[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: دوره 9، شماره 4 - ( مهر و آبان 1399 ) ::
جلد 9 شماره 4 صفحات 51-60 برگشت به فهرست نسخه ها
تاثیر رفتاردرمانی دیالکتیکی گروهی بر تنظیم شناختی هیجان در دانشجویان مبتلا به اختلال اضطراب اجتماعی
سعید عبدالهیان ، اکبر رضایی ، علی جلیلی شیشوان، نعیمه محب ، نعیمه محب
استادیار، گروه روانشناسی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران
چکیده:   (122 مشاهده)
مقدمه: با توجه به نقش محوری تنظیم شناختی هیجان در حفظ و تشدید نشانههای اختلال اضطراب اجتماعی، لزوم ارائه خدمات حرفهای روانشناختی به بیماران مبتلا به اضطراب اجتماعی ضروری به نظر می‌رسد. لذا، این پژوهش با هدف تعیین تاثیر رفتاردرمانی دیالکتیکی گروهی بر تنظیم شناختی هیجان دانشجویان مبتلا به اختلال اضطراب اجتماعی انجام  شد.
روش کار: این پژوهش، آزمایشی بود. جامعه آماری این پژوهش دربرگیرنده کلیه دانشجویان دارای اضطراب اجتماعی دانشگاه علوم پزشکی شهر تبریز در سال تحصیلی 99-1398 بود که 30 دانشجو که مطابق با نمره برش بالای 16 در پرسشنامه فوبی اجتماعی Connor و همکاران (2000)، تشخیص اختلال اضطراب اجتماعی را دریافت کردند، با استفاده از روش نمونهگیری خوشهای چندمرحلهای و هدفمند به عنوان نمونه آماری انتخاب شدند و به صورت تصادفی ساده در دو گروه آزمایش و گواه (15 نفر در هر گروه) جایگزین شدند. هر دو گروه پرسشنامه تنظیم شناختی هیجان Garnefski و همکاران (2001) را به‌عنوان پیش‌آزمون تکمیل کردند و پس از اتمام هشت جلسه رفتاردرمانی دیالکتیکی گروهی در گروه آزمایش، مجدداً پرسشنامه مذکور به‌عنوان پس‌آزمون در گروهها تکمیل شد. ضمن اینکه گروه گواه هیچگونه آموزشی دریافت نکرد. داده‌ها با استفاده از تحلیل کواریانس چندمتغیره و تکمتغیره تحلیل شدند.
یافتهها: بین میانگین نمره‌های پس‌آزمون گروه آزمایش و گواه تفاوت معنی‌داری وجود داشت (001/0=pچنانچه مداخله مذکور باعث کاهش استفاده از راهبردهای منفی تنظیم شناختی هیجان و افزایش بهکارگیری راهبردهای مثبت در گروه آزمایش شد.
نتیجهگیری: با توجه به تاثیر مثبت رفتاردرمانی دیالکتیکی گروهی بر کاهش استفاده از راهبردهای منفی تنظیم شناختی هیجان و افزایش بهکارگیری راهبردهای مثبت توسط دانشجویان مبتلا به اختلال اضطراب اجتماعی، استفاده از ‌این روش درمانی در دانشگاهها توصیه می‌شود.
واژه‌های کلیدی: رفتاردرمانی، دیالکتیک، شناخت، تنظیم هیجان، اضطراب اجتماعی
     
نوع مطالعه: پژوهشی-کمی | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1399/5/16 | پذیرش: 1399/7/10 | انتشار: 1399/7/10


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Abdollahian S, Rezaei A, Jalili Shishwan A, Moheb N, Moheb N. The Effectiveness of Group Dialectical Behavior Therapy on Cognitive Emotion Regulation in Students with Social Anxiety Disorder. 3 JNE. 2020; 9 (4) :51-60
URL: http://jne.ir/article-1-1187-fa.html

عبدالهیان سعید، رضایی اکبر، جلیلی شیشوان علی، محب نعیمه، محب نعیمه. تاثیر رفتاردرمانی دیالکتیکی گروهی بر تنظیم شناختی هیجان در دانشجویان مبتلا به اختلال اضطراب اجتماعی. آموزش پرستاری. 1399; 9 (4) :51-60

URL: http://jne.ir/article-1-1187-fa.html



دوره 9، شماره 4 - ( مهر و آبان 1399 ) برگشت به فهرست نسخه ها
نشریه آموزش پرستاری Journal of Nursing Education
Persian site map - English site map - Created in 0.06 seconds with 29 queries by YEKTAWEB 4227