزش ذهن­آگاهی مبتنی بر کاهش استرس بر سلامت روان و کیفیت زندگی زنان مبتلا به سندرم روده تحریک­پذیر موثر است. پیشهاد می­گردد با تکیه بر آموزش این مولفه و تقویت آن میزان استرس را در زنان کاهش و میزان سلامت روان و کیفیت زندگی را در آنان افزایش داد.
 
واژه‌های کلیدی: استرس، ذهن­ آگاهی، سلامت روان، سندرم روده تحریک­ پذیر، کیفیت زندگی
متن کامل [PDF 247 kb]   (312 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشی-کمی | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1399/4/10 | پذیرش: 1399/11/10 | انتشار: 1399/11/10
ارسال پیام به نویسنده مسئول


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

dabaghi S, aliakbari M, alipoor A. Effectiveness of the Mindfulness-Based Stress Reduction on the Mental Health and Quality of Life among the Female Patients of the Irritable Bowel Syndrome. 3 JNE. 2021; 9 (6) :85-93
URL: http://jne.ir/article-1-1172-fa.html

دباغی ظریف سمیرا، علی اکبری مهناز، علیپور احمد. اثربخشی آموزش ذهن آگاهی مبتنی بر کاهش استرس بر سلامت روان و کیفیت زندگی زنان مبتلا به سندرم روده تحریک پذیر. آموزش پرستاری. 1399; 9 (6) :93-85

URL: http://jne.ir/article-1-1172-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 9، شماره 6 - ( بهمن و اسفند 1399 ) برگشت به فهرست نسخه ها
نشریه آموزش پرستاری Journal of Nursing Education
Persian site map - English site map - Created in 0.04 seconds with 29 queries by YEKTAWEB 4343