مقایسه برنامه درسی دوره کارشناسی ارشد پرستاری کودکان در ایران و مک گیل کانادا: یک مطالعه تطبیقی
|
راضیه طالبی ، لیلا جویباری ، غلامرضا محمودی شن  |
دانشکده پرستاری و مامایی بویه، دانشگاه علوم پزشکی گلستان، گرگان، ایران ، mahmudish@goums.ac.ir |
|
چکیده: (2329 مشاهده) |
مقدمه: مراقبت از کودکان و ارتقا ی سلامت آنها همواره یکی از دغدغه های مهم نظام سلامت است. بنابراین توجه به کیفیت برنامه های آموزشی پرستاری کودکان اهمیت ویژه ای دارد. مطالعه حاضر با هدف مقایسه ی تطبیقی برنامه دوره ی کارشناسی ارشد پرستاری کودکان در ایران و دانشکده پرستاری اینگرام دانشگاه مک گیل کانادا انجام شد.
روش کار: مطالعه حاضر بر اساس رویکرد تطبیقی و با استفاده از الگوی برودی در سال 1399 صورت گرفت و طی آن اجزای اصلی و شاخص های مهم برنامه های درسی مورد نظر بر اساس چهار مرحله توصیف، تفسیر، همجواری، و مقایسه، مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند.
یافته ها: محتوای دروس در اینگرام کانادا بسیار تخصصی و بالینی، متمرکز بر رویکردهای مشارکتی و توانمندسازی پرستار، مددجو و خانواده است. جذب دانشجو در سطح بین المللی و به طور مستقل توسط دانشکده اینگرام صورت می گیرد. در ایران برنامه بر اساس ارزش های فرهنگی و اسلامی تدوین شده است. پذیرش دانشجو به صورت متمرکز و از طریق آزمون سراسری می باشد. ساختار دوره به لحاظ محتوایی تمرکز کمتری روی تخصص بالینی، مراقبت خانواده محور و نقش رهبری دارد.
نتیجه گیری: با توجه به ماهیت بالینی دوره کارشناسی ارشد پرستاری کودکان متمرکز ساختن برنامه بر روی تخصص بالینی فراگیران از طریق بازبینی در تعداد واحدهای بالینی مطلوب به نظر می رسد. همچنین همسو ساختن عناوین دروس برنامه با رسالت، اهداف و نقش های تعریف شده برای دانش آموختگان و استفاده از رویکردهای جدید مراقبتی و خانواده محور پیشنهاد می گردد. |
|
واژههای کلیدی: برنامه درسی، پرستاری کودکان، آموزش، پرستاری، کانادا، ایران |
|
متن کامل [PDF 242 kb]
(1151 دریافت)
|
نوع مطالعه: مروری |
موضوع مقاله:
عمومى دریافت: 1399/11/24 | پذیرش: 1400/4/10 | انتشار: 1400/4/10
|
|
|
|
|
ارسال پیام به نویسنده مسئول |
|