[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: دوره 9، شماره 6 - ( بهمن و اسفند 1399 ) ::
جلد 9 شماره 6 صفحات 10-1 برگشت به فهرست نسخه ها
نقش مهارت‌های اجتماعی در اعتیاد به اینترنت دانشجویان علوم پزشکی با میانجیگری متغیر خودکارآمدی
فریده دخیلی ، عبدالمجید بحرینیان ، حجت اله فراهانی
دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم پزشکی، تهران ، majid.bahrainian@gmail.com
چکیده:   (1002 مشاهده)
مقدمه: با توجه به شیوع اعتیاد به اینترنت و پیامدهای منفی آن و نظر به اهمیت مهارت‌های اجتماعی وخودکارآمدی، مطالعه حاضر با هدف تعیین نقش مهارت‌های اجتماعی در اعتیاد به اینترنت دانشجویان علوم پزشکی با میانجیگری متغیر خودکارآمدی انجام شد.
روش‌ کار: پژوهش حاضر توصیفی- همبستگی از نوع معادلات ساختاری بود. جامعه آماری این پژوهش شامل تمامی دانشجویان دختر و پسر پزشکی دانشگاه علوم پزشکی دانشگاه آزاد تهران در سال تحصیلی 1398-1397 بودند که از افراد داوطلب واجد شرایط 120 نفر به شیوه‌ی نمونه‌گیری در دسترس انتخاب شدند. ابزار پژوهش پرسش‌نامه‌های مهارت‌های اجتماعی کرامتی(1386)، خودکارآمدی عمومی شرر و همکاران (1982) و اعتیاد به اینترنت یانگ (1999) بودند. برای تحلیل داده­ها از مدل­سازی ساختاری و الگوریتم حداقل مربعات جزئی (PLS) و نرم­افزار (SPSS) نسخه 24 استفاده شد.
یافته‌ها:  میانگین و انحراف معیار متغیرهای مهارت‌های اجتماعی010/8 ± 33/45، خودکارآمدی487/13 ± 28/59 و اعتیاد به اینترنت867/18 ± 16/82 بود. نتایج نشان داد که رابطه مستقیم و معناداری بین مهارت‌های اجتماعی با اعتیاد اینترنت (492/0- =r) و خودکارآمدی با اعتیاد به اینترنت(463/0- =r) وجود داشت(01/0>P). همچنین نتایج نشان داد که خودکارآمدی نقش میانجی در رابطه بین مهارت‌های اجتماعی با اعتیاد به اینترنت دانشجویان بازی می‌کند.
نتیجه‌گیری:  با توجه به تاثیر مهارت‌های اجتماعی و خودکارآمدی بر میزان اعتیاد به اینترنت دانشجویان علوم پزشکی، به نظر می‌رسد با تقویت مهارت‌های اجتماعی و روحیه خودکارآمدی می‌توان اعتیاد به اینترنت دانشجویان علوم پزشکی را کاهش داد.
واژه‌های کلیدی: مهارت‌های اجتماعی، اعتیاد به اینترنت، خودکارآمدی، دانشجویان علوم پزشکی .
متن کامل [PDF 310 kb]   (415 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشی-کمی | موضوع مقاله: عمومى
دریافت: 1399/8/26 | پذیرش: 1399/11/10 | انتشار: 1399/11/10
ارسال پیام به نویسنده مسئول


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Dakhili F, Bahrainian A M, Farahani H. The Role of Social Skills in Medical Students' Internet Addiction through the Mediation of Self-efficacy. 3 JNE. 2021; 9 (6) :1-10
URL: http://jne.ir/article-1-1218-fa.html

دخیلی فریده، بحرینیان عبدالمجید، فراهانی حجت اله. نقش مهارت‌های اجتماعی در اعتیاد به اینترنت دانشجویان علوم پزشکی با میانجیگری متغیر خودکارآمدی. آموزش پرستاری. 1399; 9 (6) :10-1

URL: http://jne.ir/article-1-1218-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 9، شماره 6 - ( بهمن و اسفند 1399 ) برگشت به فهرست نسخه ها
نشریه آموزش پرستاری Journal of Nursing Education
Persian site map - English site map - Created in 0.04 seconds with 29 queries by YEKTAWEB 4343