اثربخشی آموزش ذهن آگاهی مبتنی بر کاهش استرس بر سلامت روان و کیفیت زندگی زنان مبتلا به سندرم روده تحریک پذیر
|
سمیرا دباغی ظریف ، مهناز علی اکبری ، احمد علیپور  |
گروه روانشناسی، دانشکده روانشناسی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران ، vahidi.s@gmail.com |
|
چکیده: (2016 مشاهده) |
مقدمه: سندرم روده تحریکپذیر یک اختلال گوارشی شایع است که یکی از علل مهم کاهش کیفیت زندگی و سلامت روانی افراد جامعه میباشد. پژوهش حاضر با هدف تعیین اثربخشی آموزش ذهنآگاهی مبتنی بر کاهش استرس بر سلامت روان و کیفیت زندگی زنان مبتلا به سندرم روده تحریکپذیر انجام شد.
روش کار: پژوهش حاضر یک مطالعه آزمایشی با طرح پیش آزمون و پس آزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری این پژوهش شامل کلیه بیماران زن مبتلا به اختلال گوارشی مراجعهکننده به کلینیکهای تخصصی کبد و گوارش شهر تهران در شش ماه اول سال 1397 بودند. تعداد 24 نفر به روش نمونه گیری در دسترس انتخاب و به صورت تصادفی ساده در گروههای آزمایش و کنترل تخصیص داده شدند. آموزش ذهنآگاهی مبتنی بر کاهش استرس روی گروه آزمایش در 8 جلسه 90 دقیقهای به مدت دو ماه اعمال شد و گروه کنترل در این مدت مداخلهای دریافت نکردند. پرسشنامههایی که جهت جمع آوری اطلاعات از گروه نمونه در نظر گرفته شدند عبارت بودند از: مقیاس سلامت روانی (1973)، مقیاس کیفیت زندگی (1998) و پرسشنامه علایم روده تحریکپذیر (2005). برای تجزیه و تحلیل آماری دادهها از تحلیل کوواریانس تکمتغیری به کمک نرم افزار SPSS-22 استفادهشد.
یافتهها: میانگین و انحرافمعیار سلامت روان در گروه آزمایش و کنترل در پیشآزمون به ترتیب 97/7+98/103 و 67/7+30/102 و در پسآزمون 82/4+8/127 و 11/7+4/101 بهدست آمد که بیانگر تفاوت معنادار بود (05/0 >p). میانگین و انحرافمعیار کیفیت زندگی در گروه آزمایش و کنترل در پیشآزمون به ترتیب 24/4+22/34 و 19/04+4/35 و در پسآزمون 26/2+5/52 و 23/1+4/35 بود که در مقایسه با گروه کنترل تفاوت معنادار داشت (05/0 >p).
نتیجهگیری: نتایج این پژوهش نشان داد که آموزش ذهنآگاهی مبتنی بر کاهش استرس بر سلامت روان و کیفیت زندگی زنان مبتلا به سندرم روده تحریکپذیر موثر است. پیشهاد میگردد با تکیه بر آموزش این مولفه و تقویت آن میزان استرس را در زنان کاهش و میزان سلامت روان و کیفیت زندگی را در آنان افزایش داد.
|
|
واژههای کلیدی: استرس، ذهن آگاهی، سلامت روان، سندرم روده تحریک پذیر، کیفیت زندگی |
|
متن کامل [PDF 247 kb]
(1417 دریافت)
|
نوع مطالعه: پژوهشی-کمی |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1399/4/10 | پذیرش: 1399/11/10 | انتشار: 1399/11/10
|
|
|
|
|
ارسال پیام به نویسنده مسئول |
|