نقش مهارتهای اجتماعی در اعتیاد به اینترنت دانشجویان علوم پزشکی با میانجیگری متغیر خودکارآمدی
|
فریده دخیلی ، عبدالمجید بحرینیان ، حجت اله فراهانی |
دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم پزشکی، تهران ، majid.bahrainian@gmail.com |
|
چکیده: (3214 مشاهده) |
مقدمه: با توجه به شیوع اعتیاد به اینترنت و پیامدهای منفی آن و نظر به اهمیت مهارتهای اجتماعی وخودکارآمدی، مطالعه حاضر با هدف تعیین نقش مهارتهای اجتماعی در اعتیاد به اینترنت دانشجویان علوم پزشکی با میانجیگری متغیر خودکارآمدی انجام شد.
روش کار: پژوهش حاضر توصیفی- همبستگی از نوع معادلات ساختاری بود. جامعه آماری این پژوهش شامل تمامی دانشجویان دختر و پسر پزشکی دانشگاه علوم پزشکی دانشگاه آزاد تهران در سال تحصیلی 1398-1397 بودند که از افراد داوطلب واجد شرایط 120 نفر به شیوهی نمونهگیری در دسترس انتخاب شدند. ابزار پژوهش پرسشنامههای مهارتهای اجتماعی کرامتی(1386)، خودکارآمدی عمومی شرر و همکاران (1982) و اعتیاد به اینترنت یانگ (1999) بودند. برای تحلیل دادهها از مدلسازی ساختاری و الگوریتم حداقل مربعات جزئی (PLS) و نرمافزار (SPSS) نسخه 24 استفاده شد.
یافتهها: میانگین و انحراف معیار متغیرهای مهارتهای اجتماعی010/8 ± 33/45، خودکارآمدی487/13 ± 28/59 و اعتیاد به اینترنت867/18 ± 16/82 بود. نتایج نشان داد که رابطه مستقیم و معناداری بین مهارتهای اجتماعی با اعتیاد اینترنت (492/0- =r) و خودکارآمدی با اعتیاد به اینترنت(463/0- =r) وجود داشت(01/0>P). همچنین نتایج نشان داد که خودکارآمدی نقش میانجی در رابطه بین مهارتهای اجتماعی با اعتیاد به اینترنت دانشجویان بازی میکند.
نتیجهگیری: با توجه به تاثیر مهارتهای اجتماعی و خودکارآمدی بر میزان اعتیاد به اینترنت دانشجویان علوم پزشکی، به نظر میرسد با تقویت مهارتهای اجتماعی و روحیه خودکارآمدی میتوان اعتیاد به اینترنت دانشجویان علوم پزشکی را کاهش داد. |
|
واژههای کلیدی: مهارتهای اجتماعی، اعتیاد به اینترنت، خودکارآمدی، دانشجویان علوم پزشکی . |
|
متن کامل [PDF 310 kb]
(1299 دریافت)
|
نوع مطالعه: پژوهشی-کمی |
موضوع مقاله:
عمومى دریافت: 1399/8/26 | پذیرش: 1399/11/10 | انتشار: 1399/11/10
|
|
|
|
|
ارسال پیام به نویسنده مسئول |
|