[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
تست::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
نمایه پرستاری
AWT IMAGE 
..
روان پرستاری
AWT IMAGE
..
مدیریت ارتقای سلامت
AWT IMAGE
..
پژوهش پرستاری
AWT IMAGE
..
سامانه جامع رسانه ها
..
:: دوره 10، شماره 3 - ( مرداد و شهریور 1400 ) ::
جلد 10 شماره 3 صفحات 10-1 برگشت به فهرست نسخه ها
اثر بخشی آموزش روانشناسی مثبت گرا بر انعطاف پذیری شناختی و سرسختی روانشناختی پرستاران
فاطمه السادات میرکمالی ، سعید احمد خسروی ، مهدی شایگان ، فاطمه ایمانی ، عشرت کریمی افشار
کارشناسی ارشد روانشناسی عمومی، دانشگاه شهید باهنر کرمان، کرمان، ایران ، vahidi.s@gmail.com
چکیده:   (2250 مشاهده)
مقدمه: روانشناسی مثبت­گرا بر شناسایی هیجان، کنترل احساسات و عواطف، ایجاد خوشبینی، مبارزه با افکار منفی و تغییر دادن تصویرهای ذهنی تاکید می کند. هدف این پژوهش بررسی اثر بخشی آموزش روانشناسی مثبت گرا بر انعطاف پذیری شناختی و سرسختی روانشناختی پرستاران بود.
روش کار: روش این تحقیق نیمه تجربی و به روش پیش‌آزمون پس‌آزمون با گروه کنترل بود. جامعه­ی آماری پژوهش حاضر را کلیه­ی پرستاران بیمارستان امام رضای سیرجان در سال 1398 تشکیل دادند. نمونه­ی پژوهش شامل 40 نفر که به روش نمونه­گیری در دسترس انتخاب شده بودند و به طور تصادفی در دو گروه آزمایشی و کنترل قرار گرفتند و به پرسشنامه­های انعطاف پذیری شناختی دنیس و وندروال (2010) و سرسختی روانشناختی کوباسا (1979) قبل و بعد از مداخله پاسخ دادند. گروه آزمایش  به مدت  8 جلسه 90 دقیقه­ای (هفته­ای یک بار) تحت آموزش روانشناسی مثبت گرا سلیگمن و همکاران (2005) قرار گرفتند و گروه کنترل هیچ مداخله ای دریافت نکرد. نمرات آزمودنی‌ها با استفاده از تحلیل کوواریانس  تک متغیری تحلیل شد.
یافته­ ها: میانگین و انحراف معیار انعطاف­پذیری شناختی در پیش آزمون در گروه آزمایش و کنترل به ترتیب 32/5±97/82 و 16/5± 46/82  و در پس آزمون 14/5±07/94 و 89/5±19/83 به دست آمد (05/0 >p). همچنین میانگین و انحراف معیار در متغیر سرسختی روانشناختی در پیش آزمون در گروه آزمایش و کنترل به ترتیب 56/5± 73/68 و 17/5±51/68 و در پس آزمون 93/5±13/79 و 16/5±27/68 بود. بنابراین در گروه آزمایش نمره کسب شده در مقایسه با گروه کنترل تفاوت معنادار بود (05/0 >p).
نتیجه­ گیری: آموزش روانشناسی مثبت­گرا بر افزایش انعطاف پذیری شناختی و سرسختی روانشناختی موثر است. بنابراین از این نوع آموزش می­توان برای کاهش مشکلات پرستاران استفاده کرد.
 
واژه‌های کلیدی: روانشناسی مثبت­گرا، انعطاف پذیری شناختی، سرسختی روانشناختی، پرستاران.
متن کامل [PDF 260 kb]   (1162 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشی-کمی | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1399/7/26 | پذیرش: 1400/3/10 | انتشار: 1400/3/10
ارسال پیام به نویسنده مسئول


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

mirkamali F, khosravi S A, shaygan M, karimi afshar E, karimi E. The Effectiveness of Positivist Psychology Training on Cognitive Flexibility and Psychological Hardiness of Nurses. 3 JNE 2021; 10 (3) :1-10
URL: http://jne.ir/article-1-1202-fa.html

میرکمالی فاطمه السادات، خسروی سعید احمد، شایگان مهدی، ایمانی فاطمه، کریمی افشار عشرت. اثر بخشی آموزش روانشناسی مثبت گرا بر انعطاف پذیری شناختی و سرسختی روانشناختی پرستاران. آموزش پرستاری. 1400; 10 (3) :1-10

URL: http://jne.ir/article-1-1202-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 10، شماره 3 - ( مرداد و شهریور 1400 ) برگشت به فهرست نسخه ها
نشریه آموزش پرستاری Journal of Nursing Education
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 46 queries by YEKTAWEB 4645