[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
تست::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
نمایه پرستاری
AWT IMAGE 
..
روان پرستاری
AWT IMAGE
..
مدیریت ارتقای سلامت
AWT IMAGE
..
پژوهش پرستاری
AWT IMAGE
..
سامانه جامع رسانه ها
..
:: دوره 9، شماره 6 - ( بهمن و اسفند 1399 ) ::
جلد 9 شماره 6 صفحات 93-85 برگشت به فهرست نسخه ها
اثربخشی آموزش ذهن آگاهی مبتنی بر کاهش استرس بر سلامت روان و کیفیت زندگی زنان مبتلا به سندرم روده تحریک پذیر
سمیرا دباغی ظریف ، مهناز علی اکبری ، احمد علیپور
گروه روانشناسی، دانشکده روانشناسی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران ، vahidi.s@gmail.com
چکیده:   (1429 مشاهده)
مقدمه: سندرم روده تحریک­پذیر یک اختلال گوارشی شایع است که یکی از علل مهم کاهش کیفیت زندگی و سلامت روانی افراد جامعه می­باشد. پژوهش حاضر با هدف تعیین اثربخشی آموزش ذهن­آگاهی مبتنی بر کاهش استرس بر سلامت روان و کیفیت زندگی زنان مبتلا به سندرم روده تحریک­پذیر انجام شد.
روش کار: پژوهش حاضر یک مطالعه آزمایشی با طرح پیش آزمون و پس آزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری این پژوهش شامل کلیه­ بیماران زن مبتلا به اختلال گوارشی مراجعه­کننده به کلینیک­های تخصصی کبد و گوارش شهر تهران در شش ماه اول سال 1397 بودند. تعداد 24 نفر به روش نمونه گیری در دسترس انتخاب و به صورت تصادفی ساده در گروه­های آزمایش و کنترل تخصیص داده شدند. آموزش ذهن­آگاهی مبتنی بر کاهش استرس روی گروه آزمایش در 8 جلسه 90 دقیقه­ای به مدت دو ماه اعمال شد و گروه کنترل در این مدت مداخله­ای دریافت نکردند. پرسشنامه­هایی که جهت جمع آوری اطلاعات از گروه نمونه در نظر گرفته شدند عبارت بودند از: مقیاس سلامت روانی (1973)، مقیاس کیفیت زندگی (1998) و پرسشنامه علایم روده تحریک­پذیر (2005). برای تجزیه و تحلیل آماری داده­ها از تحلیل کوواریانس تک­متغیری به کمک نرم افزار SPSS-22 استفاده­شد.
یافته­ها: میانگین و انحراف­معیار سلامت روان در گروه آزمایش و کنترل در پیش­آزمون به ترتیب 97/7+98/103 و 67/7+30/102 و در پس­آزمون 82/4+8/127 و 11/7+4/101 به­دست آمد که بیانگر تفاوت معنادار بود (05/0 >p). میانگین و انحراف­معیار کیفیت زندگی در گروه آزمایش و کنترل در پیش­آزمون به ترتیب 24/4+22/34 و 19/04+4/35 و در پس­آزمون 26/2+5/52 و 23/1+4/35 بود که در مقایسه با گروه کنترل تفاوت معنادار داشت (05/0 >p).
نتیجه­گیری: نتایج این پژوهش نشان داد که آموزش ذهن­آگاهی مبتنی بر کاهش استرس بر سلامت روان و کیفیت زندگی زنان مبتلا به سندرم روده تحریک­پذیر موثر است. پیشهاد می­گردد با تکیه بر آموزش این مولفه و تقویت آن میزان استرس را در زنان کاهش و میزان سلامت روان و کیفیت زندگی را در آنان افزایش داد.
 
واژه‌های کلیدی: استرس، ذهن­ آگاهی، سلامت روان، سندرم روده تحریک­ پذیر، کیفیت زندگی
متن کامل [PDF 247 kb]   (971 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشی-کمی | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1399/4/10 | پذیرش: 1399/11/10 | انتشار: 1399/11/10
ارسال پیام به نویسنده مسئول


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

dabaghi S, aliakbari M, alipoor A. Effectiveness of the Mindfulness-Based Stress Reduction on the Mental Health and Quality of Life among the Female Patients of the Irritable Bowel Syndrome. 3 JNE 2021; 9 (6) :85-93
URL: http://jne.ir/article-1-1172-fa.html

دباغی ظریف سمیرا، علی اکبری مهناز، علیپور احمد. اثربخشی آموزش ذهن آگاهی مبتنی بر کاهش استرس بر سلامت روان و کیفیت زندگی زنان مبتلا به سندرم روده تحریک پذیر. آموزش پرستاری. 1399; 9 (6) :85-93

URL: http://jne.ir/article-1-1172-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 9، شماره 6 - ( بهمن و اسفند 1399 ) برگشت به فهرست نسخه ها
نشریه آموزش پرستاری Journal of Nursing Education
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 46 queries by YEKTAWEB 4645